Stack en stuur drop
Bijna 2cm verschil in reach is gigantisch in bikefit termen. Heb je nu een 10 cm stuurpen dan is het in principe mogelijk maar dan gebruik je het frame niet waarvoor het bedoeld is.
Maar in principe moet ieder frame met direct mount of schijfremmen met ruimte voor 28mm banden je meer comfort in de zin van trillingsdemping bieden dan die Caad10 of ieder willekeurig endurance/comfort frame waar hooguit 25mm bandjes inpassen.
Zoals eerder gezegd kun je er ook altijd nog een zadelpen insteken met meer flex maar daar is niet iedereen liefhebber van.
Als een laag gewicht geen eerste levensbehoefte is kun je ook kijken naar staal of titanium. Dan heb je heel veel keuze in comfortabele frames met een sportieve geometrie.
Maar in principe moet ieder frame met direct mount of schijfremmen met ruimte voor 28mm banden je meer comfort in de zin van trillingsdemping bieden dan die Caad10 of ieder willekeurig endurance/comfort frame waar hooguit 25mm bandjes inpassen.
Zoals eerder gezegd kun je er ook altijd nog een zadelpen insteken met meer flex maar daar is niet iedereen liefhebber van.
Als een laag gewicht geen eerste levensbehoefte is kun je ook kijken naar staal of titanium. Dan heb je heel veel keuze in comfortabele frames met een sportieve geometrie.
Campagnolo Ultra Dork
Ervan uitgaande dat de caad je nu past, zou je zelfs naar XL moeten gaan.
Uiteindelijk is alleen reach van belang. Hoe hoog je stuur komt pas je aan met spacers of negatieve stuurpen. Op die manier is stack minder van belang.
Als je denkt dat je idd nu met een medium verder moet was je caad te groot (te lang) en zou je nu je stuurpen moeten inkorten om goed te zitten.
Walter
En wat is de drop tussen zadel en stuur nu?
Op welke manier mis je nu comfort? Pijn in rug / armen... na 2 uur rijden? Je voelt ieder bult in de weg? Je wil minder nerveus sturen?....?
Walter
Met een M en 13 cm stuurpen zit hij hetzelfde als op de Caad.walter- schreef: ↑20 mei 2018 09:11Ervan uitgaande dat de caad je nu past, zou je zelfs naar XL moeten gaan.
Uiteindelijk is alleen reach van belang. Hoe hoog je stuur komt pas je aan met spacers of negatieve stuurpen. Op die manier is stack minder van belang.
Als je denkt dat je idd nu met een medium verder moet was je caad te groot (te lang) en zou je nu je stuurpen moeten inkorten om goed te zitten.
Walter
Je gaat toch geen Endurance fiets kopen om er dan nadien een negatieve stuurpen op te zetten.
Met spacers en of een negatieve stuurpen pas je ook de reach aan. De stack en reach moeten zo zijn dat je met een redelijk hoeveelheid spacers en een gangbare maat stuurpen je stuur op de juiste positie krijgt. Omdat de verschillen in reach over het algemmen veel kleiner zijn tussen verschillende framematen hecht ik juist iets meer waarde aan de stack.
Campagnolo Ultra Dork
Dat klopt; daarom ook dat de endurance misschien niet zijn fiets is omdat topic start wel soepel genoeg is om diep te zitten.
Zelf zijn ik ook met 13cm stuurpen en vind dat perfect. Enige nadeel is comfort in de zin dat 'trillingen' in het stuur door de lengte versterkt worden. Op mooi vlakke wegen geen probleem , op Belgisch beton soms, op kasseien erg. Dan rijdt mijn fiets met kortere stuurpen comfortabeler (al zal die kasseien ook beter verteren opdat het frame/vork soepeler is).
De drop is nu 10 cm, is niet overdreven toch? Zonder spacer.
Na een langere fietstocht ( meer dan 90) heb ik wel last van stijve schouders. Ook de bulten en kuilen in de weg, hoef ik niet zonodig te voelen

Sturen heb ik geen probleem mee.
Ik zou mijn stuur ook nog wel iets hoger kunnen hebben, maar het moet er natuurlijk ook nog een beetje sportief blijven uitzien

Ik rijd met 25 mm banden met Max 6.5 a 7 bar druk.
Ik heb vandaag een stuk gefietst (dik anderhalf uur) met een 2cm kortere stuurpen, moet zeggen dat ik niet zoveel verschil merk.
Op het laatst klein beetje last van de rug, misschien omdat ik moet wennen aan deze houding? Geen last van schouder/nek.
Op het laatst klein beetje last van de rug, misschien omdat ik moet wennen aan deze houding? Geen last van schouder/nek.