Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorderailleur aanlopen

Drossie2
Forum-lid

Drossie2 12 jun 2018 18:03

Even het onderwerp gebruik om mijn eigen vraag te stellen.
Ik heb ook een probleempje met mijn voorderailleur.
Ik heb alle mogelijke filmpjes bekeken en handleidingen gelezen. Ik begrijp de principes, maar toch krijg ik mijn voorderailleur niet zoals het hoort. Ik heb vooraan 105 compact.

Ik heb de derailleur vanaf 0 proberen instellen door de kabel los te maken. Ik stel dan het bereik van klein vooraan en groot achteraan in. Dit lukt.
Hierna maak in de kabel vast en schakel ik naar groot vooraan en klein achteraan. Hiervoor moet ik via de nippel de spanning vrij veel verhogen. Ik probeer dan het bereik van de derailleur in te stellen. Omdat de derailleur niet beweegt naar buiten, moet ik opnieuw de spanning verhogen. Ik krijg het bereik via de spanning in orde.
Maar nu komt het, wanneer ik da terug klein schakel vooraan en groot achteraan, loopt de ketting tegen de derailleur. Enkel door de spanning te verlagen, krijg ik het bereik opnieuw in orde.
Ik krijg de spanning niet zoals het hoort: ofwel te weinig en dan loopt de derailleur aan op het grote blad. Ofwel teveel spanning en dan loopt de derailleur aan op het kleine blad.

Heeft iemand een oplossing?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

gerardn
Forum-lid

gerardn 12 jun 2018 18:59

Voorderailleurs hebben toch vaak een trimfunctie om juist dat probleem het hoofd te bieden?

Drossie2
Forum-lid

Drossie2 12 jun 2018 19:20

Die trimfunctie dient volgens mij om met een schuine kettinglijn te kunnen rijden. Bij mij loopt ketting aan in rechte toestand.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

walter-
Forum-lid HC

walter- 12 jun 2018 19:47

Drossie2 schreef: 12 jun 2018 18:03

....
Hierna maak in de kabel vast en schakel ik naar groot vooraan en klein achteraan. Hiervoor moet ik via de nippel de spanning vrij veel verhogen. ...
Hier gaat het volgens mij fout; in 95% van de keren dat ik een voorderailleur vast maak, maak ik de kabel vast en schakelt hij direct juist. Dit omdat veelal de spanning op de kabel op de voorderailleur weinig kritisch is. Maar wel zo kritisch dat er 'net geen ' spanning op staat in de lage positie. Dit bereik ik door voor ik de kabel vast maak wel wat aan de kabel te trekken en dus wat voogspanning te geven . En met een beetje ervaring weet je hoe hard je moet trekken (beetje, maar ook niet te veel...).
En eens de kabel dan vast is, schakelt hij direct goed; enkel nog eventueel beetje fijnregelen van de uitersten.
Dus: beetje meer spanning zetten op de kabel terwijl je hem vast zet.
Als ik merk dat hij niet goed schakelt ga ik eerder de kabel terug lossen en opnieuw vastzetten dan de spanning na te regelen (heb zelfs op de helft van de fietsen hier niets om de spanning op de voorderailleur te regelen). En bij tweede poging wat minder of harder aan de kabel trekken dan bij de eerste poging (afhankelijk of je niet op de grote geraakt, danwel dat je op de kleine door te veel kabel spanning je de fijnregeling niet juist krijgt).
Spanning bij regelen is maar voor noodgevallen onderweg...

Walter

walter-
Forum-lid HC

walter- 12 jun 2018 19:48

Ps: en om de kabel spanning goed te krijgen soms (de eerste keer vooral) let tang aan kabel trekken: je.moet immers ook alle buitenkabels op hun plaats houden.

Djemz
Forum-lid

Djemz 28 jul 2018 18:02

Heb ondertussen al bij 2 verschillende fiets makers geweest en die blijft gewoon aanlopen.. Hij is net terug van check up en zij hebben de versnellingen ook nog eens afgeregeld en hij loopt even hard aan. Bij deze eens een foto mat langs achter op het vierde tandwiel. Van bij het grootste te beginnen.

Is het dan echt zo moeilijk met die 11 speed of is het gewoon normaal dat hij daar tegen zit? Want als hij op het kleinste tandwiel zit achteraan is er ook niet echt veel ruimte meer..

Djemz
Forum-lid

Djemz 28 jul 2018 18:03

Foto
Bijlagen
IMG_20180728_175618.jpg

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 28 jul 2018 19:15

Normaal gezien heb je een trimfunctie zodat je de eerste zoveel kransjes ermee uit kunt en lager op de cassette nog een slagje geeft om de grotere versnellingen te pakken.

Djemz
Forum-lid

Djemz 28 jul 2018 21:30

t2300 schreef: 28 jul 2018 19:15 Normaal gezien heb je een trimfunctie zodat je de eerste zoveel kransjes ermee uit kunt en lager op de cassette nog een slagje geeft om de grotere versnellingen te pakken.
Helpt ook niet. Trim functie is volgens mij ook enkel voor als hij tegen de derailleur aanloopt als je de kleine kransjes achteraan wil nemen en groot vooraan.

walter-
Forum-lid HC

walter- 28 jul 2018 21:38

Als je de kabel lost draait, loopt hij de aan?

Djemz
Forum-lid

Djemz 28 jul 2018 21:43

Hm dat ding heeft zijn eigen leven. Loopt nu plots niet meer aan na meerdere keren schakelen.. Maar voor hoe lang.

Ketting lijkt me ook niet in een perfecte lijn te lopen, er zit precies een klein slagje in wat het aanlopen ook zou verklaren. Of is dat gewoon zo?

velopierre
Forum-lid

velopierre 28 jul 2018 22:27

Heb je ook de handleiding van Shimano er al bijgepakt? De trimfunctie gebruik je ook bij het afstellen.

Plaats reactie