Hallo allen,
Al enige tijd (zo'n anderhalf jaar) ondervind ik hinder van een hamstringblessure. Meer specifiek: de rechterhamstring is stijver en zwakker dan de linker-, bovendien heb ik het gevoel dat er een knoop inzit.
De blessure is met zekerheid ontstaan door een paar dagen op rij ver boven mijn limiet te fietsen, terwijl ik licht grieperig was, gevolgd door een Pfeiffer-achtige periode van een half jaar. Ik wil niet zeggen dat die ziekte en de blessure aan elkaar gelinkt zijn, maar ik sluit het eveneens niet uit.
Begin 2017 heb ik de ambitie om op amateurniveau wedstrijden te blijven rijden opgeborgen, o.a. doordat de hamstring bleef opspelen. Afgelopen jaar heb ik daarom maar spaarzaam gefietst, met als uitschieter een vijfdaagse tocht met lichte bepakking: een geslaagde toer, maar, mede door de zwakke hamstring, geen aangename onderneming.
Toen ik nog veel wedstrijden reed (tot en met augustus 2016), had ik regelmatig een fyiotherapeutische behandeling gericht op de hamstring en het SI-gewricht. Toen ontdekte ik dat die laatst een cruciale rol speelt bij de kracht van de bovenbenen. Een manueel therapeut constateerde het volgende: "Je bekken staat rechts lager, waardoor je een scoliose in je rug hebt: een S-bocht die in je onderrug rechts bol en in je bovenrug links bol is. Met als eindresultaat dat je niet in balans stond: schietlood vanaf de overgangswervel nek-rug (C7) hing 2 cm naar rechts uit het lood thv je hielen.
Ook stonden zowel je bekken als je schoudergordel links achterwaarts geroteerd tov je voeten." Eveneens zei hij dat het probleem zich niet in de hamstring zelf bevindt, maar daarboven: in de rug. Naar aanleiding daarvan, en het feit dat m'n rechterbeen een halve cm korter is dan het linker', gebruik ik 2mm aan zooltjes om het verschil op te heffen. Zowel op de fiets als daarbuiten.
Hieraan kan ik nog toevoegen dat ik begin 2016, voor het seizoen begon, een fietsmeting heb laten doen bij Robic om mijn positie te verbeteren en andere klachten (opspelende rechterknie) te tacklen. Dit, icm de fysiotherapeutische behandelingen, heeft ervoor gezorgd dat ik toen veel meer plezier had in het fietsen.
Dat plezier is momenteel ver te zoeken. Zo ver zelfs dat ik eigenlijk niet eens meer zin heb om de fiets op te stappen, wetende dat mijn hamstring toch wel weer gaat opspelen. Het is een geluk bij een ongeluk dat ik nu in Zweden woon, en de winters lang en moeilijk racefietsbaar zijn: begin december heb ik een laatste training gedaan (~30km) en toen bedacht dat langdurige rust zou kunnen helpen.
Relatieve rust is een beter woord: ik doe nog regelmatig aan fitness (vooral het bovenlichaam), yoga en zo nu en dan ren ik een half uurtje. De hamstring blijft echter opspelen, en het is vooral tijdens yoga dat ik merk dat de rechterzijde van mijn lichaam een stuk minder voelt dan de linkerzijde. Ik heb de ambitie om begin april weer op de fiets te springen, maar dit wil ik het liefst doen in de wetenschap dat ik fysiek in balans ben en mijn hamstring niet bij het minste of geringste door de ondergrens zakt. Toegegeven, ondanks de pijn en zwakte valt er altijd wel de pedalleren, maar het maakt het fietsen tot een onaangename bezigheid. In het dagelijks leven probeer ik meer op m'n houding te letten (vooral tijdens zitten) en de rug flexibel te houden, maar nog niet heel regelmatig.
Als laatste kan ik nog zeggen dat ik een ziekte bij mij snel op de loer ligt momenteel: een teveel aan inspanningen dat leidt tot temperatuurverhoging is mij niet vreemd. Nogmaals, dit zou compleet los kunnen staan van de hamstring/rug-kwestie, maar ik vind het de moeite om te vermelden. Ik zie het eveneens niet als een optie om een sportarts of fysio te raadplegen nu ik in Zweden zit, ook omdat dat verzekering-technisch niet mogelijk en verder niet levensbedreigend is.
