Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27798
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jan 2018 08:18

Heeft die One Space Chicken gewoon BSA?

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 09 jan 2018 08:49

LOL @ Douglas, dat probleem ken ik. Ik heb er overigens geen moeite mee, maar mijn vrouw kijkt af en toe wel eens mee op onze gezamenlijke betaalrekening :-)...

Ik ben me nu nog aan het orienteren en het idee is er, om einde van dit jaar mijn winterfiets te verhuizen naar de indoortrainer en dan een leuke gravelracer erbij te nemen. Ik ben echter nu al begonnen met een shortlist (longlist) te maken, want de voorpret van een nieuwe fiets is minstens zo groot als de aankoop zelf.

De fietsen van Planet X gisteren goed bestudeerd en ik inderdaad is het of een andere maat steekas dan ik nu heb (valt af) of een 1x11.
Is die 1x11 setup uitwisselbaar (achterwiel) met een 2x11 ultegra 6800? En kom ik ook met de schijven niet in de knoei? Sram-Shimano?

Ik heb me nog niet echt verdiept in 1x11, maar de laatste pagina's hier staan er vol mee. Ik twijfel alleen of het ook tot zijn recht komt als je de fiets ook 50% van de tijd als winterwegracer wilt gebruiken.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 jan 2018 09:16

Hmmm, wat dacht je van het gravelframe van onder meer Velobuild: 15x100 en 12x142, en de mogelijkheid om een voorderailleur te plaatsen.
Vooralsnog kent het frame (althans in mijn geval) 1 groot probleem: hele dikke BB met BB86, waardoor een power2max vermogensmeter niet past. De meter is aan de binnenzijde van de spider gemonteerd en raakt het frame 😭
Ik ga nu proberen of mijn quarq wel past.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 09 jan 2018 09:54

JoostG schreef: 09 jan 2018 09:16 Hmmm, wat dacht je van het gravelframe van onder meer Velobuild: 15x100 en 12x142, en de mogelijkheid om een voorderailleur te plaatsen.
Vooralsnog kent het frame (althans in mijn geval) 1 groot probleem: hele dikke BB met BB86, waardoor een power2max vermogensmeter niet past. De meter is aan de binnenzijde van de spider gemonteerd en raakt het frame 😭
Ik ga nu proberen of mijn quarq wel past.
Je bedoelt denk ik BB386(EVO) 46mm buiten- met 30mm binnenopening.
De BB86 is 42mm buiten en 24mm binnen

PlanetX
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:41
Locatie: Rotterdam

PlanetX 09 jan 2018 09:55

havana schreef: 09 jan 2018 08:18 Heeft die One Space Chicken gewoon BSA?
Staat inderdaad nu niet meer op de site, maar ik dacht het niet.


@Bospaadje:
Je overwegingen zijn heel duidelijk. Ook ik heb me verdiept in het wisselen van wielsets. Voor mij is uiteindelijk de afweging geweest om wielsets met naven van hetzelfde merk te kiezen zodat (hopelijk) de sets uitwisselbaar zijn zonder de remklauwen opnieuw te moeten centreren.
In jouw geval kan ik mij voorstellen dat met alleen het wisselen van eindkapjes op de naven je de wielen vrij gemakkelijk kunt wisselen. Zeker als het gangbare naven van bijvoorbeeld DTSwiss betreft.

Wat betreft PlanetX (en On One) durf ik mezelf wel een ervaringsdeskundige te noemen (waar zou die forumnaam nou vandaan komen…). Ik ben begonnen met een On One Scandal (29-er) en deze is opgevolgd door mijn huidige mountainbike, een On One Lurcher. Met die laatste wel een dingetje gehad, omdat de geleiders van de remleidingen niet op het eerste frame zaten. Het frame kosteloos teruggestuurd en nieuwe plus een kleine genoegdoening ontvangen. Wel lees ik de laatste tijd dat de service van Planet X nu niet altijd top is.
Verder heb ik nog een On One stalen fixie, maar die gaat er 1 dezer dagen uit. En onlangs mijn Planet X RT-57 / Sram Red carbon racefiets verkocht. Was ook een prima fiets, maar ik wil iets anders. Ik blijf wel bij het Engelse, het wordt een Mason Bokeh.

Vanwege mijn PlanetX/On One verleden heb ik natuurlijk wel gekeken naar de Space Chicken en de Bish Bash Bosh. Die laatste viel af omdat die net iets minder clearance heeft dan de Space Chicken en ik graag zowel 28” als 650b wil gaan gebruiken. De Space Chicken vond ik wat model betreft wel gaaf, maar de Mason spreekt me meer aan.

