Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schijfremmen voor driewieler.

VhFtsnmkr
Forum-lid

VhFtsnmkr 14 apr 2018 21:58

De driewielfiets van mijn vader (86) heeft hydraulische maguraremmen die helaas niet goed werken. De remmen blijven slepen, en omdat de remcylinder bedoeld is voor één rem en twee remmen moet bedienen is de speling te gering. Daarbij lekt een cylinder en zijn er voor deze remmen geen nieuwe onderdelen te krijgen.

Ik heb bedacht dat het beter is op deze fiets kabelbediende schijfremmen te zetten en een kabelsplitter er tussen te zetten die er voor moet zorgen dat de remkracht op beide wielen precies het zelfde is. De fiets heeft twee voorwielen, daarom is gelijke remkracht op beide wielen van belang.

Remkracht lijkt mij geen issue: mijn vader heeft sterke handen en fiets niet hard.

Ik ben op zoek naar een kabelsplitter die remkracht verdeeld 50% 50%, kent iemand die? Wat ik kon vinden waren kabelsplitters waarbij die verdeling 50% 50% niet vanzelfsprekend is.

Verder ben ik eigenlijk niet bekend met mechanische schifremmen, is dat in deze situatie een goede keuze? (fiets staat binnen en er gaat weinig op gefietst worden vermoed ik. Slijtage is geen issue).

Reacties wordt op prijs gesteld!

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 14 apr 2018 22:07

De Winther Kangaroo heeft dit systeem , ik zou contact opnemen met een dealer van Kangaroo.

https://www.wintherbikes.com/product-it ... oo-luxe-4/

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 apr 2018 22:18

Volgens de speclist heeft die hydraulische remmen.

Juist bij een systeem waar je links en rechts gelijke remdruk wilt lijkt hydraulisch mij juist een voordeel.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

VhFtsnmkr
Forum-lid

VhFtsnmkr 14 apr 2018 23:39

Ik hoef niet zo nodig hydraulische remmen: ze zijn relatief duur en niet flexibel.
Daarbij heb ik met deze (weliswaar overjarige) Magura remmen voldoende te stellen gehad. En nu lekt er een, geen rubber te krijgen etc.

Hydraulische remmen zijn prima als je van te voren precies weet wat je nodig hebt, en weet dat dat gaat werken. Maar als dat niet zo is (zoals in dit geval) dan ben je flexibeler met niet hydraulische spullen: een andere remgreep met meer of minder kabelverplaatsing, remmen even beter afstellen etc. kan dan het verschil maken.

Dus ik herhaal mijn vraag:/vragen:
Kent iemand (een leverancier van) een remkabel-splitter die de kracht 50/50 verdeeld?
en:
Is er in dit geval iets tegen mechanische schijfremmen?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 apr 2018 06:16

https://www.sjscycles.co.uk/brake-lever ... ever-left/
(rechtse variant is er ook)

Ik weet niet in hoeverre dit beter werkt dan b.v. een Jtek of Problemsolvers maar misschien is het wat.
Campagnolo Ultra Dork

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 15 apr 2018 11:59

Heeft die dezelfde cable pull voor beide kabels? Aan de foto te zien gok ik van niet.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Marxten
Forum-lid

Marxten 15 apr 2018 12:04

3e foto: beide aangrijppunten zitten op dezelfde plek vast aan de hendel. Natuurkunde is niet mijn sterkste vak maar volgens mij moet dit 50/50 zijn.

baron062
Forum-lid

baron062 15 apr 2018 12:10

Deze hendel heeft een "verdeelschommel" waarbij de remklauw met de minste weerstand het meeste cablepull krijgt, dat in tegenstelling is wat het bijschift beweert. Er zijn wel betere opties denk ik.

Edit: browserissue:

Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 15 apr 2018 12:18

Mechanisch zal het nooit veel beter worden dan dat, je zal altijd remverschillen krijgen.
De vraag is hoe erg dat is met een berijder van 86, mits ie geen afdalingen rijdt.....
Misschien is alleen een stevige betrouwbare rem op het achterwiel wel veel beter.
De eerste auto's, die niet veel harder gingen dan een rustige fietser hadden ook alleen remmen op de achterwielen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

VhFtsnmkr
Forum-lid

VhFtsnmkr 15 apr 2018 22:09

Ik ga voor de remgreep met de verdeelschommel en twee kabelbediende schijfremmen. Ik denk dat mijn vader daarmee hard genoeg kan remmen, er zit ook een achterrem op de fiets (trommelrem in Torpedo 5speed) dat remt, maar dat houdt zelfs voor mijn vader niet over. Als het er op zit zal ik even melden of het gelukt is.

edit: typo

VhFtsnmkr
Forum-lid

VhFtsnmkr 21 mei 2018 12:53

Terugmelding: het werkt. Remt goed genoeg (vergelijk trommelrem gewone fiets).

Probleem: ik had twee voorremmen besteld (twee voorwielen...), maar had een achterrem nodig. Heb ik besteld kreeg maar ik kreeg een derde voorrem per abuis. Nog een keer wachten is geen optie, en dan moet het maar af. We hebben een hoekijzer ertussen gezet, gewicht is al geen probleem meer. Nu heb ik wel twee gelijke remmen en twee even lange kabels (linker kant heeft kabel over...).

De remgreep (zie boven) is bedoeld voor V-brakes, en heeft dus veel travel, waardoor de remmen mooi vrijlopen. De fiets remt gelijkmatig, geen rem-stuur (steer-brake).

Hoe rijdt het? Het is geen "echte" fiets, daarvoor is de driewieler wat lomp, maar als je een ommetje wilt maken en niet wilt lopen dan is dit een heel aardig alternatief. Mijn vader is er blij mee.

Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mei 2018 18:09

Mooi dat het werkt, top voor de terugkoppeling!
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie