Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 sep 2018 12:42

53x11 schreef: 17 sep 2018 12:24 Ik snap het verhaal achter inremmen, maar hoe is dit anders dan het remmen dat je tijdens bijvoorbeeld een rondje Schoorl of Amerongen doet? Ik rem altijd trouw in hoor, maar het voelt zo nutteloos.
Wekt bij mij ook perfect, gewoon een rondje fietsen met twintig keer hard remmen, Wel moet je dan zeker zijn dat je droog weer hebt, want ander kunnen je blokjes weg zijn voor je klaar bent.

Zin of onzin, mijn persoonlijke ervaring op mijn woon-werk fiets, niet inremmen nat wegdek, binnen 100km blokjes volledig weg, Wel inremmen nat wegdek (6 dagen op rij w-W) 300kg geen slijtage waarneembaar en daarna ca 2000kg voor blokjes versleten zijn die twee keer gestest met vergelijkbaar resultaat. Nu rem ik ze altijd in, scheelt mij te veel.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 sep 2018 13:12

Dus het devies: zorgen dat je een aantal keer hard remt met droog weer? Zodat je blokjes niet te snel wegslijten als het nat is?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6138
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 sep 2018 13:26

HarryuitHilversum schreef: 16 sep 2018 21:03 De angst om te hard te remmen bij schijfremmen is niet nodig.
Velgremmen hebben een hogere absolute remkracht. Schijfremmen (hydraulisch) zijn beter doseerbaar en kosten minder handkracht. Dus bij een noodstop zal je de velgrem eerder te hard inknijpen dat de schijfrem.
Deze snap ik nog niet zo goed.
Hydraulische remmen (of dat nou op een schijf of een velg aangrijpt doet niet ter zake), kosten minder handkracht om te bedienen. Dus als je ze met dezelfde kracht bediend (al dan niet met het aanleggen en doorknijpen), oefen je toch veel meer "remkracht" uit?

Een noodstop die je weet dat gaat komen (afrijden op een pion en dan zo snel mogelijk stilstaan), ga je de verwachtte dosseerbaarheid gebruiken en flink doorremmen. Plus je hebt in je hoofd al zitten dat het erg goed remt, wat sowieso maakt dat je resoluter tot stil stand komt.
Maar een noodstop op de weg, bij een onverwachtte gebeurtenis, zal een reflex zijn, dan ga je gewoon vol hengsten aan je remmen. Behalve als je die reflexen structureel traint natuurlijk, maar dat doet geen enkele toerfietser.

Sta je sneller stil met hydraulische (schijf-)remmen? Als je behalve het extra remvermogen ook dikkere banden (meer rubber, meer contactoppervlak met de weg) gemonteerd hebt, dan wel. Monteer je dezelfde banden, kan je niet meer vertragen dan je al kon met mechanische remmen.
Dus het voordeel zit hem in de eenvoudigheid, met minder kracht kunnen werken. En als je dan voor schijfremmen gekozen hebt, dat er ruimte is om 30mm of meer banden eronder te zetten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 17 sep 2018 13:41

ophetkantje schreef: 17 sep 2018 12:42
53x11 schreef: 17 sep 2018 12:24 Ik snap het verhaal achter inremmen, maar hoe is dit anders dan het remmen dat je tijdens bijvoorbeeld een rondje Schoorl of Amerongen doet? Ik rem altijd trouw in hoor, maar het voelt zo nutteloos.
Wekt bij mij ook perfect, gewoon een rondje fietsen met twintig keer hard remmen, Wel moet je dan zeker zijn dat je droog weer hebt, want ander kunnen je blokjes weg zijn voor je klaar bent.

Zin of onzin, mijn persoonlijke ervaring op mijn woon-werk fiets, niet inremmen nat wegdek, binnen 100km blokjes volledig weg, Wel inremmen nat wegdek (6 dagen op rij w-W) 300kg geen slijtage waarneembaar en daarna ca 2000kg voor blokjes versleten zijn die twee keer gestest met vergelijkbaar resultaat. Nu rem ik ze altijd in, scheelt mij te veel.
Wat is hiervan het nut dan? Als het om warmstoken gaat, waarom doen de fabrikanten dit niet al vooraf? Dit kan je gemakkelijk zelf met een brander doen.

Ik heb ingeremde blokken weleens in 26km drunense duinen versleten.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 17 sep 2018 14:01

MarkVeenstra schreef: 17 sep 2018 13:26
Deze snap ik nog niet zo goed.
Hydraulische remmen (of dat nou op een schijf of een velg aangrijpt doet niet ter zake), kosten minder handkracht om te bedienen. Dus als je ze met dezelfde kracht bediend (al dan niet met het aanleggen en doorknijpen), oefen je toch veel meer "remkracht" uit?

