Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic ksyrium elite ust (2018)

malidi
Forum-lid

malidi 01 apr 2018 06:33

Na het forum te hebben doorgespit komen deze wielen er niet al te best van af. Veel gelezen klachten, velg die inscheurd bij de spaken. De berichten zijn echter wel van jaren geleden. Nu in 2018 vraag ik mezelf af of deze Mavic wielen wel betrouwbaar zijn? Wielen zullen worden gebruikt voor dagelijks gebruik.
Graag hoor ik jullie ervaringen, voordat ik tot de aankoop over ga.
Mvg

Newton
Forum-lid

Newton 01 apr 2018 09:03

Zijn ze verbeterd? 2018 versie ziet er nog exact hetzelfde uit als degene die ik destijds had - met na 5k de bekende scheuren in de velg. Ik zou het risico niet willen nemen, zat andere wielen te koop
BMC Teammachine SLR01
Storm Buran beachracer

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 01 apr 2018 11:41

Ik zie wel verschil in het velgprofiel t.o.v. de oude versie. Lijkt dat er meer "vlees" t.p.v. de spaaknippels zit.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 01 apr 2018 12:38

Bij de "oude" wielen heb ik regelmatig gezien van fietsmaten dat de velgen uitscheurden. Maar die personen wogen dan ook niet echt weinig met 90kg en fietsten soms lomp over slecht wegen.

Geen idee waarom iedereen altijd maar op lichte wielen wil fietsen terwijl ze zelf ook niet al te licht zijn. Mijn inziens zijn veel wielen niet ontworpen voor zware berijders, al zeggen de specs vaak dat het wel kan.

Vertrouw je wielen niet 100%, ga dan naar een wielbouwer en laat een set bouwen op je eigen gewicht. Dan krijg je vaak gewoon een degelijke wiel, wellicht ietsjes zwaarder. Misschien niet zo sexy, maar qua prijs vaak best goed.

Ik weeg maar 66kg momenteel, maar heb evengoed mijn laatste wielsets voor 3 verschillende fietsen laten bouwen i.p.v. een fabrieksset aan te schaffen. Overigens ken ik ook een fietsmaat die juist erg lovend is over al zijn Mavic wielen, ook uit het verleden. En rijdt er nog steeds diverse wielen van, zowel voor training als voor zijn wedstrijden.

Vaak lees je natuurlijk wel de negatieve dingen op het internet. De positieve dingen wat minder. (Maar met Mavic heb had ik zelf ook wat minder goede ervaringen, al was dat op de mtb en met de body)

ridley orion
Forum-lid

ridley orion 01 apr 2018 13:46

Even de kilometer vreter van dit forum vrage DDX .
Heeft net als ik nooit problemen met mavic.
Weeg zelf 60 kilo.
Als je het gewicht niet hebt voor lichte wielen gewoon wat laten bouwen.

malidi
Forum-lid

malidi 01 apr 2018 14:05

Heren bedankt zover voor jullie reacties.

Aan mijn gewicht zal het niet liggen, ervan uitgaand dat ik met 67kg niet als zware rijder wordt beschouwd.
Na de aankoop van mij nieuwe (eerste) carbon fiets is er budget over van ongeveer 500€ om de standaard giant wielen te upgraden. Uiteraard gaat mij voorkeur naar een licht, strak en betrouwbaar wielset. Mvg

raiju
Forum-lid

raiju 01 apr 2018 21:20

Met 67kg ga je waarschijnlijk net als ik met 76kg die wielen helemaal oprijden tot je de remrand verslijt.

De velg van het achterwiel heb ik tijdens veldrijden kapot gebutst op een wortel omdat de remrand te dun werd. Het voorwiel is meer dan 10 jaar oud en loopt nog steeds goed.

Ik zou het gewoon doen, zeker nu met UST. Vandaag in de regen een lek gehad na 2 omwentelingen dichte de vloeistof het al. Brede velg, lage druk.

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 01 apr 2018 21:55

De ksyriums elite zijn mijn favoriete wielen, bollen goed en zijn heel strak. Ik verkies ze boven mijn andere (vijf) wielsets die allemaal het dubbele van de prijs, tov de Ksyriums elite,ziijn.

Plaats reactie