Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
GJEvK
- Forum-lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
- Locatie: Duiven
GJEvK
08 aug 2018 09:25
Christine schreef: ↑07 aug 2018 20:12
GJEvK schreef: ↑30 jul 2018 15:02
Welke zone je moet fietsen hangt af van je training en/of wat je doel is.
Dat dus. Wil je een goede conditie opbouwen, wil je afvallen, wil je heel hard kunnen fietsen, wil je wedstrijden fietsen?
Ik zou al die adviezen over zones wel wat met een korreltje zout nemen. Tenzij je de tour wilt winnen. Gemiddelden van harslaggetallen zijn ook, zoals hierboven al gezegd, gemiddelden. Ik heb een max hartslag die ruim 30 hoger is dan voor mijn leeftijd zou moeten. Ik heb er geen last van, maar ik heb niet het idee dat de rest van die formules nu voor mij precies zo gelden.
Als je het echt wilt weten kun je een keuring laten doen waarbij ze alles netjes meten.
Maar met de veld-testen kun je het wel redelijk testen (heb al verhalen gehoord waar de veld-test echt verwaarloosbaar-verschilde met de lab-test). De zones baseer je op basis van de omslagpunt of je max (liefs omslagpunt) dus dan is het natuurlijk niet onzinnig meer

Rustige duur is +- 70% van je max.
De zin of onzin van hartslagzones trainen heeft ook niets te maken met de tour willen winnen maar wel met je trainingsdoel en progressie maken. Been there done that, een jaar lang vooral in stevige duur/tempo zone gereden (D2/onderin D3) en dat zorgde ervoor dat ik geen enkele rit van 3 uur kon volhouden, kon wel hooguit 2 uur "knallen". Een winter heel veel in D1 met zo nu en dan blokken naar D3 of naar maximaal, en qua conditie hou ik ritten van 6 uur probleemloos vol (en mijn snelheid ligt nauwelijks lager dan bij de ritten van 2 uur "knallen"). Maar goed, als je juist 90 minuten wilt knallen en that's it heb je dus een andere training nodig dan wanneer je juist tochten van 6-8 uur wilt rijden.
En het moet je interesseren want er is niets mis met gewoon lekker een stuk fietsen punt. (hoewel ik vind dat ook mijn trainingen uiteindelijk wel het gevoel moeten geven dat ik lekker een stuk gefietst hebt, want het blijft hobby).
-
Critic
- Forum-lid
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17
Critic
08 aug 2018 14:33
nijkie schreef: ↑04 aug 2018 12:06
Champignon33 schreef: ↑04 aug 2018 08:10
Keezx schreef: ↑03 aug 2018 19:13
Zoals altijd adviseer ik de eventuele max. HF te laten voor wat het is en het omslagpunt te gebruiken voor zones en trainingsdoelen.
Is makkelijker en betrouwbaarder zelf te bepalen.
Ok bedankt.
En wat is dan de beste manier om je omslagpunt te bepalen? Als je je max hf niet weet?
1 uur lang zo hard mogelijk rijden daar het gemiddelde van nemen.
Gemeten 5 jaar terug door sma 162hf,vorige week een rit over 90 min ,60min gem 170hf het was wel warm.
Ik hou zelf 162hf aan als omslagpunt ivm lange ritten.
Bij sma max Hf 179 omslag 162.
In het veld max 189 omslag 170.
Op eerste pagina geef jij onderstaande formule... 220-0,7x je leeftijd.
Reken er 10-12% er af dan heb je ongeveer je omslagpunt.
Komt dit voor jou overeen?
-
nijkie
- Forum-lid HC
- Berichten: 10028
- Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
- Locatie: Ernem
nijkie
08 aug 2018 22:43
Critic schreef: ↑08 aug 2018 14:33
nijkie schreef: ↑04 aug 2018 12:06
Champignon33 schreef: ↑04 aug 2018 08:10
Ok bedankt.
En wat is dan de beste manier om je omslagpunt te bepalen? Als je je max hf niet weet?
1 uur lang zo hard mogelijk rijden daar het gemiddelde van nemen.
Gemeten 5 jaar terug door sma 162hf,vorige week een rit over 90 min ,60min gem 170hf het was wel warm.
Ik hou zelf 162hf aan als omslagpunt ivm lange ritten.