Tips, adviezen, suggesties, vergelijkbare verhalen: kom maar op!
BIj voorbaat dank.
Hamstring en meer van dat
-
Sinbad-the-Cyclist
- Forum-lid
Bizar en lang verhaal. Vervelend dat je niet naar iets van fysio oid kan. In zweden zullen ze dat toch ook wel hebben. Dus je hebt 0,5cm beenlengte verschil en dat alleen zorgt voor zoveel klachten? Ziekte bij inspanning ben je zwaar overtraind of heb je veel last van stress op het werk?
Los van het advies om naar de dokter/fysio te gaan enz. Ik heb ook iets soortgelijks gehad en een orthomanueel therapeut heeft uiteindelijk mijn rug recht gezet. Ik heb dat toen zelf betaald. Lukt dat nu allemaal niet omdat er die in zweden niet zijn, kun je zware stifleg deadlift oefeningen doen om de hamstrings sterker te maken. Eventueel een diepe squat. Corestability oefeningen om je rug gordel steviger te maken. Verder zou ik wandelen op de juiste schoenen om je lijf zichzelf te laten herstellen.
Dat je snel ziek word bij inspanning is wel vreemd. Dat zou ik toch eens laten onderzoeken.
Los van het advies om naar de dokter/fysio te gaan enz. Ik heb ook iets soortgelijks gehad en een orthomanueel therapeut heeft uiteindelijk mijn rug recht gezet. Ik heb dat toen zelf betaald. Lukt dat nu allemaal niet omdat er die in zweden niet zijn, kun je zware stifleg deadlift oefeningen doen om de hamstrings sterker te maken. Eventueel een diepe squat. Corestability oefeningen om je rug gordel steviger te maken. Verder zou ik wandelen op de juiste schoenen om je lijf zichzelf te laten herstellen.
Dat je snel ziek word bij inspanning is wel vreemd. Dat zou ik toch eens laten onderzoeken.
Altijd lastig hamstring klachten. Als ik je verhaal zo een beetje lees lijkt je hamstring te dominant aanwezig in de keten tijdens het fietsen. De hamstring heeft al snel de neiging te dominant in de keten te worden, wat uiteindelijk voor een locale overbelasting in de spier kan zorgen. Oorzaak is via een post wat lastig vast te stellen. In mijn praktijk zie ik vaak dat scheefstand in bekken/rug veel vaker een gevolg dan een oorzaak is. Het corrigeren van stand en functie hiervan zorgt dan ook vaak voor kortdurende verbetering.
Advies is toch te gaan kijken waarom je hamstring zo hard moet werken tijdens het fietsen. Dit kan oa komen door verminderde kracht van bilspieren waardoor je daar te weinig kracht uit haalt. Ook kan het komen door een verminderde controle in bekken en lage rug waardoor hier te veel rotaties of kantel bewegingen in komen. Vaak gaan de hamstrings dan harder werken om dit op te vangen. Ook kan het komen door verminderde heup controle bij het zitten op de fiets. Vooral de neiging om te hangen in je heuphoek zet extra stress op de hamstring.
Vaak is krachttraining voor de hamstring juist een slecht idee. deze spier is vaak al dominant en werkt te hard. Als je deze nog meer gaat trainen wordt dit nog erger.
Zoals je hoort ziet zijn er diverse factoren die dit kunnen veroorzaken. Binnen ons performance center werken wij met bewegingscontrole testen hiervoor. Ik heb een aantal collega's in zweden die dit ook doen. Ik weet niet exact waar je zit?
Advies is toch te gaan kijken waarom je hamstring zo hard moet werken tijdens het fietsen. Dit kan oa komen door verminderde kracht van bilspieren waardoor je daar te weinig kracht uit haalt. Ook kan het komen door een verminderde controle in bekken en lage rug waardoor hier te veel rotaties of kantel bewegingen in komen. Vaak gaan de hamstrings dan harder werken om dit op te vangen. Ook kan het komen door verminderde heup controle bij het zitten op de fiets. Vooral de neiging om te hangen in je heuphoek zet extra stress op de hamstring.
