Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Endcap vast in chainstay

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 15 mei 2018 08:43

Aantal maanden geleden voor het eerst zelf kabels vervangen op mijn Scott Foil uit 2013. Dura Ace polymer setje besteld. Na vervanging bleef het schakelen matig, uiteindelijk kwam ik erachter waarom.

Toen ik de buitenkabel uit de chainstay trok om de kabels te gaan vervangen, viel het me op dat deze eigenlijk zo in een gat van de chainstay was gestoken (dus zonder enige afdichting verder). Het stuk van de buitenkabel dat uit de chainstay kwam zat dan ook best wel onder een hoop zandkorrels e.d.

Bij het aanbrengen van de nieuwe kabels viel het me op dat er wat extra stukjes waren meegeleverd. Zo zat er een stukje bij dat je op een buitenkabel kon klikken, en dat eindigde in een vrij lang plastic tuitje (zie hier: http://www.wiggle.nl/shimano-dura-ace-b ... p-met-lip/).
Gezien ik "problemen" had met vuil dat tussen het gat in de chainstay en de buitenkabel door naar binnen kwam leek het me slim dit stukje op de buitenkabel te klikken, met het plastic tuitje de chainstay in zodat de binnenkabel zo lang mogelijk beschermd zou zijn van dit vuil.

Een aantal maanden later, en ik bleef maar schakelissues houden. Derailleurpadtool gekocht en gericht, nieuwe derailleurwieltjes, derailleur helemaal open gegooid en alles gesmeerd, niets hielp. Uiteindelijk kwam ik erachter dat deze endcap niet zo mocht worden gebruikt.
Dus ik trek de kabel uit de chainstay, blijkt de endcap los van de buitenkabel te zijn en inmiddels in de chainstay te zitten. Probeer ik nu met een stuk liner de binnenkabel te volgen naar het gat in de bb, dan kom ik niet verder dan een aantal centimeters de chainstay in. Het is me overigens ook een raadsel hoe dit stukje de chainstay in heeft kunnen gaan, omdat deze een vernauwing heeft om te zorgen dat de buitenkabel wordt tegengehouden, en dit plastic stukje is net zo dik als een buitenkabel voor zover ik weet.

Vraag is nu dus hoe ik de endcap er weer uit ga krijgen. Doorduwen met een schroevendraaier richting bb-gat? Of juist via bb-gat met een stuk ijzerdraad (oid) proberen het stukje er weer uit te duwen via de chainstay.
Iemand een suggestie?

Peter2364
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2015 07:24

Peter2364 15 mei 2018 20:35

Ik zou met de luchtcompressor proberen om vanuit het BB de kabelstop terug naar buiten te blazen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12909
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mei 2018 20:20

Als je met een liner de binnekabel volgt en daar niet verder komt.
Kan je dan niet de binnenkabel vanuit het BB eruit halen en de liner doorduwen, dan zou ook de endcap eruit moet komen.

Kan je er geen liner naast doorheen duwen, dan laat het het gewoon zitten.
Vanaf het bb de liner erin stoppen werkt het beste (als alles leeg is uiteraard) in de foil duw je hem dan zo door.

Als je het BB verwijderd kan je er veel beter bij, vervelend, maar dan ben je zo klaar.
Dan kan ook de onderste kabelgelijder en veel makkelijker uit.

Plaats reactie