Bedankt voor alle reacties! (En een gelukkig nieuwjaar!

)
Ik zal m’n best doen om op al jullie suggesties te reageren.
Lage aluminium wielen (al dan niet handgespaakt): ik heb hier ook lang over zitten dubben. Belangrijkste reden om daarvan af te zien: je levert het aerodynamische voordeel in.
Terzijde #1: ook met de Fulcrum Zero Carbon heb je nauwelijks aerodynamisch voordeel. Wel prachtige wielen trouwens, en binnen mijn budget.
Terzijde #2: ik heb afgelopen voorjaar de DT Swiss PR 1400 OXIC besteld waar Daniel het over had. Die heb ik tot 3x toe teruggestuurd omdat ze met (kleine) beschadigingen uit de doos kwamen, vermoedelijk vanwege het richten. Wat mij betreft geen aanrader.
Handgespaakte halfhoge FCC’s: goede suggestie! Ik heb veel respect voor mensen die dit zichzelf eigen maken (prachtig resultaat, Havana!), maar dat zie ik mezelf (nog) niet doen. Dat betekent dat ik een goede wielspaker moet vinden. Afgaande op recente ervaringen op dit forum en van fietsmaatjes heb ik wat bedenkingen bij Wheel-Tec qua prijzen en levertijden. Andere suggesties zijn welkom, bij voorkeur binnen de Randstad.
Terzijde #3: ik heb al Reynolds Assault wielen

Ouder model, 46mm, V-vormig, KT-naven. Ik voel me qua remprestaties en zijwindgevoeligheid niet senang om die mee te nemen naar het hooggebergte (wel naar de Ardennen, Eifel, e.d.). Zijn de nieuwe velgen dan zo veel beter qua remprestaties?
Conclusie: de combinatie van lichtgewicht en aerodynamisch laat eigenlijk alleen FCC’s als serieuze optie over (tubes/tuinslangen uitgezonderd). Uiteindelijk komt dat neer op de vraag of er FCC’s zijn die zich écht onderscheiden qua remprestaties en warmteafvoer/-bestendigheid zodat je er zorgeloos het hooggebergte mee opzoekt. Er is anekdotisch bewijs dat die er zijn, in de vorm van reviews en gebruikerservaringen op de diverse fietsfora (op dit forum o.a. DDX met de Mavics en Havana met de Bora's).
t.a.f.k.a.e.h.