Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4647
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 dec 2017 15:49

joopi schreef: 16 dec 2017 14:33 meneer Lobato is exit.
https://www.ad.nl/wielrennen/lobato-weg ... ~a23f0ec7/
Eerste vraag, waarom zouden ze dit in godsnaam gebruiken?

Tweede vraag, waarom nemen ze van de 2 andere renners geen afscheid?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4647
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 dec 2017 15:55

joopi schreef: 16 dec 2017 14:48 Dan lijkt het er eerder op dat ze het spul in een trainingsperiode hebben geinjecteerd en in die periode afgetapt bloed niet goed hebben gecontroleerd voordat het tijdens de Vuelta is gebruikt bij een transfusie.
Zo bedorven zal het toch niet wezen bij Sky? # bloeddoping

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 dec 2017 16:31

hendrikjan schreef: 16 dec 2017 14:51 Voor zover ik heb begrepen is een andere toediening dan inhaleren van het middel sowieso niet toegestaan... maar misschien zit ik daar naast...
Pilletje kannook gewoon hoor...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 16 dec 2017 16:58

Ik had ook begrepen dat het mogelijk is om het middel via pil te nemen. De kans dat daarbij de dosering hoger is, is aanzienlijk hoger. Schijnt slechter te controleren zijn in een pil vorm.

Petacchi verklaart dat het ook te maken heeft met vocht inname. Logisch dat hij dit verklaard uiteraard. Ben wel heel benieuwd naar de testen voor en na deze test. Als hieruit blijkt dat hij constant net onder de 1000 zit....

Van die bloedtransfusie kan ik niet geloven. Als dat zo is zijn ze wel heel onvoorzichtig geweest. Maar dan zouden er toch ook meer dingen in die test te zien moeten zijn qua waardes?
Biking is Living!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5714
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 dec 2017 17:20

wat ik mij afvraag ; als al die "toegelaten middeltjes" zoals Hinault voorstelt gaan verboden worden, moet de helft van de huidige renners dan stoppen wegens ongeschikt voor het wielrennen wegens ziekte?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

walliebal
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 jan 2010 15:49

walliebal 16 dec 2017 17:25

Als ik het goed begrijp neemt de UCI contact met je op als je als renner "betrapt" bent met een te hoge dosis salbutamol na een controle. Ik begreep dat je dan een kans krijgt om dit te verklaren door bijvoorbeeld test te (laten) doen met een gelijke dosis en urine controles in een gecontroleerde omgeving om om die manier aan te tonen dat er geen kwade opzet was. Blijkbaar ligt het in het geval van salbutamol niet zo zwart-wit. De grens van 1000 nanogram/ml is ook zorgvuldig bepaald. In dit geval houdt het "regels zijn regels" zoals het hier door sommigen wordt voorgesteld geen stand. Tenzij ik het mis heb en je na een "overtreding" direct met pek en veren op een platte kar naar de schandpaal moet worden gereden (zou wel een mooi schouwspel opleveren :mrgreen: ).

rvb
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 22 apr 2011 16:36

rvb 16 dec 2017 17:37

De eerste keer dat ik het gebruikte werd ik de volgende morgen wakker met mijn broek op mijn schoenen en mijn kop in de wc-pot

raad wie en wat lol

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5714
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 dec 2017 17:52

walliebal schreef: 16 dec 2017 17:25 Als ik het goed begrijp neemt de UCI contact met je op als je als renner "betrapt" bent met een te hoge dosis salbutamol na een controle. Ik begreep dat je dan een kans krijgt om dit te verklaren door bijvoorbeeld test te (laten) doen met een gelijke dosis en urine controles in een gecontroleerde omgeving om om die manier aan te tonen dat er geen kwade opzet was. Blijkbaar ligt het in het geval van salbutamol niet zo zwart-wit. De grens van 1000 nanogram/ml is ook zorgvuldig bepaald. In dit geval houdt het "regels zijn regels" zoals het hier door sommigen wordt voorgesteld geen stand. Tenzij ik het mis heb en je na een "overtreding" direct met pek en veren op een platte kar naar de schandpaal moet worden gereden (zou wel een mooi schouwspel opleveren :mrgreen: ).
net of je dan identiek dezelfde wedstrijdomstandigheid, hetzelfde weer, dezelfde inspanningen, dezelfde frequentie van inname, enz.. kunt imiteren? 'k Dacht niet dat salbutamol lichaamseigen aangemaakt wordt, dus daar moeten ze het ook niet gaan zoeken. Misschien stonden er abnormaal veel astmapatienten langs de kant met een puffer en komt daar die hoge waarde van?
't Is niet omdat je hem schuldig acht aan het overtreden van de regels en voorstander bent van de daarbijhorende schorsing dat je hem op het schavot wil hoor. Maar iedereen gelijk voor de wet.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 17 dec 2017 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 16 dec 2017 18:01

