Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuw frame of nieuwe racefiets

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 10 mei 2018 12:34

Hallo,

Hebben jullie ervaring met het laten vervangen van een frame van een racefiets?

Of althans met het maken van de keuze om het frame te laten vervangen dan wel een ineens over te gaan tot het aanschaffen van een nieuwe racefiets?


Eind 2012 had ik de mogelijkheid om een gebruikte Bianchi Oltre te kopen van de ploeg Vacansoleil DCM. Het betreft de eerste reeks van de Oltre; kortweg de ‘Oltre’, dus niet de ‘Oltre XR2’ of zo. Het is een prachtige fiets, helemaal mijn maat, top afgemonteerd. Heb er vele jaren en km’s veel plezier aan beleefd.

Tot ik een tijdje terug ter hoogte van de zadelbuis een scheurtje opmerkte. Ben ermee naar mijn locale fietsshop geweest. Hij gaf me niet veel hoop… Sterker nog, ik wilde eigenlijk ook een nieuwe ketting laten aanbrengen, wegens vorige versleten, en hier stelde hij me dat dit verloren kosten zouden zijn, gezien de staat mijn kader…

Ondertussen links en rechts ook vernomen dat er met de eerste reeks van de Oltres toch aardig wat ‘scheurtjes-problemen’ waren. Zou in de volgende reeksen wel stuk beter zijn.

Aangezien ik erg tevreden ben van het rijgevoel op deze Oltre, en er op deze fiets toch alleen maar topmateriaal is gemonteerd (Dura-Ace, FSA carbon, …), zou ik het toch spijtig vinden om hier nu afscheid van te moeten nemen.

Heb ondertussen al wat prijzen opgezocht op internet, maar eerlijk gezegd, hier word je niet echt vrolijk van. In die zin dat ik de indruk heb dat een topframe (aero) evenveel kost als een racefiets die volledig afgemonteerd is met een 105 gamma. Zie bv de kader van Orbea Orca Aero.

Van Bianchi weet ik het nog niet zeker, maar als ik naar de Duitse website kijk, dan lijkt het dat deze trend toch bevestigd wordt. Een kader van een Oltre xr3 komt blijkbaar toch al snel uit op meer dan 3.000 Euro, een xr4 nog meer.

Misschien denken jullie, dan wel what’ s the issue, voor dezelfde prijs krijg je meer…
Klopt wel maar, logisch is dit toch niet. En in mijn geval, valt dit dan toch wel wat tegen, want ik zou toch graag mijn bestaande topmateriaal willen recuperen.

Komt dan de volgende vraag. De techniek/mechaniek is sindsdien wel veranderd. Ik heb nu een 10-speed, geen schijfremmen. Dus, dilemma, moet ik nog even (zwaar) investeren in een duur frame, of zou ik zelfde budget dan maar vrij maken voor een nieuwe racefiets, volgens de laatste stand der techniek.

De Bianchi Aria vind ik wel mooi. Maar is kwaliteit ook top ? De Orbea Orca Aero ziet er ook erg knap uit. Geometrie van beide frames vrij goed vergelijkbaar met de Oltre.

Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde reacties.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 mei 2018 13:09

heb je al gevraagd of Bianchi het frame wil vervangen onder garantie? Nee heb je, ja kun je alleen krijgen als je de vraag stelt.

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 10 mei 2018 13:11

Vorig jaar een nieuw frame gekocht en daar mijn Campa SR groep die destijds 7 jaar was op over laten zetten. Geen schijfremmen (vind ik op mijn racefiets niet nodig) en niet electrisch (schakel paar keer in een rit). Inmiddels nieuwe hoge wielset laten spaken en de combinatie kan er weer jaren tegen.
Twitter: @rbruijns

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 10 mei 2018 13:19

Nee_Nee schreef: 10 mei 2018 13:09 heb je al gevraagd of Bianchi het frame wil vervangen onder garantie? Nee heb je, ja kun je alleen krijgen als je de vraag stelt.
De fiets is 6 jaar oud, en is ondertussen eigenlijk 2e hands (gekocht van de ploeg VS-DCM)...

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 10 mei 2018 14:21

Het klinkt alsof je er al uit bent maar nog een zetje nodig hebt: het wordt een nieuwe fiets.
Je wilt een frame met een aantrekkelijke sticker en de fabrikanten in die markt verkopen geen frames voor concurerende prijzen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 mei 2018 15:45

Je kunt ook een offerte voor carbonreparatie laten doen.

Van een topframe met Dura Ace naar een middenklasser met 105 disc scheelt wel een paar kilo.
Als je geen heel licht verzet nodig hebt is 10 speed ook nog prima.

Er zijn ook genoeg frames te krijgen die niet de hoofdprijs kosten. Ook kan het soms lonen om een complete iets te kopen en de groep en wielen op Marktplaats te zetten. Soms pakt dat goedkoper uit dan een los frame.
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 mei 2018 16:00

sloeren schreef: 10 mei 2018 14:21 Het klinkt alsof je er al uit bent maar nog een zetje nodig hebt: het wordt een nieuwe fiets.
Je wilt een frame met een aantrekkelijke sticker en de fabrikanten in die markt verkopen geen frames voor concurrerende prijzen.
Hangt er vanaf wat er op de stickers moet staan, als je een beetje tegendraads bent kan je voor weinig een leuk frame kopen, maar er staat dan geen Bianchi, Pinarello of Colnago op de dienstdoende stickers.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 10 mei 2018 16:21

Keezx schreef: 10 mei 2018 16:00 Hangt er vanaf wat er op de stickers moet staan, als je een beetje tegendraads bent kan je voor weinig een leuk frame kopen, maar er staat dan geen Bianchi, Pinarello of Colnago op de dienstdoende stickers.
Of Specialized, Trek, Cannondale, Canyon. Veel voor weinig zou ik een Sensa kopen.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 mei 2018 18:09

Carbonreparatie, Edwin v. Vugt. Wanneer je tevreden bent van je fiets zou ik 'm laten repareren.

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 10 mei 2018 18:42

De schade is eigenlijk iets complexer.

In het Oltre frame (ook bij andere?) maakt de zadelpen geen direct contact met het carbonnen frame zelf. De pen schuift namelijk in een soort kunststoffen omhulsel die vastgelijmd is aan het frame.
Het is dit omhulsel dat gescheurd / beschadigd is, met speling op de zadelpen tot gevolg. Het zadel gaat dus paar mm naar voren en achteren. Dit leidde dan tot een scheurtje in het carbonnen frame t.h.v. de zitbuis.

Probleem is dat dit kunststoffen omhulsel volledig aan het frame is gelijmd, en dus niet verwijderd en vervangen kan worden.

Het zit technisch dus allemaal wat complex in elkaar.

De Oltre zit me erg goed, en liefst van al zou ik gewoon met een nieuwe Oltre (vb XR3) rondrijden, maar ik vind het zonde om dit duur maar erg goed materiaal niet meer te gebruiken.

Het gaat me dus niet om de mooie stickers 😉, maar wel om de vaststelling dat de prijs voor een nieuw frame dezelfde is al de prijs voor een afgemonteerde fiets (met toch al een erg goede 105 afmontering).

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 10 mei 2018 18:53

Ik zou dan altijd bij een vakman (bijvoorbeeld Edwin v. Vugt) informeren of het frame te repareren is.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 mei 2018 20:11

karl schreef: 10 mei 2018 13:19
Nee_Nee schreef: 10 mei 2018 13:09 heb je al gevraagd of Bianchi het frame wil vervangen onder garantie? Nee heb je, ja kun je alleen krijgen als je de vraag stelt.
De fiets is 6 jaar oud, en is ondertussen eigenlijk 2e hands (gekocht van de ploeg VS-DCM)...
Nee heb je ...

Plaats reactie