Bij sma max Hf 179 omslag 162.
In het veld max 189 omslag 170.
Op eerste pagina geef jij onderstaande formule... 220-0,7x je leeftijd.
Reken er 10-12% er af dan heb je ongeveer je omslagpunt.
Komt dit voor jou overeen?
Zit tussen bovenstaande in.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
Critic
- Forum-lid
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17
Critic
08 aug 2018 23:23
Ok merci

-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
09 aug 2018 15:23
Critic schreef: ↑08 aug 2018 14:33
CUT
Op eerste pagina geef jij onderstaande formule... 220-0,7x je leeftijd.
Reken er 10-12% er af dan heb je ongeveer je omslagpunt.
Een vaag formuletje en dan een percentage eraf voor het omslagpunt....
Voor zoiets heb ik geen begrip, vooral omdat het omslagpunt toch relatief makkelijk zelf goed te bepalen is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
nijkie
- Forum-lid HC
- Berichten: 10028
- Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
- Locatie: Ernem
nijkie
09 aug 2018 21:33
Keezx schreef: ↑09 aug 2018 15:23
Critic schreef: ↑08 aug 2018 14:33
CUT
Op eerste pagina geef jij onderstaande formule... 220-0,7x je leeftijd.
Reken er 10-12% er af dan heb je ongeveer je omslagpunt.
Een vaag formuletje en dan een percentage eraf voor het omslagpunt....
Voor zoiets heb ik geen begrip, vooral omdat het omslagpunt toch relatief makkelijk zelf goed te bepalen is.
Het is net als met fietsmetingen.
We hebben onder ander:
Sma
220-leeftijd
Korvonen
Tanaka
Gelish
https://www.bicycling.nl/gezondheid/5-m ... rafeld.htm
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
09 aug 2018 22:08
Op zich geen verkeerd verhaal, maar wel vreemd dat met geen woord wordt gerept over omslagpunt of lactaatdrempel o.i.d., toch een hele belangrijke parameter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
nijkie
- Forum-lid HC
- Berichten: 10028
- Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
- Locatie: Ernem
nijkie
10 aug 2018 07:45
Keezx schreef: ↑09 aug 2018 22:08
Op zich geen verkeerd verhaal, maar wel vreemd dat met geen woord wordt gerept over omslagpunt of lactaatdrempel o.i.d., toch een hele belangrijke parameter.
Keezx,
De metertjes en mijn lichaam geven aan in welke staat ik verkeer,het beste is daar naar te gaan rijden.
Uiteindelijk kom je jezelf tegen als je niet luistert naar je lichaam.
Waar ik zelf wel achter ben,is dat als je met een vermogens meter rijdt je jezelf moet dwingen te doseren bij lange ritten met veel hoogtemeters om het einde ook goed te volbrengen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
10 aug 2018 10:03
Zonder vermogensmeter moet dat toch ook? Je bent je door de vermogensmeter alleen veel bewuster dat de meeste aan het begin veel te intensief bezig zijn en dat totaal niet vol kunnen houden. Op een individuele klim zie je dat ook al, in koers rijden veel jongens de 1e 30 seconde met 500-600 Watt omhoog, terwijl ze over de hele klim gemiddeld onder de 400 Watt zitten. Niet de meest efficiënte manier van rijden, want daardoor ben je de hele klim maximaal verzuurd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
nijkie
- Forum-lid HC
- Berichten: 10028
- Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
- Locatie: Ernem
nijkie
10 aug 2018 14:43
amclassic-fan schreef: ↑10 aug 2018 10:03
Zonder vermogensmeter moet dat toch ook? Je bent je door de vermogensmeter alleen veel bewuster dat de meeste aan het begin veel te intensief bezig zijn en dat totaal niet vol kunnen houden. Op een individuele klim zie je dat ook al, in koers rijden veel jongens de 1e 30 seconde met 500-600 Watt omhoog, terwijl ze over de hele klim gemiddeld onder de 400 Watt zitten. Niet de meest efficiënte manier van rijden, want daardoor ben je de hele klim maximaal verzuurd.
Maar daar zijn er heel veel niet van bewust als je aangeeft even kalm aan doe, dan kan je de hele rit prima rijden.
Uiteraard kan het zonder vermogensmeter,maar maakt ze dat maar eens wijs.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.