Die wielrenners maken zo het hele thema rond astma belachelijk en dat neem ik ze nog het meest kwalijk. In mijn jeugdjaren was een jongen die woonde in de buurt en voetbalde wel eens met ons mee.Die had astma. Een paar minuten voetballen en dan helemaal met een vuurrrood en helemaal opgezwollen gezicht van de kortademendheid/zuurstofgebrek, weer aan de kant. Zal dat beeld van hem, nooit meer vergeten, maar hij voetbalde veel mee. Die misselijke zg-astma fietsers/sporters zou je echt eens die astma gunnen, die die jongen had.

verder interesseert dat hele dopinggebeuren(na betrapt te zijn) me geen ene moer, want als je al die schijnheilige ontkennende gezichten, al tientallen jaren hoort en ziet...weet je ook .....dat ze steeds weer met hetzelfde komen opdraven wat verklaren moet dat zij wel onschuldig zijn.

En jonge mensen die een lichte vorm van astma hebben en die door medicatie wel goed kunnen sporten wens ik alle succes toe en begrip.

Daanbianchi
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2013 20:00

Daanbianchi 16 dec 2017 18:47

joopi schreef: 16 dec 2017 15:04 Hendrik Jan, dat klopt, injecteren mag niet. Vraag ik me meteen af of Froome die tijdens een etappe een puffertje pakt daarmee een toneelstukje opvoert om een eventuele vondst van salbutamol te kunnen verklaren.
Dat zou me niks verbazen want zoals ik al eerder schreef puft hij op dat filmpje uit 2014 totaal verkeerd.

Daanbianchi
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2013 20:00

Daanbianchi 16 dec 2017 18:51

codex schreef: 16 dec 2017 18:01 Die wielrenners maken zo het hele thema rond astma belachelijk en dat neem ik ze nog het meest kwalijk. In mijn jeugdjaren was een jongen die woonde in de buurt en voetbalde wel eens met ons mee.Die had astma. Een paar minuten voetballen en dan helemaal met een vuurrrood en helemaal opgezwollen gezicht van de kortademendheid/zuurstofgebrek, weer aan de kant. Zal dat beeld van hem, nooit meer vergeten, maar hij voetbalde veel mee. Die misselijke zg-astma fietsers/sporters zou je echt eens die astma gunnen, die die jongen had.

verder interesseert dat hele dopinggebeuren(na betrapt te zijn) me geen ene moer, want als je al die schijnheilige ontkennende gezichten, al tientallen jaren hoort en ziet...weet je ook .....dat ze steeds weer met hetzelfde komen opdraven wat verklaren moet dat zij wel onschuldig zijn.

En jonge mensen die een lichte vorm van astma hebben en die door medicatie wel goed kunnen sporten wens ik alle succes toe en begrip.
Dat ben ik met je een. Al hebben deze sporters, als ze al astma hebben, waarschijnlijk inspanningsastma.

Hier een zoon van 13 met astma. Hij fietst nu sinds een paar maanden. In goede periodes kan hij leuk fietsen als hij van tevoren maar puft. Maar als het even slechter gaat kan je zoveel puffen als je wilt maar dan kan je toch echt niet mee wegens zuurstofgebrek. En als het echt slecht gaat moet ie aan de ab, prednison, vernevelen en een keer een week aan de zuurstof in het zkh. Dát is astma.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 16 dec 2017 20:33

>Daanbianchi Dat is mooi te lezen dat je zoon kan (mee)sporten.(met zijn astma) Ik begrijp nu ook , dat waarschijnlijk ook dat de Prednison die jij noemt, mede de reden was van dat ongewone bolle rode opgezette gezicht, van die jongen uit mijn jeugdjaren.(45 jaar terug). De jeugd en mensen die sporten met daadwerkelijk astma, dat zijn pas de echte topsporters.

Plaats reactie