Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Toe aan nieuwe racefiets

Quicksilver
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 apr 2018 09:46

Quicksilver 02 apr 2018 10:11

Ik ben aan het oriënteren om een nieuw racefiets aan te schaffen.

Momenteel rij ik op een instap fietsje. Merk x-trail met shimano 105.

Nu heb ik al verschillende fietsen bekeken maar er is zo veel tekoop :shock: .
Mijn budget is ongeveer 2000,--. Ik ben 1.92 lang en weeg +/- 94kg. Ik denk ongeveer 2000 tot 2500 km te fietsen per jaar.

Een aantal keuzes waar ik voor sta:
Alu of carbon frame. Carbon klink wel mooi maar heeft dat voor de recreatieve wielrenner echt zo veel voordelen.

Welke afmontage? ik ben nu wel tevreden over 105 dus denk dat dat voor mij voldoende is.

Schijf of velg remmen? Schijfremmen is qua uitstraling wel mooi maar is het ook echt zinvol op een racefiets? Op een mountainbike kan ik mij best voorstellen dat dit voordelen heeft maar hoe zit dat op een racefiets?

Framemaat? Ik heb het idee dat mijn huidige fiets net te klein is. Zeker bij wat langere ritten. Ik denk nu aan een 61cm frame of een XL frame.

Mijn oog is gevallen op de https://www.giant-bicycles.com/nl/defy-advanced-2-2018
iemand ervaring met deze fiets? Of iemand een advies hier over?

Hopelijk kunnen jullie mij hier in adviseren. Het is best een uitgave :) en die wil ik wel overwogen nemen.

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 02 apr 2018 11:24

Als je de keuze hebt zou ik voor carbon gaan, geeft meer comfort, is lichter en stijver. Schijfremmen of velgremmen hebben allebei voor en nadelen. Heb een fiets met schijfremmen en een met velgremmen. Als het regent pak ik veel liever die met schijfremmen, remt echt een stuk beter. Maar als het droog is of ik ga de bergen in dan kies ik voor de velgremmen. Maar die keuze is persoonlijk. Sowieso denk ik dat je aan die Giant geen slecht fiets hebt. Gaat erom wat jij mooi vind en waar je lekker op zit.
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5941
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 apr 2018 12:15

Alu of Carbon?
Met jouw budget, Carbon. Carbon fietst prettiger dan alu. Gewoon net iets meer comfort. Het meeste comfort haal je overigens uit banden en wielen. Maar een carbon frame helpt wel degelijk.

Schijf of velgrem:
Ik ben van het velgremmen front. Onder de meeste omstandigheden, hebben velgremmen nu eenmaal meer voor- dan nadelen tov van de schijven. Alleen bij heul nat weer zijn schijven echt prettiger, maar de meesten kiezen er dan voor om te schuilen of in zijn geheel binnen te blijven.

105 of hoger?
105 schakelt goed. Ultegra en dura-ace ook. Alleen die zijn net wat lichter en duurder.

Als je voor een Giant ging zou ik in jouw geval deze kiezen:
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-1-2018
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37962
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2018 13:28

Ongeacht de mening over schijven: bij dit budget altijd velgremmen kiezen imho. Meer fiets voor je geld. Liever beter frame/wielen dan instapschijfremmen.
Less is bore

Quicksilver
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 apr 2018 09:46

Quicksilver 02 apr 2018 14:44

@rob & daniel

Dank je wel voor jullie heldere mening ivm velg vs schijf. Schijfremmen zien er erg ''sexy'' uit maar denk inderdaad dat ik beter voor velgremmen kan gaan. sowieso is er dan binnen mijn budget veel meer keuze.

De TCR is inderdaad erg mooi! heb ergens gelezen dat de defy een iets grotere wielbasis heeft en je hier op iets minder diep zit.. Misschien vind ik dat wel prettiger. Zeker met lange ritten.

Misschien een domme vraag, maar ik lees steeds meer over tubless banden. Wat nu als je onderweg lek rijdt? Normaal is dit een kwestie van binnenband wisselen. Hoe werkt dat bij tubless?

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 02 apr 2018 14:57

Ik heb ook de defy advanced 2 (2016 model) . Deze fiets staat bekend om zijn uitstekende frame, en die mening deel ik. Grote nadeel van deze fiets zijn de wielen, die heb ik vervangen door Mavic Ksyrium pro wielen die ik voordelig kon overnemen, en daarmee is het echt een topfiets geworden. De schijfremmen op mijn fiets waren nog mechanisch, maar vanaf 2017 zijn ze inmiddels hydraulisch. Ik heb die vervanging zelf gedaan, zijn nu echt prima remmen.

Enige wat je zou kunnen doen is kijken of je ergens een 2017 model kunt vinden, kan je zomaar nog een paar 100 euro schelen, en volgens mij verschilt alleen de kleur.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Quicksilver
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 apr 2018 09:46

Quicksilver 02 apr 2018 15:10

@SqueeZer Op dit moment stap ik alleen op de racefiets met mooi weer. Ik fiets dagelijks woon-werk maar doe dit meestal op mijn normale stadsfiets. Komend jaar ben ik wel voornemens om mijn fiets mee op vakantie te nemen (oostenrijk & kroatie) hier zouden inderdaad de schijfremmen wel van pas kunnen komen ivm de wet van newton.

@erikkie39 Kleur maakt mij niet zo veel uit. En inderdaad een overjarig model zou het beste zijn kostentechnische.

Kortom er zijn nog al wat afwegingen te maken. En wil echt een fiets kopen waar ik jaren mee vooruit kan. Het blijft een behoorlijke uitgave.

marsvos
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 aug 2017 23:58

marsvos 02 apr 2018 15:14

Met 2000 euro heb je de canyon edurance cf sl 7.0. Carbon, schijven en dtswiss

Quicksilver
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 apr 2018 09:46

Quicksilver 02 apr 2018 15:24

@marsvos; Dat is inderdaad ook een hele mooie optie. Alleen deze voorpret is al leuk :)

Quicksilver
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 apr 2018 09:46

Quicksilver 03 apr 2018 19:42

Ik denk dat deze https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... -disc-2018 het gaat worden.

Eigenlijk alles wat ik wens :)

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 03 apr 2018 19:52

Mooie fiets! Mag ik je wel adviseren hem bij een dealer te kopen, waar ze ook de defy hebben staan? Ik dacht vorig jaar precies dezelfde keuze gemaakt te hebben, en heb uiteindelijk voor de defy gekozen vanwege de zithouding. Maar dat is puur persoonlijk, daar kan niemand je over adviseren behalve door het beiden te proberen.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Quicksilver
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 apr 2018 09:46

Quicksilver 03 apr 2018 19:59

@ erikkie39; dank je wel voor de tip!! Ik heb zojuist de levertijd opgevraagd, daar hebben ze ook de Defy dus ga zaterdag eens even kijken. :) Er is inderdaad nog wel enige twijfel tussen de defy of de tcr.

Plaats reactie