Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Constante lichte pijn heup/bil/hamstring (piriformis)

daanj
Forum-lid

daanj 28 mei 2018 12:19

Hoi bikers, zit al een tijdje (anderhalve maand) met een blessure binnenin mijn bil.

Fiets al jarenlang redelijk veel, meestal 3x per week, en dan vaak 40 tot 80 km solo ritten, op hoge intensiteit. Zeker de 40 km probeer ik het middenstuk altijd zo hard als gaat te doen. Dit doe ik al een jaar of twee op dezelfde fiets, en heb nooit ergens last van gehad. Tot nu.

Ruim anderhalve maand terug leek het mij een goed idee (niet dus), om een 95 km te fietsen, waarbij ik vrijwel constant tegen de limiet reed. Aan het eind ging het enigszins zeuren in mijn rechter heup. Eenmaal thuis werd de pijn daar steeds erger. Heb toen twee weken rust genomen, en ben toen weer langzaamaan begonnen (maar op lage intensiteit). De pijn is zeker afgenomen na de eerste paar dagen, maar blijft nu eigenlijk al weken lang constant.

Het zit binnenin mijn bil, aan de achterkant dus, beetje bovenkant hamstring, of nog ietsjes hoger, moeilijk precies te duiden. Voel het vooral als ik aanzet in het zadel (staand aanzetten voel ik er meestal niets van), als ik veel naar voren zit op mijn zadel, of als ik bijvoorbeeld een squat doe en weer naar boven ga, op het punt wanneer mijn bovenbenen parallel met de grond zijn. Met stretches lijk ik er niet echt goed bij te kunnen, en ook met erop drukken is het moelijk te localiseren.

Uiteraard ga ik er nu maar even een fysio naar laten kijken, maar dacht toch nog hier even posten of iemand dit wellicht herkent en mogelijk wat ervaringen kan uitwisselen?
Laatst gewijzigd door daanj op 30 mei 2018 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 28 mei 2018 12:52

Fysio? arts eerst maar eens! Ik herken het wel, maar iedereen is anders.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 28 mei 2018 13:12

klimmer schreef: 28 mei 2018 12:52 Fysio? arts eerst maar eens! Ik herken het wel, maar iedereen is anders.
In dit geval lijkt een fysio me helemaal niet verkeerd. Die arts gaat 9 van de 10 keer zeggen: doe eerst maar een tijdje rustig aan.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 28 mei 2018 16:02

Zou kunnen. Fysio behandelt verschijnselen in het spierskelet. Een arts moet de oorzaak zoeken..... en vinden en niet beperkt tot het spierskelet.

daanj
Forum-lid

daanj 28 mei 2018 16:44

Ga in ieder geval ook even langs de huisarts, kan nooit kwaad. Hoewel wat Jans zegt inderdaad meestal van toepassing is :)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 28 mei 2018 17:21

klimmer schreef: 28 mei 2018 16:02 Zou kunnen. Fysio behandelt verschijnselen in het spierskelet. Een arts moet de oorzaak zoeken..... en vinden en niet beperkt tot het spierskelet.
Mijn fysio's hebben ook regelmatig gewrichten die vast zaten los gekregen. Daarnaast zijn er ook voldoende kwalen waar ook niet veel anders aan te doen is dan zo goed mogelijk met het probleem te leven.
Mijn lumbaal stenose verdwijnt echt niet door er een arts naar te laten kijken. Er was wel een arts en een apparaat voor nodig om het te constateren.

@Edit: Met als aanvulling dat de artsen me vertelden dat er weinig anders mogelijk was dan aan de zware pijnstillers, en ik nu twee jaar later één keer in de 5-6 weken naar de osteopaat ga en zo af en toe (één keer in de 4-5 weken) een paar dagen aan de paracetamol of ibubrufen ben.
Dus voorlopig kan ik er prima mee leven.
Laatst gewijzigd door Jans op 29 mei 2018 10:15, 2 keer totaal gewijzigd.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 28 mei 2018 18:35

De laatste zin stond ook al in mijn opmerking.

daanj
Forum-lid

daanj 30 mei 2018 09:47

Toch best goed naar de huisarts te gaan, na veel getest was hij er vrijwel zeker van dat het een ontsteking is in de aanhechting van de piriformis. En inderdaad doorverwezen naar de fysio. Iemand die zo'n peesontsteking daar al eens heeft meegemaakt?

louise
Forum-lid
Contact

louise 01 jun 2018 08:49

Ik ben wel bekend met piriformis-problemen door het fietsen, of het echt een ontsteking was, weet ik niet. Wel inderdaad zo'n constante zeurende pijn, die verergerde als ik kracht zette. Het oplossen was nogal een zoektocht van 3,5 maand. Aan artsen heb ik niets gehad, hooguit om wat dingen uit te sluiten. Fysio kon er ook niet veel mee, chiropractor deed wel wonderen. Het hele verhaal staat op mijn weblog.

Een goede piriformis-stretch is de yoga-houding zwaan (zie hier).

Jouw openingspost klinkt trouwens ook wel alsof je te intensief traint.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

daanj
Forum-lid

daanj 01 jun 2018 13:42

Thanks Louise, het is inderdaad een beetje een vage blessure. De zwaan ken ik goed van yoga, en heb inmiddels ook een paar andere aardige stretches om de heupflexibiliteit aan te pakken op het programma. Ook wat verstevigende oefeningen voor de bilspieren aan het doen nu, en heb het idee dat het zeker de laatste paar dagen al ietsjes minder gevoelig wordt.

Te intensief trainen, heb je zeker een punt. Heb de instelling dat ik eigenlijk niet echt getraind heb als ik niet stuk ben gegaan. Zeker met het wat ouder worden begint dit soms wat averechts te werken merk ik. Probeer hierin om te schakelen, maar dat is soms lastig :)

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 jun 2018 14:00

Vier jaar geleden (+5 dagen) zwaar gevallen en de nadruk in het ziekenhuis lag eerst op m'n hoofdwond, nek , sleutelbeen, gebroken ribben en 9 kapotte vingers.

De blessure aan m'n billen werd in het ziekenhuis afgedaan als nare blauwe plek. Alleen de klachten bleven maar duren.

Er toch eens meer zorg (en druk bij m'n arts) aan besteed en er werd vastgesteld dat het piriformis was. Bij de fysio vooral oefeningen gekregen en toen was het - nadat het zeker een half jaar had doorgezeurd - binnen een paar weken dragelijk en weer een paar weken later volledig weg en nooit teruggekomen.
Het was wel 6 weken hard werken! Maar helemaal over!

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 08 jun 2018 09:35

Piriformis reageert meestal op een functiestoornis in het bekken (SI-gewricht). Deze wordt hypertoon en kan op de n. ischiadicus drukken die door de spier heen loopt. Met gevolg een vage zeurende pijn in het been. Om de hypertonie op te heffen moet dan vaak eerst het SI-gewricht gemobiliseerd worden. Al dit beter functioneert verdwijnt de hypertonie en dus de klachten vanzelf.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Plaats reactie