Campagnolo remmen niet ver genoeg open om wiel uit te nemen
Hoi,
Ik heb vorige week een tweedehands fiets gekocht, volledig campagnolo afgemonteerd.
Toen ik de fiets in de auto wilde meenemen, en het voorwiel wilde uitnemen, vertelde de vorige eigenaar dat er 1 nadeel aan de campagnolo remmen zit, en dat was dat als je de wielen wilt uitnemen, dat je dan de band moest leeg laten. Dat vond ik vreemd, maar goed, de fiets was te mooi om te laten staan. Band leeg, wiel eruit, en de auto in.
Toen ik thuis was, heb ik de banden leeg gelaten, wielen uitgenomen, en op de wielen mijn 25 mm Continental GrandPrix 4-season bandjes van mijn oude fiets gelegd.
's Avonds, ben ik toch maar eens gaan zoeken op internet, omdat ik het toch een rare manier van werken vond. En wat bleek : er zit op de remhendels gewoon een knopje waarmee je de rem wat verder open kunt zetten.
Dus vanochtend dacht ik.. dat ga ik eens even testen.
Het knopje inderdaad gevonden, en de remmen gaan daardoor inderdaad verder open staan. Normaal staan ze ongeveer op 1 mm van de velg, en als ik het knopje omzet dan 3 a 4 mm van de velg.
Maar verhip... de band is alsnog te breed en en past niet tussen de remblokken door.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Zeker in de winter verwissel ik namelijk regelmatig van achterwiel als ik op de Tacx ga fietsen, en dan is het toch best lastig als je telkens je band leeg moet laten.
Is dit op één of andere manier op te lossen?
Tips en tricks zijn welkom. Dank jullie wel.
Ik heb vorige week een tweedehands fiets gekocht, volledig campagnolo afgemonteerd.
Toen ik de fiets in de auto wilde meenemen, en het voorwiel wilde uitnemen, vertelde de vorige eigenaar dat er 1 nadeel aan de campagnolo remmen zit, en dat was dat als je de wielen wilt uitnemen, dat je dan de band moest leeg laten. Dat vond ik vreemd, maar goed, de fiets was te mooi om te laten staan. Band leeg, wiel eruit, en de auto in.
Toen ik thuis was, heb ik de banden leeg gelaten, wielen uitgenomen, en op de wielen mijn 25 mm Continental GrandPrix 4-season bandjes van mijn oude fiets gelegd.
's Avonds, ben ik toch maar eens gaan zoeken op internet, omdat ik het toch een rare manier van werken vond. En wat bleek : er zit op de remhendels gewoon een knopje waarmee je de rem wat verder open kunt zetten.
Dus vanochtend dacht ik.. dat ga ik eens even testen.
Het knopje inderdaad gevonden, en de remmen gaan daardoor inderdaad verder open staan. Normaal staan ze ongeveer op 1 mm van de velg, en als ik het knopje omzet dan 3 a 4 mm van de velg.
Maar verhip... de band is alsnog te breed en en past niet tussen de remblokken door.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Zeker in de winter verwissel ik namelijk regelmatig van achterwiel als ik op de Tacx ga fietsen, en dan is het toch best lastig als je telkens je band leeg moet laten.
Is dit op één of andere manier op te lossen?
Tips en tricks zijn welkom. Dank jullie wel.
Linksboven zit een schroefje met een rubber randje dat je strakker en losser kunt draaien. Probeer dat maar eens.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]
Het zijn waarschijnlijk ouderwets smalle velgjes met nieuwerwets brede bandjes en en dan kan dat voorkomen.
Oplossing: kabelsteller indraaien.
Even band legen en oppompen zie ik overigens ook niet als "lastig"...
Oplossing: kabelsteller indraaien.
Even band legen en oppompen zie ik overigens ook niet als "lastig"...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Infinito GB
- Forum-lid
Je zou ook kunnen zeggen dat wanneer je band zover buiten je velgrand/remrand uitsteekt, dat je ofwel te brede banden hebt gemonteerd, ofwel je te smalle velgen hebt voor de breedte van je banden.
