Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 08 feb 2018 13:10

Ah, zo ja. Dat is waar inderdaad.
Ik teken hem altijd gewoon na, kan ik gelijk de route/wegen checken...😊

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 09 feb 2018 09:19

Hier heeft iemand een trucje om gratis TBT navigatie te verkrijgen voor een reeds bestaande activiteit (zie post 2):

https://forum.mountainbike.be/viewtopic ... 9&t=145618

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5113
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 feb 2018 10:12

Moet inmiddels op mijn k-edge mounts insert wat ducttape plakken omdat de wahoo beetje trilt.
Slijtage aan achterkant van de wahoo....

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 09 feb 2018 10:13

Och. Als je het bij jou per km ga berekenen valt de slijtage nog best wel mee. ;-)

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 09 feb 2018 11:09

eindelijk besteld gisterenavond, en vanochtend ontvangen

Het instellen gaat echt fantastisch eenvoudig, het is wel men eerste gps device maar gsm to bolt connectie is gewoon een gat in de markt. Het is natuurlijk keuzes maken welke data fields je wil, met al die cijfertjes zal ik denk ik snel een datafreak worden :lol:

Ik kijk uit naar men eerste ritje :D

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 09 feb 2018 11:12

matthiav schreef: 09 feb 2018 09:19 Hier heeft iemand een trucje om gratis TBT navigatie te verkrijgen voor een reeds bestaande activiteit (zie post 2):

https://forum.mountainbike.be/viewtopic ... 9&t=145618
zelfde trucje heb ik samen met hem al getest in augustus :)
zie het tweakers forum
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 3#52383863


en daar komt dan de Javawa tool om de hoek kijken ;)
Met deze tool kan je de route omzetten met Cue points.

- een GPX bestand inladen de Javawa tool
- bij richtingaanwijzingen: waarschuwen voor bocht op: 0 meter
- waarschuwen bij 50 graden
- (snelheid maakt niet veel uit, zelf ingesteld op 28 km/h)
- vinkjes aan bij: gebruik tijden uit track, gebruik richtingaanwijzing uit routes, gebruik korte aanwijzingen
- bij WAYPOINTS, waarschuwingsafstand 250 mtr
- overige zoals het al automatisch ingesteld is.
- rit converteren
- TCX bestand uploaden via ride with gps
- er word automatisch een route aangemaakt met cue points
- deze evt nalopen, maar op zich niet nodig

Nu krijg je net als dat je een route zelf maakt met RWGPS TBT navigatie, op 250 mtr voor de afslag komt hij met de melding, over 250 mtr rechts, of links (zonder straatnaam)
Direct na de afslag, volgende Links/Rechts over xx km.

Het is dus 1x de Javawa tool instellen, gpx inlezen en converteren, TCX uploaden in RWGPS en klaar.

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 10 feb 2018 19:35

DDX schreef: 09 feb 2018 10:12 Moet inmiddels op mijn k-edge mounts insert wat ducttape plakken omdat de wahoo beetje trilt.
Slijtage aan achterkant van de wahoo....
Hier ook een rammeltje met de Aero mount. Best jammer 😕
Ik dacht dat er schroefjes zaten om de speling eruit te stellen, maar dat is helemaal niet zo. Ook maar aan de ducttape dan...

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 13 feb 2018 19:47

eerste test van wahoo bolt gisteren gedaan, ik heb een paar opmerkingen:

1) route was gemaakt met komoot, maar telkens ik ze selecteerde op de bolt zelf ging ze na 1 sec weer weg
2) data fields werden ineens weer veranderd als ik hem opnieuw met gsm verbond
3) eenmaal vertrokken was route onmiddelijk weer beindigd -> hier denk ik dat het kwam doordat ik het eindpunt iets dichter dan beginpunt getekend had waardoor bolt wss dacht dat ik route had uitgereden na 50m uit mijn huis gekomen te zijn
4) meerdere keren dan route opnieuw ingesteld waarbij telkens nadat ik hem toevoegde hij onmiddelijk biepte en rood flashte alsof ik van de route af was (mogelijk omdat ik op dat moment op weg zat die ik in heen en terug rijden gebruikte)
5) wegenwerken dwongen me ertoe om te rijden, dmv van de map is me dat prima gelukt, het duurt wel heel lang tegen dat bolt doorheeft dat je opnieuw op de route zit, je krijgt wel een satisfying biepje met groene lichtjes
6) de hoogtemeting op bolt tijdens rit wordt raar getekend als je de route stopt (zie foto waar ik me eens liet gaan met paint)

Afbeelding

laatste vraag: bij mensen die even strava premium free gebruikten, blijven de strava live segments na het verlopen van premium erop staan? en zo ja worden die dan daadwerkelijk nog gerefresht als je niewe pr's rijd op die segments?

voor de rest zeer tevreden van de bolt

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 15 feb 2018 09:12

Kan je de geluidsmeldingen bij TBT (turn by turn navigatie) uitschakelen? Ik heb in de Elemnt app alle geluidjes uitgeschakeld (behalve die vooral ik van de route afwijk), maar voor TBT meldingen zie ik geen optie.

Eddy Merckx
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27

Eddy Merckx 15 feb 2018 09:47

Drkjv schreef: 13 feb 2018 19:47

laatste vraag: bij mensen die even strava premium free gebruikten, blijven de strava live segments na het verlopen van premium erop staan? en zo ja worden die dan daadwerkelijk nog gerefresht als je niewe pr's rijd op die segments?
tweemaal neen

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 15 feb 2018 18:34

Even ter info voor huawei gebruikers: ik heb een huawei p8 lite, en zoals verwacht werkte de gsm niet, ik kon niet pairen met de bolt. Uiteindelijk een oude sony gsm van 2013 gebruikt, maar ik heb nu gevonden hoe het bij mijn huawei werkt. Bij de updater van de gsm worden enkel meldingen gegeven als er een nieuwe software update is 'EMUI', maar je moet verder kijken dan enkel deze update. Daar moet je klikken op menu onderaan waar je 'download nieuwste volledige pakket' moet doen. Voor mij heeft dat nu gewerkt, (even ook gsm opnieuw opstarten en elemnt app eraf en opnieuw downloaden). Dit weekend zal ik eens extra testen met een lang ritje of de bluetoothconnectie stand houd, mocht het toch mislukken en weer unpairen zal ik het laten weten

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 02 mar 2018 14:05

Juppehup schreef: 10 feb 2018 19:35
DDX schreef: 09 feb 2018 10:12 Moet inmiddels op mijn k-edge mounts insert wat ducttape plakken omdat de wahoo beetje trilt.
Slijtage aan achterkant van de wahoo....
Hier ook een rammeltje met de Aero mount. Best jammer 😕
Ik dacht dat er schroefjes zaten om de speling eruit te stellen, maar dat is helemaal niet zo. Ook maar aan de ducttape dan...
Ik had wat vocht onderin het scherm zitten en heb dus een nieuwe unit gekregen onder garantie.
De speling is nu weer nul, dus het zit hem echt in de unit...

Plaats reactie