Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rusthartslag

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 12 mar 2018 22:46

@Eiphos
Beide, op het toestel zie je hem omhoog gaan (actueel) en de afgelopen 4 uur, en in de app kan je eventueel verder terugkijken en redelijk precies kijken.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1420
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 12 mar 2018 23:17

Marxten schreef: 12 mar 2018 18:23 Mijn hartslag schiet vanuit slaap (45-55) omhoog tot 80 als ik wakker word, om ongeveer 1 minuut daarna rond de 55-60 te stabiliseren. Welke van deze 3 is dan mijn rushartslag?
(Garmin Vivoactive 3, vandaar dat ik het zo redelijk precies kan aflezen)
Garmin schrijft hierover:

Hoe wordt hartslag in rust berekend?
Uw Garmin toestel kan uw hartslag bijhouden, overdag terwijl u beweegt en 's nachts terwijl u slaapt. Hartslag wordt gemeten in slagen per minuut (bpm) en verschilt per persoon, afhankelijk van bijvoorbeeld leeftijd of fitnessniveau. Hartslag in rust kan een belangrijke indicatie zijn van de gezondheid van uw hart. Deze wordt gewoonlijk gemeten als u wakker bent, zich ontspant en wanneer u rust. Uw Garmin toestel houdt de laagst gemeten hartslag bij op een dag van 12:00 tot 23:59 uur, of u nu wakker bent of slaapt. Metingen van uw hartslag in rust terwijl u slaapt zijn meestal lager dan metingen die zijn verricht als u wakker bent. Om consistente meetwaarden te verkrijgen en het effect van activiteit of stress op de meting van uw hartslag in rust te minimaliseren, dient u uw Garmin toestel ook te dragen als u slaapt. Uw hartslag in rust voor de dag kan worden gedetecteerd voordat u 's ochtends wakker wordt of voor middernacht aan het eind van de dag.

Bron: https://connect.garmin.com/nl-NL/help/how-to/

Kennelijk is de bepaalde rusthartslag dus NIET de hartslag die je 's ochtends meet met je Garmin.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 5583
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 mar 2018 09:40

beni schreef: 12 mar 2018 16:37 Sorry mark maar dit is spijkers op laag water zoeken, je telefoon moet je ook pakken, app zoeken, vinger erop dus conclussie ook niet meer uit je rust begonnen. Maar je moet altijd een handeling verichten om een meting te doen. Wat ik altijd doe, ik doe mijn band om en wacht twee minuten en daarna ga ik meten. Ik verricht liever een handeling meer en precies dan kiezen voor gemakzucht en er klopt geen k...e van. Elke handeling die je doet al knipper je met je ogen slaat door op je hartslag.
De pot verwijt de ketel...

Dus met de hand meten, of een app gebruiken kwalificeer je als gemakzuchtig :?
En per definitie klopt de uitkomst niet.... :?
En elke handelingen heeft effect op je hartslag, maar het is niet binair. knipperen met je ogen heeft natuurlijk niet hetzelfde effect als het pakken en omdoen van een band. Een telefoon of stopwatch die naast je bed ligt, hoef je je hoofd niet eens voor op te tillen.
Maar goed, dat maakt niet zoveel uit, want ook dan wacht je nog even een halve minuut of een minuut, voordat je echt begint met meten. Evenzo de 2 minuten die jij neemt, om weer je hartslag tot rust te laten komen. Dat is in dit geval dat gelijk voor beide methoden.

Ik zeg ook niet dat het niet goed is op jouw manier, alleen dat het op een andere manier voor veel mensen makkelijker/toegankelijker is.

Je kunt ook nog slapen met je hartslagmeterband om, of met een hartslagmeterhorloge met polsmeting. Dan heb je meetgegevens van de hele nacht.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

beni
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jun 2014 09:46

beni 13 mar 2018 16:42

Ja gemakzucht en verslaafd aan je smartphone en nog denken dat het functioneerd. Na drie metingen met twee verschillende apps was ik er klaar mee. Maar leg mij eens uit hoe je de hartslag meet via je ogen of je vinger op de camera lens. Er zat zo een afwijking in dat ik er totaal geen waarde aan hecht. Maar ja ik zit ook niet op Facebook en twitteren doe ik ook niet dus het zal wel aan mij liggen.

Janar
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:18

Janar 13 mar 2018 17:34

beni schreef: 13 mar 2018 16:42 Maar ja ik zit ook niet op Facebook en twitteren doe ik ook niet dus het zal wel aan mij liggen.
Daar is ook het hele probleem, zonder Facebook of Twitter werken ze niet... :mrgreen:
Wie de langzame rit niet eert, is de snelle niet weerd.

beni
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jun 2014 09:46

beni 13 mar 2018 18:26

Kudde dieren. Meegaan met in de massa en alles klakkeloos aannemen.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1420
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 13 mar 2018 18:50

beni schreef: 13 mar 2018 18:26 Kudde dieren. Meegaan met in de massa en alles klakkeloos aannemen.
Lang geleden riep een cabaretier (ik dacht Fons Jansen) toen hij het had over 'de verderfelijke invloed van de radio op de jeugd': "Waar maken we ons eigenlijk druk om? Het zijn mensen die niks te vertellen hebben tegen mensen die niet luisteren".

