Alles over vakanties op én met de fiets

Dagboek: Corsica 2.0

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 19 sep 2018 19:17

Prachtig verslag zeg ! En waarschijnlijk hebben we elkaar net misgelopen, zat vorige week (8-15 sept) ook in Ghisonaccia en heb er weer heerlijk rondgefietst. Zelfs een paar ritjes hetzelfde/bijna hetzelfde gereden.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6296
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 19 sep 2018 20:02

Wij zijn de 13e vertrokken ;)

Dag 21: WEERZIEN

Boot kwam vroeg in Genua en direct door naar onze vrienden bij Gios in Volpiano.
Altijd een feestje en hoewel ik maar een paar woordjes Italiaans brabbel heb ik met Aldo altijd dikke schik.
Koffie, bijpraten en een wollen retro shirt gekocht. Laatste 20 retro ritten in dezelfde regenboog (wel mooi in wol!) gereden dus dat mag een keer anders.

Daarna naar de B&B in Castagneto Po.
Ligt bovenop een heuvel en voor we definitief naar huis zouden gaan hier nog twee nachtjes cool down om de reis in tweeën te knippen.
Vrouwlief ging met een boek bij het zwembad liggen en ik dook op m’n fietsje de steile afdaling in naar de Po.
Maar eerst even koffie met een taartje! Een vergelijkend warenonderzoek van de patisserie tussen Corsica en Italië.
De chocolade (logisch: Torino) cornetto was in Italië echt beter maar de appelcake in Corsica.
1-1 dus.

Daarna de calorieën weerverbranden en een lekker rondje ten oosten van Turijn gemaakt. Even de benen weer laten wennen aan het vlakke.
Er lopen hier tientallen rivieren die uiteindelijk allemaal in de Po terecht komen. Het water kan immers alleen die kant uit. Maar allemaal kleine riviertjes die maar heel langzaam aflopen. Hoogtemeters maak je hier vooral door de vele bruggen :lol:

Gewoon een eind weg gefietst en toen ik geen bekende plaatsen meer zag een paar kilometer naar links en nog een keer naar links.

Voor ik terug ging naar de B&B nog even bij mama Gios in de shop een goede espresso gehaald.
Nog tien vlakke kilometers naar de Po en toen de duivelse klim naar Castagneto Po.
Niet mega lang maar mag er best zijn en is onder de fietsers hier ook een gewilde uitdaging.
Steilste stukje - al is het maar een piep klein stukje - is 28,2 procent!
Toen ik de klim opdraaide kwam van de andere kant een Italiaan en draaide achter mij de klim op.
Zeker 20 jaar jonger en hij hield zo te zien ook niet zo van lekker eten als ik.
Marco had verteld dat menig wielertoerist op die klim wel een keer een voetje aan de grond zet.
Met de Italiaan op 50 meter achter me mocht dat natuurlijk niet gebeuren. Marco had voor de volgende dag nog een paar fietsers uitgenodigd. Stel je voor!
“Hey ben jij die Ollander die van de fiets moest?”
Ik stop met een beklimming graag voor voor een foto, maar ga natuurlijk niet een Italiaan de lol gunnen dat ik van de fiets moest.
Hoewel maar drie kilometer is het echt een rot ding. Onregelmatig met een paar gruwelijk steile haarspeldbochten.
Net in een van die bochten zat er een auto achter me en voelde ik me gedwongen de steile binnenkant te nemen. Ai, ai, ai………….
De 70 vlakke kilometers om weer een beetje polder-benen te krijgen waren in één klap weer teniet gedaan.
Als alles op Corsica zo was geweest had ik waarschijnlijk drie weken op het strand gelegen :mrgreen:
Na het bereiken van Castagneto Po was het voor mij nog niet klaar. Naar de B&B was het nog een klein steil stukje om bij de B&B te komen. Zwoeg, zwoeg, biertje, douchen.

Verder relax en vroeg slapen en in de B&B en op die berg was het dood en doodstil. Bizar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6296
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 19 sep 2018 21:22

Dag 22: TESTRIT RANDO

Ontbijt in de B&B (beetje karig) en daarna met m’n lief naar Chivasso. Erg leuk Italiaans stadje met een geweldige markt.
En wat een gezellige terrasjes allemaal! Espresso dan maar!
Gegrilde kip, mooi brood en fruit gekocht.
Wat een keuze op die markt! Courgettebloemen! Bakken vol. Lekker vullen met kaas en dan frituren!
Daarna bij Lago Candida zitten picknicken.
Ik ken deze pracht locatie aan het water van de Gios Rando’s..
Heerlijke plek en prachtig natuurgebied en voor de natuurfotograaf een prima plek om je een middag te vermaken. Voor de vissers onder ons: geheimtip!