Mocht je toch serieus kijken naar On One en PlanetX, volg dan vooral hun website regelmatig en abonneer je op hun nieuwsbrief. Hun aanbiedingen komen en gaan met grote regelmaat. En echt logica heb ik er nog niet in kunnen ontdekken. Maar de ene week kan zomaar honderden euro's schelen. En als laatste, reken af in Engelse ponden. Scheelt zomaar ook een aantal procenten.
Mason Bokeh 650b en 700c
Scott Scale 900 RC

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 09 jan 2018 10:25

Goede tip! Ik heb al eens een Chinees gehad. Geen cx overigens, maar een replica Venge achtige fiets. Met veel plezier op gereden, maar kies nu liever voor iets uit EU. Liefst nog van een dealer in NL/DE of iets met goede service bij klachten. Die 1500 was ook maar een richtgetal, om te voorkomen dat ik fietsen aangeboden krijg die perfect aan mijn overige eisen voldoen, maar dan wel 3-4k kosten :-).

PlanetX
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:41
Locatie: Rotterdam

PlanetX 09 jan 2018 10:44

Misschien een optie: Votec VRX. Duitse fietsen met volgens mij een aardige afmontage
https://www.votec.de/bikes/rennraeder/

Of een aluminium Kona.
Mason Bokeh 650b en 700c
Scott Scale 900 RC

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 jan 2018 11:47

JoostG schreef: 09 jan 2018 09:16 Hmmm, wat dacht je van het gravelframe van onder meer Velobuild: 15x100 en 12x142, en de mogelijkheid om een voorderailleur te plaatsen.
Vooralsnog kent het frame (althans in mijn geval) 1 groot probleem: hele dikke BB met BB86, waardoor een power2max vermogensmeter niet past. De meter is aan de binnenzijde van de spider gemonteerd en raakt het frame 😭
Ik ga nu proberen of mijn quarq wel past.
quarq (xx1 versie) past bij mij zonder problemen
wel 2 spacers aan beide kanten op de bb gemonteerd waardoor het dus een bb92 is geworden. (aangezien de quarq voor bb92 is bedoelt)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 jan 2018 12:21

@T2300, ik was er vroeg bij en toen boden ze nog BB86 aan.

@DDX, mijn chorus crank past ook perfect. Bij de power2max gaat het mis omdat de vermogensmeter aan de binnenzijde van het binnenblad wordt gemonteerd. Dat neemt zoveel ruimte in waardoor de vermogensmeter/crank zelfs met een 3mm spacer aan de driveside tegen het frame aan komt te zitten. Meer spacers kan je niet gebruiken omdat dan de as van de crank tekort wordt (bij Campa grijpen de assen in het midden in elkaar). Wie weet biedt de quarq meer ruimte. Verder heeft een quarq/SRAM crank meer ‘speling’ omdat de non drive side aan het einde van de crank wordt vastgezet. Lastig, lastig, lastig
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 jan 2018 12:21

@T2300, ik was er vroeg bij en toen boden ze nog BB86 aan.

@DDX, mijn chorus crank past ook perfect. Bij de power2max gaat het mis omdat de vermogensmeter aan de binnenzijde van het binnenblad wordt gemonteerd. Dat neemt zoveel ruimte in waardoor de vermogensmeter/crank zelfs met een 3mm spacer aan de driveside tegen het frame aan komt te zitten. Meer spacers kan je niet gebruiken omdat dan de as van de crank tekort wordt (bij Campa grijpen de assen in het midden in elkaar). Wie weet biedt de quarq meer ruimte. Verder heeft een quarq/SRAM crank meer ‘speling’ omdat de non drive side aan het einde van de crank wordt vastgezet. Lastig, lastig, lastig
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 jan 2018 12:38

t2300 schreef: 09 jan 2018 09:54 Je bedoelt denk ik BB386(EVO) 46mm buiten- met 30mm binnenopening.
De BB86 is 42mm buiten en 24mm binnen
Is dat niet gewoon foutje op de site ?
Stond er ook toen ik mijn frame bestelde, maar is toch echt bb86

Zo staat er ook 700x400c als banden maat.
JoostG schreef: 09 jan 2018 12:21 Wie weet biedt de quarq meer ruimte. Verder heeft een quarq/SRAM crank meer ‘speling’ omdat de non drive side aan het einde van de crank wordt vastgezet. Lastig, lastig, lastig
Je hebt wat speling met gpx ja, maar dan gaat je kettinglijn ook verkeerde kant op.
Meten/meten dus ;)
Beetje gestoei dus ook bij mij dus toen ik crank kocht die op papier voor bb92 is.
Daarom dus 2 spacers die ik tussen frame en binnenkant van pressfit bb92 heb zitten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2018 12:44

DDX schreef: 09 jan 2018 11:47
JoostG schreef: 09 jan 2018 09:16 Hmmm, wat dacht je van het gravelframe van onder meer Velobuild: 15x100 en 12x142, en de mogelijkheid om een voorderailleur te plaatsen.
Vooralsnog kent het frame (althans in mijn geval) 1 groot probleem: hele dikke BB met BB86, waardoor een power2max vermogensmeter niet past. De meter is aan de binnenzijde van de spider gemonteerd en raakt het frame 😭
Ik ga nu proberen of mijn quarq wel past.
quarq (xx1 versie) past bij mij zonder problemen
wel 2 spacers aan beide kanten op de bb gemonteerd waardoor het dus een bb92 is geworden. (aangezien de quarq voor bb92 is bedoelt)
Zou ook wel heel gek zijn wil een MTB crank niet passen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie