Daar heb je een punt..... Ik vraag ik me steeds wel eens waarom ik geen diagnosestekker heb. Misschien slechte grap, maar al van kinds af aan heb ik moeite mezelf 'aan te voelen'. Daarom dat dit soort waarden voor mij zo belangrijk zijn, ik heb enige houvast nodig.Jans schreef: ↑07 mei 2018 12:00Dan lijkt luisteren naar je lichaam wel het eerste waar je aan moet werken. Je kunt later toch niet zeggen: "het moest van ... zo, mijn lichaam vond het niets, maar ja, als het moet".Ronschr schreef: ↑07 mei 2018 11:43Is toch best een aardig verschil? 85% van 151 of 85% van 164 geeft een ruimte van 10 slagen. Dat is het verschil tussen D1 en D2.
Ik wil gewoon vrij zeker zijn dat ik in D1 zit. Ik geef onmiddelijk toe dat het geen exacte wetenschap is allemaal, maar ik ben zo slecht in luisteren naar mijn lijf dat ik 'harde' grenzen nodig heb (voor wat het waard is).
Ik zou zeggen ga eens genieten.
p.s. Best wel bijzonder dat je dan ook maar gelijk de 85% neemt en niet de 75%![]()
Wat doe ik verkeerd (kramp, maar niet echt moe)
Als de diagnosestekker niet goed is afgesteld, dan moet de toerenteller het overnemen. Daar is de hartslagmeter voor. Die geeft keiharde feedback. 130 bpm is 130bpm. Als je dan doorhaalt naar 140, dan laat je direct het gas los tot je weer op 130 zit
Bij mij klopt dat toch voor geen meter, mijn hartslag loopt tot 5 minuten achter op mijn inspanning.
Wanneer ik een zware rit doe en dan de dag nadien nog eens op de fiets kruip, liggen mijn hartslagen makkelijk 10 slagen lager voor dezelfde inspanning.
Mijn cardioloog raadde me dan ook een vermogenmeter aan (wilde ik langer, maar als de dokter dat zegt, luister je natuurlijk
)
Dat klopt altijd en werkt voor mij erg goed om mijn inspanningen in te delen.
Wanneer ik een zware rit doe en dan de dag nadien nog eens op de fiets kruip, liggen mijn hartslagen makkelijk 10 slagen lager voor dezelfde inspanning.
Mijn cardioloog raadde me dan ook een vermogenmeter aan (wilde ik langer, maar als de dokter dat zegt, luister je natuurlijk

Het klopt wat je zegt hoor, maar een aerobe drempel (vetdrempel) van 151 hoeft niet hoog te zijn. Mijn vetdrempel ligt op 163 en mijn RCP (omslagpunt) ligt op 185.louise schreef: ↑05 mei 2018 11:46 Jawel, aerobe drempel = vetverbrandingsgrens, niet te verwarren met de anaerobe drempel, die vaak omslagpunt genoemd wordt.
Maar de term 'omslagpunt' is in je citaat raar gebruikt (een punt is natuurlijk sowieso niet een gebied van 13 slagen), en een aerobe drempel van 151 is wel heel hoog en de afstand tussen de beide drempels (navenant) klein. Dus misschien toch even navragen.
Louise
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
In dat voorbeeld is je lichaam nog niet hersteld van dag 1 dan toch?TL@ schreef: ↑08 mei 2018 14:22 ..
Mijn cardioloog raadde me dan ook een vermogenmeter aan (wilde ik langer, maar als de dokter dat zegt, luister je natuurlijk)
En je geeft zelf al aan "bij dezelfde inspanning".. dus in feite lukte het je prima om je eigen lijf aan te voelen en niet alleen naar de hf meter te kijken.
Wel een goed excuus voor een vermogensmeter, maar in feite bevestigd die dan alleen je eigen gevoel al?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dat doet vrijwel iedereen...
Het komt allemaal niet op 2 hartslagen aan, maar aan de andere kant, als je je met zones bezig houdt, en wilt trainen volgens een principe waarbij je in zones fietst... waarom zou je je er dan ook niet aan proberen te houden? Dat was immers juist het idee van in zones trainen.... Anders wordt het net zoiets als je je er voor inzetten dat een weg een 60km weg wordt ipv 80, maar vervolgens staan er borden van 60 en blijf je toch 80 rijden
- Tracing_NL
- Forum-lid
@ Ronschr
Zie hieronder twee rekenmodellen voor je zones op basis van je opgegeven omspagpunt (164) of Max (185). Deze modellen gebruik ik ook voor mezelf. Als je omslagpunt betrouwbaar gemeten is kies ik voor de bovenste. Deze komt aardig overeen met wat je te horen hebt gekregen. Alleen begin zone D2 (156) geeft een iets andere waarde dan de sport arts aangaf (151). Waarbij ik mezelf afvraag hoe hij aan deze waarde komt want die kun je bij een inspanningstest zonder lactaatmeting niet echt bepalen (hij gebruikt ook gewoon een rekenmodel hiervoor).
mvrgr
Hans
Zie hieronder twee rekenmodellen voor je zones op basis van je opgegeven omspagpunt (164) of Max (185). Deze modellen gebruik ik ook voor mezelf. Als je omslagpunt betrouwbaar gemeten is kies ik voor de bovenste. Deze komt aardig overeen met wat je te horen hebt gekregen. Alleen begin zone D2 (156) geeft een iets andere waarde dan de sport arts aangaf (151). Waarbij ik mezelf afvraag hoe hij aan deze waarde komt want die kun je bij een inspanningstest zonder lactaatmeting niet echt bepalen (hij gebruikt ook gewoon een rekenmodel hiervoor).
mvrgr
Hans
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
Tijdens de inspanningstest werd mijn zuurstofgehalte gemeten met een vingersensor, ik kreeg een muilkorf op, mijn bloeddruk werd in de gaten gehouden en mijn hartslag werd gemeten met een (indrukwekkend) aantal sensoren. De meting lijkt mij behoorlijk gedegen.Tracing_NL schreef: ↑09 mei 2018 09:54 @ Ronschr
hartslagzones Ronschr.PNG
mvrgr
Hans
Ik heb de sportarts gemaild voor uitleg, ik ben in afwachting. In ieder geval hou ik mijn hartslag op langere ritten rond 130/135, voor avondritjes mag ik 'los van mezelf. Na weer een dag binnen zitten erg prettig!