Dit jaar wilde ik met mijn gezin naar de regio van Trentino gaan. Specifiek aan het Caldonazzomeer.
Op zoek naar informatie kwam ik diverse berichten tegen en routes op flinke afstand van Caldonazzo, maar omdat ik niet de hele dag op de mtb wilde zitten en geen downhiller ben maar meer van technisch xc hou, zocht ik kortere routes en meer gerichte informatie. Ik rij zelf graag in de Ardennen en heb volgens mij een redelijk goede conditie. Meestal rij ik in mijn eentje offroad wanneer ik op vakantie ben, omdat ik geen geschikte mtb-ers vind op de camping. Ik wil dus ook niet teveel risico onderweg nemen. Afijn, ik vond niet direct wat ik zocht. Misschien hebben jullie iets aan onderstaande.
Aangekomen op de camping in Calceranica, kocht ik direct een plattegrond welke mij voldoende heeft geholpen in het vinden en creëren van, voor mij, juiste routes (zie foto).
Er zijn in de nabijheid van Caldonazzo genoeg routes om te starten. De meeste routes worden aangegeven met routebordjes, eigenlijk voor wandelaars, maar ook geschikt voor ons en starten tegenover de begraafplaats, nabij de kerk of net buiten het dorp wanneer je de begraafplaats bent gepasseerd. De plaatsnamen, zoals Centa San Nicolo, Campregheri, Vattaro bereik je via offroadpaden en worden goed aangegeven, meestal staat er “vigilano of de bijbehorende afbeelding” bij vermeld (zie foto).
De meeste van deze paden kennen redelijk wat hoogteverschil, maar weinig singletrack, wortelpaden of drops etc. Ik vond deze wel in de afdaling na het uitzichtpunt Anna Rossa. De routes (6 stuks) van 1,5 – 2 uur die ik gereden heb liggen allemaal aan de zuid-west kant van Caldonazzo. Zeg maar in de driehoek van Caldonazzo, Valico della Fricca en Monte di Bosentino. Ik had het niet direct verwacht maar ik heb me goed vermaakt. Soms was het even zoeken, reed ik een stukje over asfalt en waren niet alle routes evenveel uitdagend, maar door af en toe tussen 2 uitgezette routes af te dalen (dit waren singletracks gecreëerd door wandelaars) kwam ik technisch gezien toch aan mijn trekken, flink dalingspercentage (hete remblokken) en mooie drops. Ik had een dropperpost goed kunnen gebruiken. Ik reed nooit lang over asfalt, gebeurde dat wel dan had ik een bordje over het hoofd gezien. Het was warm in de periode dat ik er was, zo’n 30-35 graden in juli 2018, maar het was overal warm in Europa. Gelukkig viel de temperatuur mee in het bos. Neem voldoende bevoorrading mee want onderweg kom je weinig terrasjes of fietsenmakers tegen. Waardering voor de medewerkers van het bosbeheer. Deze gingen direct aan de slag na een flinke regenbui om natuurschade op te ruimen.
Ik ga zeker nog eens terug komen om de andere routes te verkennen en me te vermaken. De routes zijn voor ervaren en minder ervaren mtb-ers geschikt. Ik hoop dat jullie iets aan mijn artikel hebben en dezelfde ervaringen op doen zoals ik deze heb opgedaan.
MTB Caldonazzo, Trentino, Italie
Top man, deze info! Ik heb nog wel een andere tip (al MTB ik niet) maar als je hier bent rijd dan ook de Kaiser jaeger strasse op (volledig asfalt) de mooiste beklimming die ik ooit gedaan heb. De ruwe rotsen, het uizicht, de dieren (steenbok gezien) wow! ben je daar toevallig ook nog naarboven gereden?
Sieper leuk dat je mijn verslag kan waarderen. Ik ben niet met de racefiets omhoog gegaan. Ik heb daar alleen mijn mtb gebruikt. Ik moest keuzes maken en dan krijgt mijn mtb de voorkeur. En in deze omgeving werd dat offroad. Het is een heerlijke omgeving.
Ik heb ook van anderen gehoord dat deze beklimming top is. Voor mij een reden om terug te komen.
Ik heb ook van anderen gehoord dat deze beklimming top is. Voor mij een reden om terug te komen.
Inderdaad een mooi gebied voor zowel de MTB als de racefiets. Ik ben net terug uit Caldonazzo en heb (op de racefiets) onder andere de kaiserjägerstrasse, Panarotta en de Monte Grappa beklommen.
Voor volgend jaar staat ook de Passo Manghen op het programma
Voor volgend jaar staat ook de Passo Manghen op het programma
Specialized S-works Tarmac Etap
Specialized Crux X1
Specialized Crux X1
Johansson:
Ik zal er een paar plaatsen. Ik doe dit voor het eerst dus ik hoop dat het goed gaat.
https://www.strava.com/activities/17511 ... 1533474387
https://www.strava.com/activities/17511 ... 1533474388
Heb je hier iets aan?
Ik zal er een paar plaatsen. Ik doe dit voor het eerst dus ik hoop dat het goed gaat.
https://www.strava.com/activities/17511 ... 1533474387
https://www.strava.com/activities/17511 ... 1533474388
Heb je hier iets aan?
MTB vorig jaar verkocht, nadat ik een gravelbike had gekocht. Op de weg en paden vind ik toch leuker.
2 jaar geleden hier wel veel km gereden op de MTB bij Caldonazzo
2 jaar geleden hier wel veel km gereden op de MTB bij Caldonazzo
Specialized S-works Tarmac Etap
Specialized Crux X1
Specialized Crux X1