Sta je sneller stil met hydraulische (schijf-)remmen? Als je behalve het extra remvermogen ook dikkere banden (meer rubber, meer contactoppervlak met de weg) gemonteerd hebt, dan wel. Monteer je dezelfde banden, kan je niet meer vertragen dan je al kon met mechanische remmen.
Dus het voordeel zit hem in de eenvoudigheid, met minder kracht kunnen werken. En als je dan voor schijfremmen gekozen hebt, dat er ruimte is om 30mm of meer banden eronder te zetten.
Hierin heb ik, als het om mijzelf gaat, twijfels. Onverwachte gebeurtenis is in mijn geval vaak 'hengsten' zoals jij noemt. Reflexen trainen heb ik een tijd gedaan, maar me er bij neergelegd dat dit voor mij onvoldoende werkt. Zakt ook weg als je het een tijd niet geoefend hebt.

Bij een motorfiets is dit hengsten eerder desastreus omdat je eerst moet zorgen dat je gewicht onderin de vork ligt. Pas dan kun je serieus remdruk opbouwen en remkracht genereren. Mij is dus overkomen dat je in een reflex flink 'hengst', en het te verplaatsen gewicht (zeg even 150 [kg]) met een knal onderin de voorvork komt. Dit kan de voorband niet verwerken, met een schuivend voorwiel van dien.
Wellicht speelt dit minder bij de racefiets omdat er geen verende vork op zit, plus de massa van het rijwiel zelf veel minder is.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6138
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 sep 2018 14:30

exact,
Ik doelde dit voordeel dan ook in het normale gebruik (toch 99,99% van de gevallen, want met een beetje defensief rijden hoef je op de racefiets hopelijk niet al te vaak niet noodstop te maken).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 17 sep 2018 14:56

De fiets welke ik op het oog heb (Stevens Aspin), kan trouwens 28 mm banden aan i.c.m. Ultegra of 105 (R7000) velgremmen. Bredere banden dan 28 [mm] is volgens mij qua rolweerstand niet interessant. De Canyon en Rose (de alternatieven) kunnen dit enkel met schijfremmen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 sep 2018 16:12

53x11 schreef: 17 sep 2018 13:12 Dus het devies: zorgen dat je een aantal keer hard remt met droog weer? Zodat je blokjes niet te snel wegslijten als het nat is?
Precies dat en warm stoken werkt volgens mij niet, nooit geprobeerd en ik heb 2 keer niet ingeremd en echt net toen waren mijn blokken binnen 100km weg met ingeremde blokken nooit gehad ook niet met baggerweer. Mijn ervaring is dat het gewoon echt werkt. Anderen stellen er vraagtekens bij mijn voor mij zijn mijn eigen ervaringen duidelijk en ik heb vorige week dinsdag weer een leuke intervaltraining gehad op mijn nieuwe fiets met schijfremmen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1543
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 17 sep 2018 19:27

Wat ik mis in deze hele discussie is ervaring van mensen die met disc rijden of de tegenwerping zoals lawaai, veel onderhoud, zwaarder of duurder ook zo is.
Zijn er mensen die met schijfremmen rijden die hier een eerlijk antwoord op kunnen geven. Wat ik kan teruglezen is gefragmenteerd. Dus ben erg benieuwd.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 17 sep 2018 19:41

Ik heb momenteel twee fietsen in gebruik: 1 CX met schijfremmen (TRP Hy/rd) en 1 met conventionele velgremmen (Campa SR).

Voordeel van schijfremmen zit vooral in natte omstandigheden. Onder droge omstandigheden zijn de velgremmen dusdanig goed, dat ik geen voordeel heb van schijven. Nadelen wel. Gewicht, wat bijgeluiden indien niet 100% afgesteld, (moeilijker) opnieuw afstellen bij wielwissel.

Bij alle andere omstandigheden dan droogweer zijn schijven veel beter qua remkracht en zijn de nadelen te klein om niet voor schijven te kiezen
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 17 sep 2018 19:46

Ik blijf problemen houden met het afstellen van mijn voorrem. Caliper losgemaakt., wiel rond gedraaid en rem vast gezet, caliper weer vast. Ook zo’n speciaal afstandhoudertje die je over de schijf kunt svhuiven gebruikt maar zonder resultaat. Zuigers schoongemaakt en teruggeduwd. Ook dit wil niet helpen.
Bijzondere dat dit alleen bij de voorvork is. Achter heb ik geen enkel probleem. Iemand bekent met dit probleem? Suggesties?
o'7o

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 17 sep 2018 19:51

Eens met de stelling dat bij droge omstandigheden schijven en vergremmen niet voor elkaar onderdoen.

Ook ik heb problemen gehad met de voorrem en dan met name bij remmen in de heuvels/bergen waarbij veel hitte wordt veroorzaakt. Ik heb de caliper vervangen en overgestapt van 160 mm naar 140 schijven, maar dat had geen effect. Inmiddels heb ik de Dura ace schijven vervangen door XTR en dat werkt perfect, ook in de bergen.

Mijn ervaring met afstellen is dat dat het beste gaat op zicht.
Afbeelding

Plaats reactie