Enig wat ik op (korte) termijn wil aanpassen is het verzet.
Het lichtste verzet is 36-28 wat voor mij bij een uur klimmen te zwaar is. Vorig weekend in Limburg 200 km gefietst (groot gedeelte van Amstel Gold Race) en dan kom ik wel ruim uit, maar in de echte bergen ga ik het hiermee niet redden.
Hoe ik dit zo zeker weet is omdat van de zomer ik in de Dolomieten was en op mijn triple die ik toen had, heb uitgerekend dat als ik de grootste twee tandwielen van mijn cassette niet zou gebruiken, ik hetzelfde lichtste verzet zou hebben als op mijn nieuwe fiets (deze Canyon). Helaas lukte dat wel bij korte klimmen, maar bij klimmen van 30 minuten met 8-10%, had ik die grotere tandwielen echt wel nodig.
Helaas zit er een korte kooi op, waardoor ik mijn cassette kan vervangen voor maximaal 11-30, wat een beperkte winst op zou leveren. Als ik een 11-32 zou monteren, wat qua verzet mijn voorkeur geniet, dan moet ik dus ook de derailleur vervangen.
Ik twijfel dus... of alleen de cassette vervangen voor een 11-30 en maar wat harder trappen

Heeft iemand hier een mening over?
Wat mij overigens verbaast en ik de reden niet begrijp is dat Canyon op de 7.0 modellen wel een 11-32 cassette monteert. Op de 8.0 doen ze er standaard een 11-28 op. Waarom dit verschil? Zijn de mensen die voor een 7.0 gaan minder sterk?