Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

FTP test na trainingsplan, amper progressie

pedaalridder
Forum-lid

pedaalridder 26 jan 2018 10:01

Als ik jouw verhaal lees is jouw doel eigenlijk 2 tot 4 uur fietsen met een gemiddelde van +- 30 km/h. Omdat je minder dan 8 uur per week kunt trainen zou ik kiezen voor:

- Door de weeks
2x per week 1 - 1,5u sweetspot intervaltraining (80-87% max hf; blokjes opbouwen van 10 naar 20 min)
Gooi er af en toe ook eens een treshold intervaltraining (87 - 92% max hf) door heen.
Bijv. 2-5 blokjes á 3 - 5 min.

- Za/Zo
Lange rustige duurrit maken 2 - 4 uur (hartslag tussen 65 - 80% van max hf)

Op deze manier creëer je een goede aerobe conditie waarmee je op termijn prima in groepje/clubje kunt meedraaien.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 26 jan 2018 10:03

johan d schreef: 26 jan 2018 09:58 Kan thuis-werk 2x20km/dag als enige vorm van duurtraining beschouwd worden, of is dat te weinig?
Beste training die je kunt doen. Zeker als je het dag in dag uit doet.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 26 jan 2018 10:03

johan d schreef: 26 jan 2018 09:58 Kan thuis-werk 2x20km/dag als enige vorm van duurtraining beschouwd worden, of is dat te weinig?
Qua duur is het te weinig. Hier is ook net weer wat is je doel?
Wil je uiteindelijk een goede duur conditie hebben voor cyclo's van 6+u dan zal je regelmatig ook een duurrit van 4-5u minimaal moeten maken.

Rootland
Forum-lid

Rootland 26 jan 2018 10:24

havana schreef: 26 jan 2018 09:51 Sweet Spot is heel simpel gesteld gewoon een binnenbocht. Met deze trainingen heb je het meeste "bang for buck". Vooral Amerikaanse coaches waaronder Joe Friel zweren erbij voor renners met weinig tijd. Je wordt er inderdaad wel beter van maar je bereikt al snel je plafond - je wordt dus niet meer beter. Wil je dan weer een stap zetten ontkom je niet aan duurtraining.

Er zijn overigens ook genoeg trainers/bewegingswetenschappers die niet geloven in SS. Zij vinden het vlees noch vis: niet intensief genoeg om echt beter van te worden (SS is geen HIT), te weinig extensief om aan het duurvermogen te werken. Men spreekt in dit kader ook wel van 'junk miles'.
Dank, voordat ik ooit een cyclo (of ritten langer dan 2u wil doen) ook maar aan de duurtraining in dat geval!

walter-
Forum-lid HC

walter- 26 jan 2018 11:11

Voor mij heeft dagelijks 2x15 op heuvel terrein 6 maanden lang dagelijks mij een renner gemaakt (lees ik heb tochtjes gedaan van 120km, 32 gemiddeld in groep op heuvel terrein wat ik voor mezelf ongelooflijk vond; meer ambitie heb ik niet).
In fiets stond ooit een reportage van iemand die dagelijks 1 uur ging fietsen en enorm vooruit ging. Dat was ook mijn filosofie om dagelijks 1 uur op de fiets te zitten.
Waarbij ik wekelijks toch ook 1 langere tocht deed. Maar die langere tocht ging mij altijd beter af
Waarbij ik moet zeggen dat ik door die 30 km ook makelijker langere trainingen deed.

Walter

HarryuitHilversum
Forum-lid

HarryuitHilversum 26 jan 2018 11:25

Het advies over de duurtrainingen onderschrijf ik niet. Als je zo weinig tijd hebt om te fietsen, dan zou ik vooral voor intensiteit gaan. Dus ook in je langere ritten een stevig tempo en/of er wat intervalblokken in stoppen.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 jan 2018 11:37

De TS is erg gedreven en wil graag beter worden. Dat is een goed uitgangspunt. Waar het om gaat is dat hij meer tijd zal moeten vrijmaken om beter te worden. Als die tijd er niet is zal het niet veel beter worden dan het nu is.

Maar ik ben het ook met Havana eens, tijd heb je niet, tijd maak je. Blijkbaar is beter worden toch niet belangrijk genoeg.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

Karl66
Forum-lid

Karl66 26 jan 2018 12:26

Je kan je trainingen vergelijken met afvallen. Als je echt wilt afvallen, dan moet je je levenswijze veranderen, minder calorieën naar binnen werken en meer bewegen. Maar heel veel mensen kiezen voor het nieuwste dieet, waarmee ze in korte tijd veel progressie boeken maar binnen de kortste keren weer terug jojo-en.