Na de lunch op de fiets gesprongen en naar Volpiano.
Marco heeft al drie keer een toertocht (rando) voor de trouwe aanhang georganiseerd.
Voor de volgende keer heeft hij wat nieuwe ideeën en die wilde hij met een paar vrienden uittesten.
Met name de nieuwe plek voor de ristoro. Vandaar komt er dan een extra lus met een extra beklimming voor de fietsers die wat extra willen.
Leuk om met zo’n testrit mee te mogen maar het zegt nog niks of en wanneer er een volgende Rando is.
Met zes man de mogelijke nieuwe Rando gefietst. De jongens die meegingen ken ik van vorige gelegenheden (Gios Rando, l'Eroica, Kappa Due, La Mitica) en dat is altijd een hartelijk weerzien.
Warm maar heerlijk gefietst met die mannen. En lekker geouwehoerd. Was gewoon een kippenhok op wielen! Ik kan lullen maar vijf van die Italianen?
Of ze elkaar een jaar niet gezien hadden.
Prachtig zijn de waterpunten die ze daar hebben. Gewoon of gekoeld water. Bidon onder de kraan. Knop indrukken en je hebt een bidon vol fris water! Echt super!
Op een paar klimmetjes een beetje gek met elkaar gedaan en Corsica had me goed gedaan.
Standaard ging de laatste 15 kilometer terug naar Volpiano met de ketting op rechts. Heerlijk even alles uit de kast. Drie man geloofde het wel en met twee sterke beren nog even een schepje erop maar - het kunnen m’n kinderen zijn - op 1200 meter van het bordje Volpiano was het klaar. Uitbollen……………..
Mooi ritje en kan weer een fraai event worden.
Bij het tweede waterpunt had ik nog de grap BIRRA gemaakt! Ik kreeg 5 nee schuddende wijsvingers: Vino!
Die had ik even niet aan zien komen. Geheel naar traditie van de Rando en de retro-ritten ging er een fles wijn open om met elkaar te proosten.
Proost!

S’avonds kwam Marco naar Castagneto Po om met elkaar uit eten te gaan. Een vriend van hem heeft in Castagneto Po een bar (al een schitterend verhaal op zich) en dat was een mooi startpunt voor een geslaagde laatste avond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6296
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 19 sep 2018 23:14

Dag 00: TERUGREIS

Onvermijdelijk. Wekker........ vroeg op en 1200 kilometer voor de wielen.
Richting Milaan, Como, Zwitserland in, Basel, En omhoog.... Mooie tijd thuis.

Had er nog gerust een week kunnen blijven. Maar dochter en mantelzorg (schoonvader) zijn veel belangrijker en na 3 weken energie tappen gaan we er weer vol voor!

TERUGBLIK
Zelfs zonder fiets zou ik naar Corsica gaan. Zou dan wel heel veel gaan wandelen. De GR20 wandelroute die dwars door Corsica gaat trekt mij wel aan!

ALGEMEEN
Het is een prachtig eiland met zeer afwisselende natuur.
Mensen zijn aardig en hulpvaardig.
Overal mooie verse groente en fruit.
Enorm aanbod verse vis.
Grote supermarkten die echt alles hebben.
Prijzen in de supermarkt liggen iets boven Nederland maar kwaliteit is hoog.
Stokbrood (verplicht 250 gram) is 1 Euro.
Bizar aanbod aan wijn.
Uit eten is - zeker als je naar de porti’s en kwaliteit kijkt - goedkoper.
Uit eten kan van simpel pizza of burger tot prachtig 5 gangen.
Veel take away ook in gewone bar en eettent. Zowel koffie, pizza, burger.
Uitstekende bakkers met gevaarlijk lekkere zoete dingen.
Camping waar we stonden ruime plek en schoon.
Campinggaz goed verkrijgbaar en net zo duur als hier.
Nagenoeg over het hele eiland goede 4G.
Veel cultuur en historie (6000BC tot WWII) en interessante musea.
Leuke plaatsen maar aan de westkust veel drukker en toeristischer dan oostkant.
Mooie stranden en leuke kleine rustige stranden. Kraak helder water!
Paardrijden in de wildernis, kanovaren, canyoning, duiken, jagen, vissen het kan er allemaal.
Je kan je zelfs opgeven bij het Vreemdelingenlegioen (Calvi op de citadel - leuke expo!)
Goede bootverbindingen met het vaste land
In-uitcheck op de boot in Livorno en Savonna gaat beter dan in Genua (ervaring 2014)
Van de boot in Genua naar de snelweg is een drama (heeft niks met de brug te maken)
Wie niet zo goed is met de Franse taal komt met Engels een heel eind.
Het waait er regelmatig en dan lijkt het minder warm maar smeer je goed in.
In drie weken maar een enkel buitje gehad. Vorige keer idem. Maar onweer is nooit ver weg.

VOOR DE FIETSER
Wegen zijn wisselend. Van schandalig/gevaarlijk slecht tot F1-circuit.
Markering op de weg ontbreekt vaak.
Wegen in de bergen zijn vaak zeer smal en de afgrond is heel dichtbij.
Wie onverhard wil kan daar helemaal los.
Bewegwijzering en colborden ontbreken soms of zijn onleesbaar gemaakt
Neem een goede kaart (digitaal) mee.
Eenvoudig om korte rondjes te rijden maar wie mega wil kan hier helemaal los.
Het barst er van de goede waterpunten (NIET uit sierfonteinen drinken!)
Niet één keer in een nare situatie gezeten met een andere verkeersdeelnemer.
Probeer toch de T (N) wegen zoveel mogelijk te vermijden.
Fietsers groeten elkaar en hebben tijd voor een praatje.
In de heuvels en bergen veel beesten op de weg.
In gorges en andere kloven soms stenen op de weg.
Fietsenmakers zijn slecht herkenbaar. Soms verstopt in een garage/tankstation/sportshop
Grote supermarkten verkopen bidons, fietshandschoenen, biba’s, kabels, stuurlint, helmen.
Grotere supermarkten hebben sportdrank, sportrepen etc.
Er zijn maar een paar tunnels en een rood lichtje is dan een goed idee.
Omdat de cols niet hoog zijn kunnen de meeste van ons zonder stopper/jack afdalen.
Op diverse plaatsen leuke aandenken aan de Tour van 2013.

Corsica? DOEN!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 20 sep 2018 21:35

Geweldige verslagen, met plezier gelezen en bekeken.
Dank je voor het delen.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 24 sep 2018 11:01

Prachtig verslag GastheerG! Complimenten. Laatste keer dat ik op Corsica was is 25 jaar geleden. Was even kwijt of je hier wel fatsoenlijk kan fietsen. Je foto's en ritverslagen zijn inspirerend.

PS: weet iemand of er fatsoenlijke fietsverhuurbedrijven op Corsica zijn?
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 24 sep 2018 16:20

Mooie verslagen! Thanks!!!!
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6296
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 sep 2018 17:33

@allen: thnx

@Tracing-NL: op de camping had een Duitser een Scott gehuurd. Keurig fietsje. Was voor twee weken en iets boven de 400 Euro. Werd op de camping bezorg. Dat bedrijf had op meerdere plaatsen een distributiepunt maar zitten in Bastia. Zet zetten er zelfs even zijn eigen pedalen op.
Had jij via internet geboekt en keurig fietsje.
Google eens op "velo rent corse". Ik denk dat ze dat zijn.

Een Corsicaan die ik met een van de ritjes sprak reed ook op een ex-huur Scott. Vaak gaan die fietsen er na 1 of 2 seizoenen al uit en de locals zijn daar erg blij mee want die kopen dan voor een prikkie een prima fiets.

Ik heb zelf ook even gekeken naar een huurfiets. Dan had ik de dakkoffer weg kunnen laten. Maar voordeel van 1,5 tank brandstof vond ik niet opwegen tegen 3 weken huur.

Ze zijn op Corsica wel ingesteld op verhuur omdat toch veel mensen vliegen. Auto's, fiets, motor, scooter, duikspullen, skis, kano. Je kan het niet noemen of het is er wel te huur.

Plaats reactie