Als je nu radio vervangt door Facebook en/of Twitter ... :mrgreen:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 13 mar 2018 20:46

Ik heb zo'n Fitbit horloge en ik vind de rusthartslagfunctionaliteit tamelijk zwak. Dat komt vooral om ze niet simpelweg de laagst gemeten hartslag nemen maar iets anders doen met de gemeten hartslag (niemand die weet wat). Maar het geef wel een idee natuurlijk. Afgelopen zondag, daags na het 300km brevet, was mijn rusthartslag 66 terwijl dat normaal rond de 55 zit (en Fitbit 51bpm meet als ik rustig achter m'n bureau zit, lust u nog peultjes?)

Iets anders wat je zou kunnen gebruiken (als je een Tacx oid hebt) om je fitheid te meten is de "Lamberts and Lambert Submaximal Cycle Test". TrainerRoad heeft het als "LSCT Warmup" workout. Het is wel zaak om het altijd op dezelfde manier uit te voeren, en TR wil nog wel eens de workout tweaken... (hun LSCT was vroeger 4/4/3 minuten op 50/72/96% FTP, nu 6/6/3 minuten op 50/72/99%)

Als mijn rust- danwel herstelhartslag meer dan 5 slagen hoger ligt dan normaal dan doe ik het wat kalmer aan qua training.

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 13 mar 2018 21:59

Momenteel meet ik met een Samsung telefoon. Deze heeft een dedicated HR sensor en ik moet zeggen dat deze vrij consequent is; de resultaten zijn behoorlijk reproduceerbaar. Ik zie al wel wat verschil na een rustdag of een trainingsdag, maar zal eerst eens een "database" gaan opbouwen. Goed om te weten dat de range iig niet heel groot is (5-10 slagen) waarin dus het verschil te zien is.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 5583
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 mar 2018 08:16

beni schreef: 13 mar 2018 16:42 Ja gemakzucht en verslaafd aan je smartphone en nog denken dat het functioneerd. Na drie metingen met twee verschillende apps was ik er klaar mee. Maar leg mij eens uit hoe je de hartslag meet via je ogen of je vinger op de camera lens. Er zat zo een afwijking in dat ik er totaal geen waarde aan hecht. Maar ja ik zit ook niet op Facebook en twitteren doe ik ook niet dus het zal wel aan mij liggen.
Heb je wel eens je vinger voor een lamp gehouden? je hartslag zorgt voor kleurverschil, dat wil zeggen dat er meer of minder licht door je vinger heen weet te dringen. Met je ogen kan je dit niet registreren, maar een camera, met software, kan die kleine verschillen prima registreren.

Voorwaarde uiteraard dat je vrijwel geen licht om je vinger heen laat komen, en dat de software goed genoeg is. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat niet elke app even stabiel of betrouwbaar is. Maar dat betekent niet dat de methodiek niet zou kunnen werken.

En als je goed leest, geef ik je ook geen ongelijk in het gebruiken van een band om je hartslag te meten. Het enige wat ik wil aangeven is dat de smartphone methode, of ouderwets met de vinger aan de pols, ook goede alternatieven kunnen zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Elow
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 feb 2018 11:26

Elow 14 mar 2018 09:51

Marxten schreef: 12 mar 2018 22:46 @Eiphos
Beide, op het toestel zie je hem omhoog gaan (actueel) en de afgelopen 4 uur, en in de app kan je eventueel verder terugkijken en redelijk precies kijken.
Misschien even terug on topic...
Marxten, als ik kijk naar mijn app (heb ook een garmin) dan kijk ik naar de hartslag die mijn toestel aangeeft net voor ik wakker wordt.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 15 mar 2018 22:24

TS, je zou de app Sweetbeat kunnen overwegen. Een betaalde app, maar wel goed. Als je een bluetooth hartslagmeter hebt dan kan je deze app gebruiken. Ik vind de Polar betrouwbaarder dan de Wahoo. De app meet je hrv, hartslag en stresslevel. 's Morgens even een momentje voor jezelf nemen en rustig ademen/ademhalingsoefening doen. Je krijgt vervolgens een advies over je trainingsbelastbaarheid. Voor Trainingpeaks gebruikers: de resultaten kan je, na registratie op de website, automatisch laten uploaden naar Trainingpeaks. Hrv zegt meer dan hartslag alleen. Je kan de meting instellen op 3 of 5 minuten. Ik zou 5 min aanraden.

Plaats reactie