Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Goede beginnersfiets? Bianchi Via Nirone Sora triple 2010

mvz
Forum-lid

mvz 03 apr 2010 23:40

Hulp gevraagd!

korte intro:
ik ben een complete beginner/leek en de Bianchi Via Nirone Sora triple 2010 zou met doel worden gekocht om 1/2x per week een paar uur fietsen ter ontspanning in de zomermaanden.

Framemaat in combinatie met budget is een uitdaging:
Mijn budget is max. 1000 euro, ik weeg 90 kilo, ben 1.98 lang, en heb na meting een advies gekregen voor framemaat 63.

Vragen:
De Bianchi(900 euro) wordt geleverd met Joytech/Mach 1 wielen (conform catalogus). De FM die ik heb bezocht heeft mij een uitleg gegeven dat goede wielen/naaf belangrijker zijn dan bijvoorbeeld een betere afmontage (gezien mijn doel in combinatie met budget/framemaat). Kan ik hiervan op aan?

Ik hoor graag jullie mening. Als ik het forum doorkijk lees ik (tussen de regels) dat je bijv. de wielset SHIMANO WH-R500 of Ambrosio moet vermijden, etc.? Maar ik heb geen idee hoe deze wielsets staan tov de Joytech.

Andere populaire mening is toch wel dat je minimaal een 105 moet kopen terwijl deze fiets met Sora is afgemonteerd?

Vraag is dus eigenlijk, is dit een verstandige koop? al hoop ik dat jullie ook wat meer licht kunnen werpen mijn andere vragen.

Alternatieven zijn van harte welkom! Al heb ik al wel begrepen dat budget in combinatie met framemaat het aantal fietsen behoorlijk beperkt.
leek

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 04 apr 2010 01:41

gebruik de zoekfunctie van dit forum ff dan kom je dit allemaal tegen.

info genoeg lijkt me...

ik heb overigens een VN sora triple, lijkt me voor het gebruik wat jij aangeeft een prima fiets. Ik vind het ook nog eens een mooie fiets, alleen de wielen zijn idd niet geweldig.
De nieuwste lichting heeft overigens Jalcovelgen (mij totaal onbekend) maar dat kan ook met de brand in de Bianchi fabriek te maken hebben gehad.
Die Joytech, Shimano's Ambasio etc etc zijn allemaal beetje dezelfde kwaliteit.

Als je goed rondsnuffelt kan je deze fiets al voor 680 (Salden) en 719 (Hopmans) tegenkomen, dan hou je, gezien jouw budget, nog wel wat over om te investeren in andere wielen en/of kleding+accesoires.

Succes in ieder geval met kiezen en laat ons even weten wat het geworden is.
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

jappiex
Forum-lid

jappiex 04 apr 2010 11:01

Als je de boel goed onderhoud, dan houdt ook Sora het echt wel even uit bij recreatief gebruik. Goed schoonhouden, smeren en af en toe een nieuwe ketting doen wonderen qua levensduur. Zelf vind ik dat wielen en banden heel veel doen qua comfort, ik ben het dus met je fietsenmaker eens. Zou er ook goede banden om doen, bijvoorbeeld de Conti GP4000.

bvc
Forum-lid

bvc 04 apr 2010 12:11

qua wielen zou ik met jouw gewicht toch naar mavic, open pro, gaan of fulcrum 5 - 3, wielen vind ik even belangrijk als afmontage, maar een vriend van mij rijdt nu ook al even zonder problemen met sora dus ... als je idd 300 euro kan overhouden door je fiets ergens anders te kopen zou ik die zeker in een deftig setje wielen investeren, qua banden vind ik de michelin pro race 3 ook wel erg goed.

farelli
Forum-lid

farelli 04 apr 2010 13:21

mvz schreef: De FM die ik heb bezocht heeft mij een uitleg gegeven dat goede wielen/naaf belangrijker zijn dan bijvoorbeeld een betere afmontage (gezien mijn doel in combinatie met budget/framemaat). Kan ik hiervan op aan?

Andere populaire mening is toch wel dat je minimaal een 105 moet kopen terwijl deze fiets met Sora is afgemonteerd?

+1 voor de mening van de FM.
Heb zelf overigens een Via Nirone van 2007 met Sora en die doet het nog prima.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

stinus
Forum-lid

stinus 04 apr 2010 18:49

De door jou gekozen fiets is erg mooi maar weet wel dat je voor dat geld ook merken kan kopen die een stuk beter zijn uitgerust voor hetzelfde geld....

mvz
Forum-lid

mvz 04 apr 2010 21:02

suggesties zijn altijd welkom, dus laat maar weten welke.
zoals ik al zei, ik ben een echte beginner en sta open voor alle info
leek

bvc
Forum-lid

bvc 04 apr 2010 21:29

red bull bijvoorbeeld of montana,
zelf ben ik ook voorstander van italiaanse frames omdat ze gewoon erg mooi zijn en het verliefd zijn op je fiets toch altijd je eerste motivatie is... maar die merken zijn goedkoper

stinus
Forum-lid

stinus 05 apr 2010 01:09

ik zou even in dit forum beetje zoeken, heel veel mensen zoeken in die prijsklasse....

canyon, cube, trek, stevens, bulls, koga, giant, jan janssen, batavus, focus en ga zo maar door...

Kijk gewoon beetje wat je aanspreekt... Tiagra of 105 moet ook wel lukken voor 1000

mvz
Forum-lid

mvz 05 apr 2010 11:15

dankjewel stinus, de merken die je opnoemt zijn zeker een goed alternatief al is het aanbod van grote frames zeer beperkt. hier liep ik in mijn zoektocht nl steeds vast.

Maar ik ben er uit, het wordt de Bianchi Tiagra. Het is een model uit 2009 dus ik blijf ver binnen budget en kan wellicht wat meer geld besteden aan pedalen en kleding.

Aan ieder, bedankt voor het meedenken, fantastisch forum!
leek

Plaats reactie