Als met een geloste rem de blokjes 3 a 4 mm uitsteken, en je krijgt nog je band er niet tussendoor lijkt het mij een combinatie die nooit heel lekker kan sturen. Eigenlijk een soort van ballonbanden.
Als met een geloste rem de blokjes 3 a 4 mm uitsteken, en je krijgt nog je band er niet tussendoor lijkt het mij een combinatie die nooit heel lekker kan sturen. Eigenlijk een soort van ballonbanden.
Bedankt voor jullie hulp. Met het rubber randje kan ik de rem inderdaad nog wat losser zetten. Maar toch nog net niet genoeg om de band er doorheen te krijgen. De velgen zijn overigens : Easton EA90 Aero.
Als mijn bandjes versleten zijn dan toch de volgende keer maar voor 23mm gaan.
Als mijn bandjes versleten zijn dan toch de volgende keer maar voor 23mm gaan.
Je kan ook de kabel iets lossen uit de klem, zodat de steller meer bereik krijgt.;
Het is inderdaad eng , een remkabel losmaken, maar het leidt zelden direct tot een dodelijk ongeval.
Het is inderdaad eng , een remkabel losmaken, maar het leidt zelden direct tot een dodelijk ongeval.
Herhaal dit niet onnodig
- Infinito GB
- Forum-lid
Vond dit plaatje op www. Velgen hebben een buitenbreedte van 19mm, dus waarschijnlijk 15C of zelfs nog minder. Continentals GP4000 vallen in maat 25mm al snel breder uit.
Ik heb het trouwens soms ook voor met andere remmen met een versteller op de rem.
Maar idd; bij verschillende campa remmen is het vrij nipt. Zelf al gereden met 28mm op redelijk smalle velgen en soms moest ik idd even de band aflaten.
Maar voor vervoer heb ik nooit een wiel moeten uitnemen. Dus het is een zeldzaam probleem voor mij.
Je kan regeling op de rem nog 'ruwer' zetten. Bv Dus remkabel los, regeling op de rem redelijk wat omhoog draaien en dan remkabel terug vast zetten. Door de regeling op de kabel terug in te draaien komt de rem verder open als je wil wisselen.
Walter
Maar idd; bij verschillende campa remmen is het vrij nipt. Zelf al gereden met 28mm op redelijk smalle velgen en soms moest ik idd even de band aflaten.
Maar voor vervoer heb ik nooit een wiel moeten uitnemen. Dus het is een zeldzaam probleem voor mij.
Je kan regeling op de rem nog 'ruwer' zetten. Bv Dus remkabel los, regeling op de rem redelijk wat omhoog draaien en dan remkabel terug vast zetten. Door de regeling op de kabel terug in te draaien komt de rem verder open als je wil wisselen.
Walter
Zijn inderdaad w.s. 13 of 14C velgjes.Infinito GB schreef: ↑09 apr 2018 10:57 Vond dit plaatje op www. Velgen hebben een buitenbreedte van 19mm, dus waarschijnlijk 15C of zelfs nog minder. Continentals GP4000 vallen in maat 25mm al snel breder uit.
Herhaal dit niet onnodig
- razenderoeland
- Forum-lid
Een ander oplossing is overstappen naar 23 mm bandjes. Waarschijnlijk dat je de wielen er dan gewoon uit kunt nemen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Hoeveel houd het tegen dan?
Ik heb zelf ook achter een 25 mm band op 15c velgen. Als ik mijn remmen open zet, dan lijkt het ook inderdaad of de band niet tussen de remblokjes door kan. Echter met een beetje doordrukken is het geen enkel probleem om de band er alsnog tussendoor te krijgen. (hoeveel mijn remmen van de velg afstaan weet ik niet, als ik de remmen een kwart inknijp beginnen ze te remmen en dat hoeft echt niet eerder)
Ik heb zelf ook achter een 25 mm band op 15c velgen. Als ik mijn remmen open zet, dan lijkt het ook inderdaad of de band niet tussen de remblokjes door kan. Echter met een beetje doordrukken is het geen enkel probleem om de band er alsnog tussendoor te krijgen. (hoeveel mijn remmen van de velg afstaan weet ik niet, als ik de remmen een kwart inknijp beginnen ze te remmen en dat hoeft echt niet eerder)