Schijfremmen voor driewieler.
De driewielfiets van mijn vader (86) heeft hydraulische maguraremmen die helaas niet goed werken. De remmen blijven slepen, en omdat de remcylinder bedoeld is voor één rem en twee remmen moet bedienen is de speling te gering. Daarbij lekt een cylinder en zijn er voor deze remmen geen nieuwe onderdelen te krijgen.
Ik heb bedacht dat het beter is op deze fiets kabelbediende schijfremmen te zetten en een kabelsplitter er tussen te zetten die er voor moet zorgen dat de remkracht op beide wielen precies het zelfde is. De fiets heeft twee voorwielen, daarom is gelijke remkracht op beide wielen van belang.
Remkracht lijkt mij geen issue: mijn vader heeft sterke handen en fiets niet hard.
Ik ben op zoek naar een kabelsplitter die remkracht verdeeld 50% 50%, kent iemand die? Wat ik kon vinden waren kabelsplitters waarbij die verdeling 50% 50% niet vanzelfsprekend is.
Verder ben ik eigenlijk niet bekend met mechanische schifremmen, is dat in deze situatie een goede keuze? (fiets staat binnen en er gaat weinig op gefietst worden vermoed ik. Slijtage is geen issue).
Reacties wordt op prijs gesteld!
Ik heb bedacht dat het beter is op deze fiets kabelbediende schijfremmen te zetten en een kabelsplitter er tussen te zetten die er voor moet zorgen dat de remkracht op beide wielen precies het zelfde is. De fiets heeft twee voorwielen, daarom is gelijke remkracht op beide wielen van belang.
Remkracht lijkt mij geen issue: mijn vader heeft sterke handen en fiets niet hard.
Ik ben op zoek naar een kabelsplitter die remkracht verdeeld 50% 50%, kent iemand die? Wat ik kon vinden waren kabelsplitters waarbij die verdeling 50% 50% niet vanzelfsprekend is.
Verder ben ik eigenlijk niet bekend met mechanische schifremmen, is dat in deze situatie een goede keuze? (fiets staat binnen en er gaat weinig op gefietst worden vermoed ik. Slijtage is geen issue).
Reacties wordt op prijs gesteld!
De Winther Kangaroo heeft dit systeem , ik zou contact opnemen met een dealer van Kangaroo.
https://www.wintherbikes.com/product-it ... oo-luxe-4/
https://www.wintherbikes.com/product-it ... oo-luxe-4/
Ik hoef niet zo nodig hydraulische remmen: ze zijn relatief duur en niet flexibel.
Daarbij heb ik met deze (weliswaar overjarige) Magura remmen voldoende te stellen gehad. En nu lekt er een, geen rubber te krijgen etc.
Hydraulische remmen zijn prima als je van te voren precies weet wat je nodig hebt, en weet dat dat gaat werken. Maar als dat niet zo is (zoals in dit geval) dan ben je flexibeler met niet hydraulische spullen: een andere remgreep met meer of minder kabelverplaatsing, remmen even beter afstellen etc. kan dan het verschil maken.
Dus ik herhaal mijn vraag:/vragen:
Kent iemand (een leverancier van) een remkabel-splitter die de kracht 50/50 verdeeld?
en:
Is er in dit geval iets tegen mechanische schijfremmen?
Daarbij heb ik met deze (weliswaar overjarige) Magura remmen voldoende te stellen gehad. En nu lekt er een, geen rubber te krijgen etc.
Hydraulische remmen zijn prima als je van te voren precies weet wat je nodig hebt, en weet dat dat gaat werken. Maar als dat niet zo is (zoals in dit geval) dan ben je flexibeler met niet hydraulische spullen: een andere remgreep met meer of minder kabelverplaatsing, remmen even beter afstellen etc. kan dan het verschil maken.
Dus ik herhaal mijn vraag:/vragen:
Kent iemand (een leverancier van) een remkabel-splitter die de kracht 50/50 verdeeld?
en:
Is er in dit geval iets tegen mechanische schijfremmen?
https://www.sjscycles.co.uk/brake-lever ... ever-left/
(rechtse variant is er ook)
Ik weet niet in hoeverre dit beter werkt dan b.v. een Jtek of Problemsolvers maar misschien is het wat.
(rechtse variant is er ook)
Ik weet niet in hoeverre dit beter werkt dan b.v. een Jtek of Problemsolvers maar misschien is het wat.
Campagnolo Ultra Dork
Deze hendel heeft een "verdeelschommel" waarbij de remklauw met de minste weerstand het meeste cablepull krijgt, dat in tegenstelling is wat het bijschift beweert. Er zijn wel betere opties denk ik.
Edit: browserissue:

Edit: browserissue:

Mechanisch zal het nooit veel beter worden dan dat, je zal altijd remverschillen krijgen.
De vraag is hoe erg dat is met een berijder van 86, mits ie geen afdalingen rijdt.....
Misschien is alleen een stevige betrouwbare rem op het achterwiel wel veel beter.
De eerste auto's, die niet veel harder gingen dan een rustige fietser hadden ook alleen remmen op de achterwielen.
De vraag is hoe erg dat is met een berijder van 86, mits ie geen afdalingen rijdt.....
Misschien is alleen een stevige betrouwbare rem op het achterwiel wel veel beter.
De eerste auto's, die niet veel harder gingen dan een rustige fietser hadden ook alleen remmen op de achterwielen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik ga voor de remgreep met de verdeelschommel en twee kabelbediende schijfremmen. Ik denk dat mijn vader daarmee hard genoeg kan remmen, er zit ook een achterrem op de fiets (trommelrem in Torpedo 5speed) dat remt, maar dat houdt zelfs voor mijn vader niet over. Als het er op zit zal ik even melden of het gelukt is.
edit: typo
edit: typo
Terugmelding: het werkt. Remt goed genoeg (vergelijk trommelrem gewone fiets).
Probleem: ik had twee voorremmen besteld (twee voorwielen...), maar had een achterrem nodig. Heb ik besteld kreeg maar ik kreeg een derde voorrem per abuis. Nog een keer wachten is geen optie, en dan moet het maar af. We hebben een hoekijzer ertussen gezet, gewicht is al geen probleem meer. Nu heb ik wel twee gelijke remmen en twee even lange kabels (linker kant heeft kabel over...).
De remgreep (zie boven) is bedoeld voor V-brakes, en heeft dus veel travel, waardoor de remmen mooi vrijlopen. De fiets remt gelijkmatig, geen rem-stuur (steer-brake).
Hoe rijdt het? Het is geen "echte" fiets, daarvoor is de driewieler wat lomp, maar als je een ommetje wilt maken en niet wilt lopen dan is dit een heel aardig alternatief. Mijn vader is er blij mee.

Probleem: ik had twee voorremmen besteld (twee voorwielen...), maar had een achterrem nodig. Heb ik besteld kreeg maar ik kreeg een derde voorrem per abuis. Nog een keer wachten is geen optie, en dan moet het maar af. We hebben een hoekijzer ertussen gezet, gewicht is al geen probleem meer. Nu heb ik wel twee gelijke remmen en twee even lange kabels (linker kant heeft kabel over...).
De remgreep (zie boven) is bedoeld voor V-brakes, en heeft dus veel travel, waardoor de remmen mooi vrijlopen. De fiets remt gelijkmatig, geen rem-stuur (steer-brake).
Hoe rijdt het? Het is geen "echte" fiets, daarvoor is de driewieler wat lomp, maar als je een ommetje wilt maken en niet wilt lopen dan is dit een heel aardig alternatief. Mijn vader is er blij mee.
