Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginnen met wedstrijden

Hendrikos
Forum-lid

Hendrikos 03 jan 2018 23:29

Ik fiets nu een aantal maanden fanatiek met de racefiets en vroeg me af wanneer volgens velen een geschikt moment is om eens te beginnen met wedstrijden. Ook qua niveau, het is natuurlijk geen ramp om gelost te worden maar voor de moraal is het wel prettig dat je niet een jaar lang na twee minuten uit het peloton gelost wordt.

Even korte achtergrond over mijn sportcarrière, jarenlang heb ik gevoetbald (middenvelder -> lopertje), maar door (of toch dankzij) blessures ben ik rond mijn vijftiende (ben nu 21) begonnen met fietsen om te herstellen en conditie op pijl te houden. Dit deed ik altijd op een héle oude mountainbike. Na verschillende keren opnieuw die blessures gehad te hebben en weer hersteld te zijn was ik er klaar mee en de dokter ook. Deze zomer was het dus einde verhaal met voetbal, besloot ik een degelijke racefiets te kopen om in elk geval bezig te blijven.

Maar ik begin nu het competitie element langzaamaan te missen. Nu vroeg ik me af, is er een aanbod voor mensen zoals ik om in aanraking te komen met wedstrijden? Ik heb namelijk totaal geen idee hoe dat zit met die lidmaatschappen van de KNWU en welke klasse je hoort en of dat uberhaußt wel een verstandig idee is om op die manier te beginnen.

Ik hoop dat iemand mij enigszins wat meer informatie kan geven.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 04 jan 2018 00:05

Wordt lid van een lokale club en daar helpt men je wel verder met wat je moet doen om over een week of 6/7 met de club/interclubwedstrijdjes te starten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Titi
Forum-lid

Titi 04 jan 2018 00:45

Ikzelf heb 12 jaar gevoetbald en ben sinds mei begonnen met wielrennen, na 21 dagen mijn eerste koers gereden maar na 10 km moeten lossen. mijn 4de koers heb ik uitgereden (na ongeveer 1,5 maand) en sinds toen heb ik eigenlijk alles uitgereden met uitzondering de laatste koersen in de regen. Je moet zorgen voor een goede basis qua duur voordat je op snelheid en dergelijke kan beginnen bouwen. Aanvoelen dus!

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 04 jan 2018 08:20

Waar woon je, bijvoorbeeld in Brabant zijn eer heel veel mogelijkheden om met wedstrijden te beginnen, zonder meteen en een knwu criterium te hoeven starten. Op 21 januari beginnen bijvoorbeeld al de trainingswedstrijdjes in oss, waar je zonder licentie mag starten en kunt voelen wat het is om te koersen.
Ach, ik zeg ook maar wat

bve
Forum-lid

bve 04 jan 2018 09:14

Het niveau is het laagst in februari, dan beginnen de eerste trainingswedstrijden. Dus zsm lid worden van een vereniging die aangesloten is bij de knwu, mee gaan trainen en een licentie aanvragen. Er zijn 3 categorieën: sportklasse, amateur en elite. Beginnen met een sportklasse licentie. Het niveau is hoog, je rijdt niet zomaar een wedstrijd uit. Niet opgeven, elke wedstrijd zal t beter gaan.

Hendrikos
Forum-lid

Hendrikos 04 jan 2018 20:39

Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Klinkt in elk geval hoopgevend de overstap van voetbal naar wielrennen. Dan ga ik opzoek naar een wielerclub en vanuit daar meer informatie opdoen. Ondertussen ga ik dan waarschijnlijk ook eens mee doen in Oss, dat is voor mij relatief goed te bereizen.

Nogmaals dank voor de informatie.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 04 jan 2018 20:43

Beste leerschool is nog altijd de avondcompetitie die bijna alle clubs wel hebben, vaak meerdere niveaus/groepen om meteen mee te kunnen doen i.p.v. alleen maar aanklampen.
Basislidmaatschap KNWU is genoeg om daar aan mee te doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 05 jan 2018 07:13

De vraag blijft: waar kom je vandaan?

robbiey
Forum-lid

robbiey 08 jan 2018 22:48

Mooie vraag! Net als tijdens een mobiel gesprek ‘waar ben je’?

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 08 jan 2018 23:19

In Oss kan het flink hard gaan in het voorjaar. Het is geen lastig rondje, maar er staan soms wel goeie eliterenners aan de start.

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 08 jan 2018 23:20

Wat overigens niet betekent dat je niet moet gaan. Dat moet je juist wel doen ;)

indobesar
Forum-lid

indobesar 09 jan 2018 14:29

tommeke14 schreef: 08 jan 2018 23:19 In Oss kan het flink hard gaan in het voorjaar. Het is geen lastig rondje, maar er staan soms wel goeie eliterenners aan de start.
Je kan altijd nog bij het B-peloton aansluiten, al rijden die vaak ook tussen het A-peleton. :)

Ik begrijp dat je uit Brabant komt, je kan ook bij "snelle" groepen aansluiten om te trainen zoals Onyva (wo avond) en Animali/CTWT (za ochtend) in eindhoven of Jeroen Bosch (vrijdag), grupetto Engelen of Coudewater (weekend) in Den Bosch en Wedrenners in Nijmegen.

Plaats reactie