Vaak is krachttraining voor de hamstring juist een slecht idee. deze spier is vaak al dominant en werkt te hard. Als je deze nog meer gaat trainen wordt dit nog erger.
Zoals je hoort ziet zijn er diverse factoren die dit kunnen veroorzaken. Binnen ons performance center werken wij met bewegingscontrole testen hiervoor. Ik heb een aantal collega's in zweden die dit ook doen. Ik weet niet exact waar je zit?
-
Sinbad-the-Cyclist
- Forum-lid
Dank voor jullie beider reacties! Toevallig heb ik de afgelopen weken gepoogd ook de hamstring te trainen met gewichten, daar waar ik normaliter enkel grondoefeningen doe of werk met een fitnessbal. De zogeheten 'good morning'-oefening (zelfs met een gewicht van 10kg) voel ik twee dagen later nog. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk op mijn wandelschoenen rond te gaan.
@Pascal: Wat bedoel je precies met 'te dominant aanwezig'? Ik woon dit jaar voor mijn studie in Linköping, en ben daarom nog altijd verzekerd in Nederland: vandaar dat ik niet snel geneigd ben om een deskundige te raadplegen hier.
@Pascal: Wat bedoel je precies met 'te dominant aanwezig'? Ik woon dit jaar voor mijn studie in Linköping, en ben daarom nog altijd verzekerd in Nederland: vandaar dat ik niet snel geneigd ben om een deskundige te raadplegen hier.
De SI gewricht problemen komen mij heel bekend voor. Mijn heupen staan regelmatig scheef. Een enkele behandeling bij een fysio helpt mij altijd en zolang als ik oefeningen blijf doen gaat het goed. Als het dan weer lang goed gaat vergeet ik de oefeningen en krijg ik weer problemen.
Bij mij zorgt fietsen juist voor verlichting van de klachten. Wandelen of achter een bureau zitten maakt het erger. Vooral het bureau geeft me klachten omdat ik daar uren in een slechte houding achter zit.
Vorig jaar was ik regelmatig een week ziek. Om de 4 weken was ik een week beroerd. Uiteindelijk brak een verstandkies af en deze bleek verrot te zijn. De kies werd augustus vorig jaar getrokken en sindsdien niet meer ziek geweest, wat voor mij bijzonder is.
Mijn beperkte ervaring met deze klachten zal jou niet verder helpen, met yoga doe je waarschijnlijk meer dan ik doe om je houding en core in orde te houden. Hopelijk vind je een oplossing. Beterschap.
Bij mij zorgt fietsen juist voor verlichting van de klachten. Wandelen of achter een bureau zitten maakt het erger. Vooral het bureau geeft me klachten omdat ik daar uren in een slechte houding achter zit.
Vorig jaar was ik regelmatig een week ziek. Om de 4 weken was ik een week beroerd. Uiteindelijk brak een verstandkies af en deze bleek verrot te zijn. De kies werd augustus vorig jaar getrokken en sindsdien niet meer ziek geweest, wat voor mij bijzonder is.
Mijn beperkte ervaring met deze klachten zal jou niet verder helpen, met yoga doe je waarschijnlijk meer dan ik doe om je houding en core in orde te houden. Hopelijk vind je een oplossing. Beterschap.
Ik bedoel de verhouding van spierkracht in de keten. BIj het fietsen en bewegen moeten de spieren altijd gedoseerd in verhouding samenwerken. Wanneer bepaalde spieren in de keten te dominant zijn gaan deze te veel en te hard werken. Hamstring is vaak een spier die te vaak en te hard werkt, dit merk je bijvoorbeeld aan krampen of overbelastingsblessures. De truc zit hem dan juist in het niet trainen op kracht van deze spier maar te gaan kijken welke spieren juist niet genoeg doen. Die moet je dan juist trainen/activeren