Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Koga

epcl
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2010 16:27

epcl 24 mar 2010 16:55

Beste fietsers
Ik ben een beginnend racefietser. Probeer in de zomermaanden wekelijks te gaan fietsen, zo'n 2 uur per keer. Doel: conditie verbeteren en plezier beleven aan het fietsen. Misschien op termijn wat tourtochtjes.

Ik heb een racefiets op het oog. Een Koga Myata Flyer 2007. Vraagprijs 600 eur. Het is een tweedehands fiets en staat te koop bij een Profile fietsenmaker. Is in de zomermaanden gebruikt voor woon-werkverkeer en door de vorige eigenaar gekocht via een fietsenplan via het werk. Er is 3.000 km mee gefietst. derailleur, ketting en banden worden vervangen. rest is volgens verkoper goed. Framemaat: 66. Ik heb 1,96 mtr, 96 kg, binnenbeenlengte plm. 92 cm.

Mijn vragen:
is deze Koga een goeie fiets voor mijn doel of overdreven?
is een tweedehands koga betrouwbaar?
welke alternatieven zijn goed (eventueel nieuw)?
waar moet ik bij aanschaf op letten?
wil in eerste instantie eigenlijk niet meer uitgeven dan 500 eur.

Alvast dank voor uw antwoorden en adviezen.

bash
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 sep 2009 17:31

bash 24 mar 2010 18:00

Lijkt me eerlijk gezegd aan de (veel te) grote kant. Ik zit met 2.00m en bbl 97,5 op een 64-65cm frame.

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 24 mar 2010 20:35

Met een dergelijke binnenbeen lengte zou ik eerder naar een 60/61 cm c-t frame gaan.
Klopt dit wel?
Ik ben 1.93 met een 97 cm BBL en heb wel een 66 frame nodig (weliswaar met korte bovenbuis)..:-)
Laat je eerst goed opmeten want dit kan echt veel schelen en uitmaken. Het zou zonde zijn als je op een verkeerd frame wordt gezet....
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 24 mar 2010 20:56

Mijn Binnenbeenlengte is 2 cm kleiner dan die van jouw en ik rijd op een 55 . IK denk dat jij rond de 60 c-c gaan.

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 25 mar 2010 00:13

66 cm komt ook mij wat groot . Onderscat niet het belang van een goede zitpositie. Vaak krijgen mensen rug- of nekpijn van een verkeerde zitpositie.
Camerig is prachtig!

stinus
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 jul 2007 01:48

stinus 25 mar 2010 14:25

Als ik kijk naar je bbl in vergelijking met je totale lengte zou je een lange bovenbuis nodig kunnen hebben, wat ervoor zorgt dat je een "groter" frame nodig hebt dan je normaliter zou kopen maar ik denk dat die 66cm wel erg enthousiast is, serieus grote fiets dat. Denk dat je eerder op een 63 uitkomt.

Het enige dat je uitsluitsel kan geven is een goede meting laten uitvoeren..

epcl
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2010 16:27

epcl 25 mar 2010 19:25

Correctie: ik heb iets niet goed begrepen. De aangeboden Koga is 63 cm. Dat komt meer overeen geloof ik. Inmiddels erop gefietst, maar fietst niet lekker.
Vervolgens op een nieuwe Koga, ook 63cm fietst wel erg goed moet ik zeggen; meer ontspannen.

Daarmee ontstaat een nieuw dilemma.
De ene fietsenmaker zegt dat je eerst een meetprogramma moet doorlopen en dat op basis daarvan de juiste fietst wordt gekozen en wordt afgesteld. Deze biedt een Canondale aan en een Bianchi. Ik hoefde er niet op te fietsen en vertrouwen op hem en dat de fiets perfect zou passen.
De andere fietsenmaker zegt dat opmeten onzin is en dat je de juiste fietst vindt door verschillende fietsen te passen. De fiets die het beste voelt is de beste fiets volgens hem. Hier kom ik uit op een nieuwe Koga flyer 2010. De daar geprobeerde Canondale zat ook niet lekker.

Wat is waarheid? Het zal ergens tussenin liggen en zo zal de tweede fietsenmaker het vast ook bedoeld hebben. Maar wat is het beste?

Graag uw advies.

stinus
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 jul 2007 01:48

stinus 25 mar 2010 21:27

Nou het gevoel is erg belangrijk maar door een meting krijg je wel een idee over wat goed bij je zou passen kwa geometrie.
Elke vakman kan jou op een fiets zetten en zien of je goed zit, als het goed is, maar zo'n meting kan wel een hoop gepas en gedoe schelen. De Koga heeft de langste bovenbuis en dat zal je misschien het ontspannen gevoel hebben gegeven. Maar er zijn nog best wel wat dingen te verandere zoals stuurhoogte en lengte van de stuurpen. Welke cannondale heb je gezeten?

Plaats reactie