Voeding tijdens (langere) fietstrips
-
BikingViking
- Forum-lid
Beste mensen,
Wat zijn jullie ideeën over het meenemen van voedsel bij meerdaagse tochten. En wat betreft de vloeibare koolhydraten. Mij is verteld fantomal en ik zelf vroeg me af hoe het zit met pure dextrose. Dit los van de gelletjes en wcup,/isotone die ook wat duurder zijn. Zijn er goede alternatieven. Deze zomer ga ik 4 dagen rond de 85 a 97 km rijden vanuit Deurne naar Koudekerke. Om te ervaren hoe fietstrips mij bevallen. Dit allemaal met slaapuitrusting en mijn beagle in zijn nieuwe doggyride. Het sportieve fietsen doe ik vanaf november na jaren van medicijnen en een transformatie van +30 kilo erbij en weer +30 kilo terug naar het oude gewicht.
Ik klets graag over vanalles en nogwat en het liefst over sporten en voeding.
Groeten bikingviking
Wat zijn jullie ideeën over het meenemen van voedsel bij meerdaagse tochten. En wat betreft de vloeibare koolhydraten. Mij is verteld fantomal en ik zelf vroeg me af hoe het zit met pure dextrose. Dit los van de gelletjes en wcup,/isotone die ook wat duurder zijn. Zijn er goede alternatieven. Deze zomer ga ik 4 dagen rond de 85 a 97 km rijden vanuit Deurne naar Koudekerke. Om te ervaren hoe fietstrips mij bevallen. Dit allemaal met slaapuitrusting en mijn beagle in zijn nieuwe doggyride. Het sportieve fietsen doe ik vanaf november na jaren van medicijnen en een transformatie van +30 kilo erbij en weer +30 kilo terug naar het oude gewicht.
Groeten bikingviking
Wil je de 100km dagelijks zo snel mogelijk rijden of is het een vakantietocht? Vakantietocht: doe ik al meerdere jaren . Zolang je het bij die afstanden houdt zit het niet zo nauw: 100km is een goede 2uur fietsen in de voormiddag en 2 uur in de namiddag. Of als er minder goede sporters mee zijn is het 6 uur fietsen.
Gewoon eten wat je lekker vindt. Over de middag kan je zelfs tijd nemen voor een warme maaltijd. De sportvoeding heeft weinig meerwaarde. Tenzij je de afstand in 1 keer wil afhaspelen.... indien niet kan je evengoed brood eten, peperkoek,.. etc en als je veel suikers wil, druiven suiker , gummy beertjes/muisjes... die vind je ook met maltodextrose...
Belangrijkste blijft niet sneller te rijden dan wat je volhoudt , voldoende tijd nemen voor de rit en dan kom je ver...
Walter
Gewoon eten wat je lekker vindt. Over de middag kan je zelfs tijd nemen voor een warme maaltijd. De sportvoeding heeft weinig meerwaarde. Tenzij je de afstand in 1 keer wil afhaspelen.... indien niet kan je evengoed brood eten, peperkoek,.. etc en als je veel suikers wil, druiven suiker , gummy beertjes/muisjes... die vind je ook met maltodextrose...
Belangrijkste blijft niet sneller te rijden dan wat je volhoudt , voldoende tijd nemen voor de rit en dan kom je ver...
Walter
-
velopierre
- Forum-lid
Ik gebruik nooit speciale voeding tijdens trips. Gewoon brood met jam of appelstroop en banaan en biscuits/koek. Water in de bidons. Enige nadeel is dat je wel even moet stoppen om te eten. Dat kan een nadeel zijn in een groep.
Respect !BikingViking schreef: ↑24 feb 2018 18:27 Beste mensen,
Groeten bikingviking
Ik krijg het idee dat je niet gaat voor een nieuw record of voor snelheid.. Ik denk dat je gewoon lekker moet stoppen af en toe voor een lekkere maaltijd en voor je hond !
Zelf gebruik ik gelletjes alleen voor 200+ ritten of in de bergen
Te veel vloeibaar voedsel gaat je maag niet leuk vinden... Ik probeer juist zoveel mogelijk vast voedsel te eten en pak pas gel als het echt niet meer gaat of bij nood.
Je gaat relatief lange dagen fietsen maar met relatief lage intensiteit. En ook door de bewoonde wereld. Dan kan je prima toe met "gewoon" eten: brood, krentenbollen, banaantjes, gekookte eitjes, etc. Appelsap in de bidon en een yoghurt-drink bij de lunch voor wat extra eiwitten. Overal te koop. Vloeibare koolhydraten zijn overdreven en relatief duur. Verder moet je eigenlijk voorraad poeder voor de hele trip meenemen, want onderweg kopen is juist misschien wel weer lastig, in een kleinere winkel zul je het vaak niet vinden. Met deze formule heb ik met mijn vrouw een aantal lange Europese tochten gereden (1000-2000 km), prima bevallen en wat Havana zegt: die suikerwater-drankjes gaan snel tegenstaan.
+1. Gewoon eten wat de pot schaft. Sportvoeding is alleen nodig bij hoge intensiteit en als er geen tijd is om te eten, zoals tijdens een wedstrijd. Je mag tijdens de fietsvakantie elke dag bij de koffie een taartje en als je zin hebt af en toe friet met mayo.joopi schreef: ↑25 feb 2018 11:30 Je gaat relatief lange dagen fietsen maar met relatief lage intensiteit. En ook door de bewoonde wereld. Dan kan je prima toe met "gewoon" eten: brood, krentenbollen, banaantjes, gekookte eitjes, etc. Appelsap in de bidon en een yoghurt-drink bij de lunch voor wat extra eiwitten. Overal te koop. Vloeibare koolhydraten zijn overdreven en relatief duur. Verder moet je eigenlijk voorraad poeder voor de hele trip meenemen, want onderweg kopen is juist misschien wel weer lastig, in een kleinere winkel zul je het vaak niet vinden. Met deze formule heb ik met mijn vrouw een aantal lange Europese tochten gereden (1000-2000 km), prima bevallen en wat Havana zegt: die suikerwater-drankjes gaan snel tegenstaan.
Denk dat je dan lang niet aan je maximale opname van koolhydraten komt.
Als je puur als toerfietser fietst misschien niet erg.
Wil je iets meer, en met name meerdere dagen, zou ik toch zorgen dat je zeker ieder uur wat eet.
Sportdrank in je bidon gooien is een makkelijke manier om de benodigde energie binnen te krijgen.
Maar dat kan ook aan mij liggen, aard van het beestje zullen we maar zeggen.
Als je puur als toerfietser fietst misschien niet erg.
Wil je iets meer, en met name meerdere dagen, zou ik toch zorgen dat je zeker ieder uur wat eet.
Sportdrank in je bidon gooien is een makkelijke manier om de benodigde energie binnen te krijgen.
Maar dat kan ook aan mij liggen, aard van het beestje zullen we maar zeggen.
-
Lekker fietsen!
- Forum-lid
Ik zou me niet druk maken om voeding. Je gaat geen buitensporige afstand per dag fietsen, je fietst door bewoond gebied waar je om de haverklap supermarkten en bakkers tegenkomt. Als je ervoor zorgt dat je altijd een banaantje, krentenbol of bijv. een Eat Natural bij je hebt voor het geval je een hongerklop krijgt, dan is er volgens mij niet zoveel aan de hand.
Ik heb afgelopen september de Inn Radweg gefietst (van Maloja in Zwitserland naar Passau in Duitsland), 614km in 6 dagen op een ouderwetse 26" mtb met een paar Ortlieb fietstassen achterop en een tentje mee. Prima te doen op een paar broodjes met salami en brie en voor nood een Eat Natural en gewoon water in de bidon (met een drupje limo voor de smaak). Onderweg natuurlijk wel af en toe koffie met Apfelstrudel oid
. Niks geen speciale voeding of gelletjes.
Ik heb afgelopen september de Inn Radweg gefietst (van Maloja in Zwitserland naar Passau in Duitsland), 614km in 6 dagen op een ouderwetse 26" mtb met een paar Ortlieb fietstassen achterop en een tentje mee. Prima te doen op een paar broodjes met salami en brie en voor nood een Eat Natural en gewoon water in de bidon (met een drupje limo voor de smaak). Onderweg natuurlijk wel af en toe koffie met Apfelstrudel oid
Heerlijk! Weer een dag lekker gefietst 
100km op een dag is een piseindje, zeker in Nederland. Hier heb ik een dagschema voor je:
- Ontbijt
- 25km fietsen
- Koffie met gebak
- 25km fietsen
- Lunch
- 25km fietsen
- Dikke ijsbokaal op een terras in de zon
- 25km fietsen
- Avondeten met een glas bier
Vorsprung durch Pedantik