Hetzelfde zie je met trainingen, mensen willen snel beter worden en kiezen dus voor de nieuwste trainingsmethode zoals de sweet spot methode of een ftp training van trainerroad. Maar het probleem daarmee is dat je niet dezelfde veranderingen in je cardiovasculaire systeem als bij de D1 duurtrainingen. Maar met die veranderingen verbeter je basisconditie en daarmee je basissnelheid. Het is echt een sprookje dat je de bochten af kan snijden en toch dezelfde resultaten kan verwachten...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

bve
Forum-lid

bve 26 jan 2018 12:38

Na alle adviezen over D1 trainingen (die ik hier zelf ook heb gegeven), ben ik wel benieuwd hoeveel resultaat de forumleden hiervan zien. Nuitkor gaf al mooie cijfers. :like:
Bij mezelf kan ik geen verandering zien, want ik trainde altijd al in D1 en heb gewoon te weinig cijfers bijgehouden (of te weinig talent of trainingsuren voor verdere progressie). Een ploeggenoot is anderhalf jaar geleden overgestapt van altijd half hard rondjes trappen naar trainen met een schema. Hij veranderde binnen een jaar van een goede stoemper in een top amateur tijdrijder. Dat kwam voornamelijk door zowel harder (interval) als zachter te gaan trainen (onder in D1).

HarryuitHilversum
Forum-lid

HarryuitHilversum 26 jan 2018 13:18

Rustige duurtrainingen (D1) heb ik nu de laatste vijf jaren trouw gedaan, maar ik twijfelde al langer aan het nut. Ik fiets met twee verschillende fietsgroepen en het viel me op dat verreweg de meeste fietsers waar ik mee rijd, zelden of nooit D1 doen. En dan vooral de mensen die een stukje harder rijden dan ik... Het kwartje viel definitief toe ik The Time Crunched Cyclist van Chris Carmichael las. Hij stelt, kort en goed, dat een goede basis leggen met duurtrainingen het beste is wat je kunt doen. Maar waarschuwt dat je dan wel voldoende tijd moet hebben. Als je "slechts" 8-10 uur per week kunt trainen, dan hebben D1 trainingen nauwelijks nut. Hij noemt het een veel gemaakte fout van veel trainers dat zij de schema's van de prof's, die zo'n 30 uur per week trainen, vertalen naar amateurs en recreanten die veel minder tijd kunnen trainen.

Ik ken geen mensen die naast werk en gezin aan die 8-10 uur per week kunnen komen. Met mijn 8000 km per jaar en ongeveer 6 uur gemiddeld per week ben een veelfietser als ik dan vergelijk met mijn maten. Ik heb sinds enkele maanden D1 totaal geschrapt en en in plaats van D1 rijd ik lange intervalblokken of gewoon D2-3. Ik ben benieuwd waar het me gaat brengen.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 26 jan 2018 15:24

Het is nu ook weer niet zo dat als je spreekt over basis trainen, je enkel en alleen D1 mag rijden. Dat is net zo dom als enkel intensief trainen.
Als je je basis verbetert, heb je gewoon een betere uitgangspositie voor de intensievere trainingen (die je dan wel nog moet doen vanzelfsprekend).
Daarbij, het is heel nobel om altijd intensief te trainen, maar wie kan zeggen dat hij dat het jaar rond volhoudt ? Zolang je dat aankan en zolang je daarvan herstelt zal het wel meevallen. Maar op een bepaald moment onderga je hetzelfde als wat wielrenners die heel veel wedstrijden moeten rijden meemaken : oververmoeidheid.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 jan 2018 15:37

@harryuithilversum +1 en ik ben benieuwd!

Ik heb een soortgelijke situatie afgelopen jaren steevast lange duurtrainingen in jan, feb en maart en vooral niet te hard. 1x per week 4 tot 6 uur en 2 x 2 uur.

Dan in april meer gas erop, steevast de eerste twee maanden "traag"
Dit jaar gewoon wat harder aan het rijden. Eigenlijk gewoon waar ik zin in heb, harde wind tegen lekker cadans van 85 en stampen. Wind mee lekker draaien met een hoge cadans of gewoon maar iets doen.

Ik ben benieuwd hoe het straks in april gaat.

Plaats reactie