Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rug dag na fietsen

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 14 apr 2018 10:54

Djemz schreef: 13 apr 2018 07:56Nu heb ik de dagen na het rijden een gevoelige middenrug (nog naar 2 keer gereden) . Als ik er op druk doet het pijn.
Beschrijft "middenrug" eens? Er zitten daar heel veel structureren. En als we toch bezig zijn, beschrijf dan ook de pijn eens?
Dan weten tenminste waarover we het hebben.

Djemz
Forum-lid

Djemz 14 apr 2018 11:52

Middenrug bedoel ik dus het holle deel mee.

En ja pijn. Als ik er op duw doet het pijn. Is een doffe pijn. Maar gisteren 1u45 gaan fietsen, savonds voelde ik het wel, maar vandaag niet echt meer. Er zit dus verbetering in denk ik.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 apr 2018 12:13

Waarschijnlijk gewoon wennen dan.

Het is trouwens een zeer hardnekkig misverstand dat een hoger stuur altijd gelijk staat aan "comfortabeler" en "beter voor je rug"
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

walter-
Forum-lid HC

walter- 14 apr 2018 12:57

Met mijn beperkte medische kennis lijken het dan spieren te zijn die je de last geven.
Ze geraken met wat geluk geoefend.
Ik zou gokken dat de pijn de tweede dag de ergste zou moeten zijn...

Walter

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 14 apr 2018 13:38

Als je goed op de fiets gaat zitten, dan heb je geen hol gedeelte in je rug. Als je de rug wel hol houdt, dan is het wat Walter- zegt: je rugspieren en mogelijk ook je gewrichtsbanden.
In de ideale wereld waar je ideaal op de fiets zit, zit je met een gebolde kattenrug op de fiets.

Dit kan wellicht helpen:
https://www.hierhebikpijn.nl/fysiocheck

Maar probeer het niet direct te medicaliseren. Dat kan altijd nog

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 14 apr 2018 15:19

Djemz bedoelde de lokatie van zijn klachten, niet dat hij met een holle rug fietst.
Een gebolde katterug houdt ook in , bekken naar achter gekanteld en da's zeer zeker niet ideaal.
Bekken naar voren kantelen kan rugklachten voorkomen en om dat te bereiken kan het nuttig zijn om gestrekter te gaan zitten zodat er alleen met de benen getrapt wordt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Djemz
Forum-lid

Djemz 14 apr 2018 15:57

Ik denk dat ik idd wel te veel mijn rug gebruik om te fietsen. Gisteren probeerde ik er op te letten om op een groter tandwiel te fietsen en meer omwentelingen te maken zodat ik niet zo erg vanuit mijn rug trapte. Tot de wind begon opzetten en dan was mijn techniek wss weer voor een stuk om zeep.

Mijn rechter elleboog heb ik ook wel pijn vandaag. Maar dat komt doordat ik met gestrekte armen rij.. Dusja nog veel werk aan mijn techniek. Ik weet het wel allemaal, maar is moeilijk om een uur en langer erop te letten.

Plaats reactie