Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 08 mar 2018 21:20

Afbeelding

óf

Afbeelding

wat zouden jullie doen?

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 08 mar 2018 22:01

Voor een offroad gravelbike, de bovenbuislengte iets langer kiezen dan je racer en de stuurpen iets korter.

Voor een gravelbike gebaseerd op een endurance road geometrie, dezelfde bovenbuislengte.

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 08 mar 2018 23:33

Ik zou absoluut voor de Vitus gaan, knutmo!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 mar 2018 07:31

Ik ook, de Vitus heeft hydraulische remmen en ziet er veel beter uit.
Afbeelding

hansel
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 apr 2015 10:56

hansel 09 mar 2018 20:30

Ook ik zou voor de Vitus Substance kiezen. Ik heb het ook al gedaan! Geen spijt van mijn keuze. Stevige fiets en wielen. Niet de lichtste gravel-fiets maar het is er één waaraan verder alles klopt. Een hoop waar voor je geld.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 19 mar 2018 21:41

Ik zat net de review van de Kona Rove te lezen: 'de Rove is een prima offroad fiets, maar hij is niet gebouwd om KOM’s te scoren. In cijfers: 70 procent adventure, 30 procent gravel. Cross kan ook, maar dan zou je veel moeten ombouwen om mee te kunnen. Zonde. Gewoon inzetten voor een backpack offroad weekend met je maten in de Ardennen'.

Persoonlijk krijg ik al jeuk van het scoren van KOM's, maar een 'backpack offroad weekend met je maten in de Ardennen' spant wat mij betreft de kroon. Dit komt op mij over als een tekst die een op een is overgenomen uit de marketingtekst van de fabrikant. Ik kan dergelijke teksten niet serieus nemen.
Real men wear blûk!!! Marcel

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 19 mar 2018 23:38

hansel schreef: 09 mar 2018 20:30 Ook ik zou voor de Vitus Substance kiezen. Ik heb het ook al gedaan! Geen spijt van mijn keuze. Stevige fiets en wielen. Niet de lichtste gravel-fiets maar het is er één waaraan verder alles klopt. Een hoop waar voor je geld.
Besteld. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 20 mar 2018 00:09

knutmo schreef: 19 mar 2018 23:38
hansel schreef: 09 mar 2018 20:30 Ook ik zou voor de Vitus Substance kiezen. Ik heb het ook al gedaan! Geen spijt van mijn keuze. Stevige fiets en wielen. Niet de lichtste gravel-fiets maar het is er één waaraan verder alles klopt. Een hoop waar voor je geld.
Besteld. Ben benieuwd.
Gefeliciteerd met je keuze!

Ik mag ze wel, die Engelsen en hun fietsen: niet zo geobsedeerd door lichtgewicht en beste onderdelen, maar meer beleving en fietsplezier. :like:

hansel
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 apr 2015 10:56

hansel 20 mar 2018 10:23

knutmo schreef: 19 mar 2018 23:38 Besteld. Ben benieuwd.
Nice! Ik hoop dat je er net zo veel plezier van hebt als ik.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 635
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 20 mar 2018 12:00

Hallo allemaal,

Sinds mijn schoonouders in de achterhoek wonen (Neede) en ik daar regelmatig mag fietsen kan ik mezelf daar ook uitleven. Met de racefiets kom ik er regelmatig achter dat er onverharde fietspaden en wegen zijn. Daarom had ik het idee opgevat een gravelfiets aan te schaffen, echter vorige week in Girona (spanje) ook een gravelbike gebruikt en me er supergoed op vermaakt. ook op de vele gravelpaden die daar liggen.
Daarom weet ik nu zeker dat ik een gravelbike wil gaan kopen! En als ik dan met mijn vriendin op vakantie ga (zomer Noorwegen, vaak Oostenrijk/Italie of Frankrijk/spanje) dan kan ik deze fiets meenemen in plaats van mijn "gewone" racefiets.

Mijn eigen idee was eigenlijk mijn winterfiets (wordt niet meer gebruikt) in te ruilen voor iets leuks van aluminium. Denk nu zelf aan een Ridley Xtrail 105, mooie fiets en eerste indruk was goed. Wel met een gewone compact! Dit vanwege de bergen die ik er graag mee wil rijden!

nu had de LBS nog een andere suggestie, namelijk "alle" racefietsen te vervangen voor een Carbon versie, die in bepaalde periodes uit te rusten met wegbanden en zo nog 1 fiets over te hebben.
Wat denken jullie van deze suggestie, en van de Ridley Xtrail alu?

Bedankt!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16416
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 mar 2018 13:35

Een gewone compact koop je voor het vlakke. met een 1x11 kun je een lichter verzet monteren maar heb je wel een gatenkaas cassette.

Er valt wat te zeggen voor wat de fietsenmaker zegt. Je zult nauwelijks langzamer zijn dan op een racefiets en je hebt echt een hele mooie fiets. Zeker als de ruimte in de schuur beperkt is kan het een goede optie zijn.
Echter vind ik het hebben van slechts één fiets wel een groot nadeel. Als er iets kapot is heb je niks meer. In de winter staat de racer op de trainer en de gravelracer paraat om buiten te fietsen ook vind ik een echte racefiets gewoon een gaaf apparaat, lekker ouderwets met velgremmen, net als een echte wielrenner.

Voor de fietsenmaker pakt het in ieder geval het gunstigste uit. Hij verkoopt voor meer geld en heeft een fatsoenlijke racefiets die hij kan verkopen aan iemand die deze lente wil beginnen. Winterbarrels krijgt hij al teveel en raakt hij aan de straatstenen niet kwijt.

Ik vind de maximale bandbreedte van de X-trail wat magertjes.
Campagnolo Ultra Dork

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 20 mar 2018 14:44

Ernie C. schreef: 20 mar 2018 13:35 Zeker als de ruimte in de schuur beperkt is kan het een goede optie zijn.
Dit is natuurlijk een kolder-argument. Schuren kunnen altijd uitgebreid/bijgebouwd worden!! :mrgreen:

Plaats reactie