Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verzuurde bovenbenen

Tete de la course
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2016 11:48

Tete de la course 21 mar 2018 10:31

Beste allemaal, Ieder jaar heb ik een aantal doelen waar ik dat jaar dan een aantal weken of maanden voor train om vervolgens weer zo goed als niet te fietsen totdat het volgende doel weer in zicht komt. Echter wil ik het dit jaar serieuzer aanpakken en dus ben ik vanaf 1 Januari (na een periode van 3 maanden niet fietsen) weer begonnen. Ik fiets ongeveer 3 a 4 keer per week variërend tussen de 35 en 80 kilometer. vaak op 80% maar ook met stukken all-out ertussen.

Mijn probleem is echter dat ik sinds februari last heb van verzuurde bovenbenen. Zodra ik ga fietsen dan kan ik prima mijn hele rit constant 80% trappen, maar zodra ik ook maar 10 seconden aan wil zetten, of een sprintje springt de verzuring er compleet in en kom ik na 30 seconden al niet meer verder dan mijn 80% snelheid. Nu heb ik er aan gedacht dat ik misschien overtraind was in januari (ondanks dat ik toch meerdere rustdagen per week had) en daarom heb ik een week op wintersport, en de week erna zo goed als niet op de fiets gezeten. Vervolgens heb ik 2 a 3 ritten gehad waarbij ik me weer echt sterk voelde en nauwelijks last had van mijn verzuurde bovenbenen, om daarna helaas toch weer terug te vallen naar het oude patroon. Ik probeer mijn spieren zo goed mogelijk te behandelen door iedere ochtend 15 minuten te rekken en oefeningen te doen, maar helaas zonder resultaat. Ik frustreer me regelmatig over dit ongemak en zou het zeer graag opgelost zien.

Wie kan mij helpen of heeft tips voor mij?

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 21 mar 2018 11:22

Hier kun je kijken of je goed bezig bent of teveel doet:
http://doefiets.nl/training/basisprinci ... sstraining
Door je hartslag in rust te meten als je wakker wordt kun je signaleren of je teveel doet. Ik denk dat de temperaturen van de laatste tijd ook een rol spelen, bij kou functioneren je spieren minder. Goede voeding is uiteraard belangrijk, vooral het eerste uur na de training. Je kunt ook eens een magnesium kuurtje proberen, kan sowieso geen kwaad als je een periode veel traint.

Tete de la course
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2016 11:48

Tete de la course 21 mar 2018 14:04

Bedankt voor de reacties. Ik heb het over 75% a 80% van mijn max hartslag inderdaad. Wat betreft voeding ben ik altijd heel bewust bezig en denk ik niet dat ik daar nog grote stappen mee kan maken. Zelf denk ik inderdaad dat de kou ook een rol speelt aangezien ik dit probleem voornamelijk heb wanneer ik met beenwarmers (in de winter dus) (en nee ze zitten niet te strak) rij. Ik ga me eens verdiepen in de geposte link. Zou fijn zijn als het probleem inderdaad simpelweg zit in op de verkeerde manier (te vaak te hard) trainen. Vind het vaak moeilijk om tijdens trainingen rustig aan te doen, haal ik minder voldoening uit.

Nogmaals dank voor de hulp

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 21 mar 2018 16:52

Dan moet je keuzes maken. Met alleen hard fietsen wordt je al vrij snel nauwelijks beter. De trainingen aan 80% houden je tegen (nog niet hersteld) als je echt hard moet trainen. Ik zou veel meer aan 70% gaan trainen, dus echt rustig. Jammer dat het er niet zo stoer uitziet op strava. Daarnaast korte blokjes op 90-95% van je maxHR, tussen die blokjes rij je ook erg rustig. 2 zware interval trainingen per week is voor de meeste mensen te doen. De rest van je trainingen zijn allemaal rustig. Al deze trainingen geven een laag gemiddelde. Jammer dan.
Er vanuit gaande dat je nu al vrij sterk bent rond 80% van je max, zou ik dat de komende tijd niet doen. Als je een paar weken verder bent kan je lange blokken aan 80% toevoegen.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 21 mar 2018 17:23

Overtraind zul je niet zijn. Dat word je niet zomaar. Daarvoor moet je nog veel meer trainingsarbeid verricht heben. Wel heb ik het idee dat je zwaar traint. Elke keer 80% tot maximaal is wel goed voor het gemiddelde op strava, maar helemaal geen goede training. Veel meer uren maken in D1 maakt je pas echt sterker. En eigenlijk is dat heel simpel te begrijpen. De zone net onder je omslagpunt hou je maar een uur vol. Of je nou Chris Froome heet of Tete de la Course. Dus is het zaak om hieruit weg te blijven. Hoe kun je dat doen? Door sterker te worden in je lagere zones. Met name door D1 training zorgt je ervoor dat je meer vermogen kunt leveren in je lagere zones. Mogelijk dat dit helpt tegen je verzuurde bovenbenen. En je wordt er sowieso beter van.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mar 2018 20:26

Je traint te hard en je hebt (doordoor) geen basis.

Had je die basis wel gehad kun je ook harder trainen. Leuk voor Strava ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12905
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mar 2018 12:13

Het is ook handig erbij te vermelden wat je naast het fietsen doet, dat scheelt ook nogal.....
Staand werk, zittend werk, zwaar lichamelijk werk een keer houdt het op.

Maar start eens met variatie, dat is vaak een onbekend begrip bij wielrenners

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 23 mar 2018 12:35

Wat mij ook opvalt is dat je vanuit 3 maanden niet fietsen over bent gegaan naar 3 tot 4x in de week fietsen. Dat is wel gelijk veel. Zeker in combinatie met de intensiteit.
Persoonlijk vind ik het ook het leukst om hard te fietsen, in die zin lijk ik zeker op jou, maar ik pak wel mijn rust.

En het verschilt ook van persoon tot persoon waarom je fietst. Ik zie elk ritje als een op zich zelf staand ritje. Ik train niet gericht, maar wil elke rit plezier hebben. Dat betekent in mijn geval lekker doortrappen, omdat ik dat het leukste vindt. Maar als je ergens voor wil trainen dan kun je beter een wat meer gestructureerd trainingsschema oppakken.
Mijn Strava

beni
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jun 2014 09:46

beni 23 mar 2018 14:37

Wel eens je bloed laten onderzoeken op je ph?? Ik had een veel te hoge zuurgraad altijd meteen de verzuring in na 5km al. Bloed laten prikken kwam eruit dat mijn ph veel te hoog was.

beni
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jun 2014 09:46

beni 23 mar 2018 16:06

Wat heel goed helpt is natrium bi carbonaat, elke ochtend op je nuchtere maag een theelepel oplossen in water en opdrinken. Ik deed het ook smiddags en voor het slapen. De ochtend en avond is het belangrijkst. En tussen door goed water drinken.

Tete de la course
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2016 11:48

Tete de la course 23 mar 2018 22:38

Ik heb mijn training uiteraard wel opgebouwd met eerst 2x per week, daarna 3x en nu 4x. Daarnaast is mijn basisconditie het hele jaar door best aardig, ook de maanden dat ik niet fiets. Kwa werk doe ik overigens niks intensiefs. Mijn hoofddoel dit jaar is (opnieuw) de Marmotte. Twee jaar geleden heb ik hier ondanks dat het maar 2.5 maand was, op dezelfde manier voor getraind zoals ik nu weer was begonnen. Toen ging dit buitengewoon goed. Vandaar dat ik nu wederom voor deze aanpak koos.

Vandaag ben ik begonnen met jullie advies; 2 uur op niet hoger dan 75% van mijn omslagpunt. Heb via via nu ook een trainingsboek liggen. Ik zal over een aantal weken laten weten of het euvel is verholpen. Bedankt ook voor de tip over ph-waarde. Dat ga ik ook nog even checken, al vermoed ik niet dat dat het zal zijn.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 24 mar 2018 10:30

Voordat je je heel erg op dat idee van zuur gaat storten: het idee dat vermoeidheid/verminderd presteren door zuur (melkzuur, lactaat) veroorzaakt wordt, is verouderd. 'Verzuring' is meer een soort beeldspraak dan dat het iets zegt over wat er in je benen aan hinderlijks gebeurt. Lactaat is juist een hulpstof. Zie hier voor goeie uitleg daarover: https://transition.nl/2011/09/lactaat-t ... -the-ugly/ Wat daar staat, is volgens mij wel algemeen geaccepteerd door deskundigen.

Spiervermoeidheid is een complex iets, dus inderdaad zaak om naar de oorzaak te zoeken. Te zwaar of eenzijdig trainen is zeker mogelijk, en omdat het vooral om je bovenbenen gaat denk ik ook nog: staat je zadel misschien te laag?

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie