Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Alternatief voor mijn 28" Big Apples (Schwalbe)

KogaGuus
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2015 16:00

KogaGuus 28 aug 2018 21:36

Sinds 2 jaar heb ik als Winterfiets een Koga 29er.
https://www.koga.com/nl/fietsen/mountai ... tm?frame=H

De rest van het jaar fiets ik (veel woon-werk) zoveel mogelijk op mijn racefiets.

De 29er is qua zit en looks een gave fiets, maar vind hem toch wel zwaar fietsen.
Denk dat de meeste winst in de banden is te halen. De fiets zelf is niet geveerd en heeft een Carbon voorvork en is circa 10 kg.
Volgens de site zouden er 'Furious Fred' van Schwalbe onder zitten.
De reden dat er Big Apples 28" onder zitten, kan zijn i.v.m. showmodel o.i.d.

Wat zouden jullie aanraden? Smaller en minder hoog... neem ik aan, maar eventueel type?

Tevens zie ik ook veel 27,5" banden, past dit ook?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 aug 2018 22:01

Smallere banden zijn niet per se sneller hoor! In tegendeel vaak. Van de Big Apple zijn verschillende versies, de Liteskin is lichter en sneller dan de stuggere goedkope versies.

De Super Moto is ook sneller.

En de G-One zou ook nog wel eens sneller kunnen zijn dan de BA.

27.5" (584mm etrto) gaat uiteraard niet passen op een 622mm velg.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 28 aug 2018 22:49

De oude Super Moto bestaat toch niet meer en de Super Moto X heeft een ander profiel en is niet voor etrto 622 te kriigen.

De Big Apple heeft een soortgelijk profiel als de oude Super Moto en tevens nog voor 622 velgen te krijgen.

Ik zie dus geen reden om de huidige Big Apples eruit te mikken.
Ik rijd zelf met Super Moto 60-622 (2,35 Inch ofwel 2,54*2,35=59,97mm) ook op de weg maar dat moet je niet vergelijken met een racer.

Op de 29er hardtail gaat het echt de nodige km/uur trager maar dit niet alleen door de banden.
Met een 750mm breed stuur pak je een bak meer wind en tevens is de houding minder race door de minder voorover gebogen houding.
Nature of the beast!!

Andere banden onder je 29er gaan het verschil niet echt maken.
Mijn Cube Elite Super HPC Race 29er is met 10,2kg inclusief pedalen en bidonhouders zeker niet zwaar en is ook het probleem niet.

Gewoon accepteren dat een 29er met breed stuur en niet aero positie nu eenmaal minder snel over de weg gaat dan een racer maar daar is de fiets nu eenmaal primair niet voor gemaakt.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7925
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 aug 2018 23:07

Ik ken eigenlijk geen banden die gemeten en/of gevoelsmatig lichter rollen dan Big Apples. Na ruim meer dan 30000 km Big Apples heb ik als vervanging een set Schwalbe Almotions 50-622 gekocht. Daarvan heb ik er een nu ruim 7000 km op het voorwiel. Slijtage eigenlijk niet zichtbaar. Zit ook meer rubber op. Gevoelsmatig is hij gelijkwaardig aan de Big Apple, maar wel een stuk zwaarder dan de Big Apple vouwbanden, waarvan ik er nog een in gebruik heb. Die is aan het einde van zijn leven. De grip van de Almotion is wel een stuk beter.

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 28 aug 2018 23:14

Wij strandfietsers houden nogal van snelle banden... enkele banden die ik aan zou raden zijn:

https://www.futurumshop.nl/continental- ... wart.phtml

https://www.futurumshop.nl/schwalbe-g-o ... wart.phtml (let op vrij breed, niet 4 bar erin doen anders rijd je gegarandeerd lek....Oja weinig grip in erg slecht weer)

https://www.schwalbe.com/nl/offroad-rea ... round.html (zelfde band als hier boven maar dan met nopjes... wel even zoeken waar je de 29er variant kan kopen)

https://www.futurumshop.nl/schwalbe-thu ... band.phtml

Dit zijn de banden waar wij vooral op het strand mee rijden... Maar als we naar het strand rijden in de winter moeten we natuurlijk over de weg! In mijn opzichte is de G-one Speed een van de snelst rollende banden maar deze raakt ook weer wat sneller lek met hogere druk in de band (Tubeless!) Verder ben ik ook wel Fan van de G-one allround & de conti RaceKing. Beide wat meer nopjes en wat meer grip (je kan er ook leuk een gravel weggetje mee pakken met jouw fiets). En als laatste de Thunder burt, deze band is meer gericht op het mountainbiken in zand ondergronden (duin gebied) Maar kan ook vrij goed de winter door als je veel op de weg rijd.

Verder moet je niet te veel letten op de breedte van de band. Hoe snel de band is hangt af van hoe je hem oppompt.... (en roterende massa etc etc)


(side note: wel even oppassen met de 2.35 eventueel even vragen bij de dealer of dit past. De fiets waar je op rijd is ooit bedoelt als instap model strandfiets en vaak passen daar de 2.35 wel in)

KogaGuus
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2015 16:00

KogaGuus 10 sep 2018 21:01

Dank voor alle Feedback!!!! Ik ga overwegen wat te doen!

Plaats reactie