Beste forumleden, graag jullie advies aub.
Ik heb enkele oude Campa spullen die ik graag in alle eer zou willen herstellen. Het gaat over een set delta's en een derailleur c record van de eerste generatie. Vooral de derailleur kan een restoratie gebruiken waarbij de krassen worden hersteld gevolgd door een polijst beurt.
Kennen jullie ondernemingen die zulke herstellingen professioneel uitvoeren in Nederland of België ? Of nabij in Europa ?
Ervaringen mag je zeker delen.
Wellicht ga ik opmerkingen krijgen om het polijsten zelf uit te voeren. Dat zou inderdaad mogelijk zijn maar ik wens dat de krassen ook gerepareerd worden en dat het polijsten door profs worden uitgevoerd.
Bedankt alvast !!
Nog even een linkje die ik gevonden heb. Australië is nogal ver weg.
www.cycloretro.com
Herstellen + polijsten retro Campa spullen
Krassen "repareer" je door ze weg te schuren voor het polijsten. Er zijn genoeg polijstbedrijfjes voor degenen die er zelf geen tijd/zin/vertrouwen in hebben.
De moeilijkheid zit vooral in het behouden dan wel opnieuw aanbrengen van decals en graveringen. Daar ken ik zo ook niemand voor maar op ebay staan volgens mij wel stickertjes waarmee je een beetje kunt sjoemelen.
De moeilijkheid zit vooral in het behouden dan wel opnieuw aanbrengen van decals en graveringen. Daar ken ik zo ook niemand voor maar op ebay staan volgens mij wel stickertjes waarmee je een beetje kunt sjoemelen.
Campagnolo Ultra Dork
Dank je Ernie.
Als ik kijk naar de foto's op de link die ik gedeeld heb dan bestaan er denk ik nog andere technieken dan wegschuren.
Daarom de vraag naar professionele herstellers en polijsters.
Decals en stickers zijn niet aan de orde hier.
mvg
Als ik kijk naar de foto's op de link die ik gedeeld heb dan bestaan er denk ik nog andere technieken dan wegschuren.
Daarom de vraag naar professionele herstellers en polijsters.
Decals en stickers zijn niet aan de orde hier.
mvg
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Polijsten is niets meer en niets minder dan schuren met heel fijn schuurpapier en/of een zacht velletje met polijstmiddel: een soort dikke vloeistof met fijne korrels (voor het schurende effect).
Hiermee schuur je met beleid netjes de diepe krassen weg. Hoe fijner je gaat, hoe meer de glans terugkeert.
Dit kan je zelf doen of voor een flinke bom duiten laten doen.
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Ik heb het wel eens zelf gedaan, en wel als volgt:
- Onderdelen uit elkaar halen
- Onderdelen in een loogbad hangen (alleen de alu onderdelen!). Dat kan ook gootsteenontstopper of ovenreiniger zijn. Pas wel op, want is zeker niet ongevaarlijk
- Schuren, van grof naar fijn (mbv schuurpatches, staalwol, de hele grove krassen met schuurlint)
- Polijsten. Mbv polijstschijven een oude boormachine en pasta (eerst grof, dan fijn) totdat je je spiegelbeeld erin kan zien.
Nadeel (naast dat het veel tijd kost): doordat je de anodisatielaag weghaalt is het alu wel kwetsbaarder. Eventueel zou je opnieuw kunnen anodiseren. Gaat het wel minder glimmen.
- Onderdelen uit elkaar halen
- Onderdelen in een loogbad hangen (alleen de alu onderdelen!). Dat kan ook gootsteenontstopper of ovenreiniger zijn. Pas wel op, want is zeker niet ongevaarlijk
- Schuren, van grof naar fijn (mbv schuurpatches, staalwol, de hele grove krassen met schuurlint)
- Polijsten. Mbv polijstschijven een oude boormachine en pasta (eerst grof, dan fijn) totdat je je spiegelbeeld erin kan zien.
Nadeel (naast dat het veel tijd kost): doordat je de anodisatielaag weghaalt is het alu wel kwetsbaarder. Eventueel zou je opnieuw kunnen anodiseren. Gaat het wel minder glimmen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Is niet te betalen. Denk alleen al aan uurloon. Handigste is een hobbyist vinden met passie voor oudere spullen. Ik doe het zelf als hobby en kan reviseren, restaureren en polijsten. Aan welk bedrag denk je?
Previous name Jansen01
Bij eerste generatie C-Record heb je inderdaad alleen graveringen maar als de krassen te diep zijn zou het kunnen die ook herteld moeten worden. Aluminiumkleurig plamuren is echt niet mogelijk. Dat kan nooit mooi worden want je gaat nooit exact dezelfde kleur en glans krijgen.
Campagnolo Ultra Dork
Ik zou er niks aan doen behalve eventuele corrosielekken aanpakken.
"Patina "hoort bij oude onderdelen.
Vaak wordt aangenomen dat oud spul gepolijst werd geleverd maar dat is zelden het geval, het anodiseren kwam er al snel in omdat het de beste bescherming is en dat is amper toonbaar te herstellen tenzij echt alles gestript wordt en opnieuw geanodiseerd en dat wordt omslachtig en duur.
"Patina "hoort bij oude onderdelen.
Vaak wordt aangenomen dat oud spul gepolijst werd geleverd maar dat is zelden het geval, het anodiseren kwam er al snel in omdat het de beste bescherming is en dat is amper toonbaar te herstellen tenzij echt alles gestript wordt en opnieuw geanodiseerd en dat wordt omslachtig en duur.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Hoe wil je die krassen laten herstellen ? Volgen mij kan dat alleen maar door ze weg te polijsten. Eventueel daarna weer laten anodiseren en/of graveren. Laat je dit professioneel doen dan ben je alles bij elkaar een klein vermogen kwijt ben ik bang. Kun je onderhand net zo goed op ebay de hoofdprijs betalen voor een ongeschonden exemplaar. Of maakt het budget je niet uit ? Heb helaas ook geen adres voor je.damocles schreef: ↑24 jan 2018 21:00 Beste forumleden, graag jullie advies aub.
Ik heb enkele oude Campa spullen die ik graag in alle eer zou willen herstellen. Het gaat over een set delta's en een derailleur c record van de eerste generatie. Vooral de derailleur kan een restoratie gebruiken waarbij de krassen worden hersteld gevolgd door een polijst beurt.
Kennen jullie ondernemingen die zulke herstellingen professioneel uitvoeren in Nederland of België ? Of nabij in Europa ?
Ervaringen mag je zeker delen.
Wellicht ga ik opmerkingen krijgen om het polijsten zelf uit te voeren. Dat zou inderdaad mogelijk zijn maar ik wens dat de krassen ook gerepareerd worden en dat het polijsten door profs worden uitgevoerd.
Bedankt alvast !!
Nog even een linkje die ik gevonden heb. Australië is nogal ver weg.
www.cycloretro.com
Heb wel zelf eens delta remmen gepolijst en dat viel eigenlijk reuze mee. Resultaat als een spiegeltje. Alleen zat er dan geen logo meer op. Er zijn wel bedrijfjes die anodiseren en wellicht een hobbyist die het logo voor je wil graveren.
Dank je !!