Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Smart fietstrainer, Tacx? Zwift?

stef1978
Forum-lid

stef1978 09 dec 2017 13:06

Wij fietsen beide graag in het voorjaar, zomer,
Nu willen we de conditie graag ook in de winter op peil houden,
Dus een smart fietstrainer?
Maar na weken van alles te hebben gelezen, raken wij compleet de draad kwijt.
waarom een smart fietstrainer? Om de conditie bij te houden, maar we zijn ook wel competitief dus dat is ook een reden.
Alleen welke fietstrainer en welk programma? En hoe is het over een jaar met de prijzen van Swift?
het nadeel van Swift vinden wij 2 abonnementen, dat is straks 30 euro in de maand.
wij hebben geen dvd speler in de laptop, dus de tacx dvd is ook geen oplossing.
We fietsen alleen in Nederland,dus eenstijging van 8 procent is voldoende.

Wie kan ons helpen?

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 09 dec 2017 13:20

Koop een Elite Direto en abo op Trainerroad (elke maand opzegbaar).
What makes the boat go faster?

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 09 dec 2017 13:22

Als je met 2 de trainer wilt gebruiken, is het erg aan te raden om even te wachten op de Wattbike Atom:
https://www.dcrainmaker.com/2017/11/wat ... eview.html

Ik wacht er in ieder geval op (mijn vrouw gaat hem ook gebruiken). Als je Zwift wilt gebruiken, is het wel aan te raden om 2 abo's te nemen.
Afbeelding

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 09 dec 2017 18:49

Of een familie abbo op BigRingVR

kooijtje2
Forum-lid

kooijtje2 09 dec 2017 19:35

Voor Tacx heb je geen dvd nodig de nieuwe software waar nu de beta versie in afronde fase zit werkt gewoon via downloaden probeer de gratis beta versie is.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 dec 2017 08:16

Smart trainer is niet per se nodig voor Zwift. Vermogensmeting wel. Dat kan ook op basis van hartslag (virtual power).

Een Smart-trainer hoeft niet per se duur te zijn...

https://www.futurumshop.nl/elite-qubo-p ... TWEALw_wcB

stef1978
Forum-lid

stef1978 10 dec 2017 10:38

Bedankt voor de reacties

We willen niet wachten op Wattbike Atom, ook omdat wij de houding op de diets willen trainen

familie abbo op BigRingVR is een goede tip. maar welke fietstrainer nemen we dan?

Tacx downloaden is een optie, dit wisten we niet

Elite Qubo Power Smart B+ Trainer hebben we volgens mij nog van alles nodig,
powermeter, hij heeft geen automatische weerstand?
dan betaal ik liever iets meer, zodat het klaar is.

vraag is welke fietstrainer is niet te duur en is meteen compleet.
Ant dongel ligt hier dus dat is geen probleem

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 dec 2017 11:10

Als je power enzo wil dan kom je uit bij de Wahoo Kickr Snap of de Tacx Flux of de Elite Direto.

Tacx heeft ook wel goedkopere modellen die power meten maar die zijn dermate onbetrouwbaar dat het niet echt bruikbaar is.

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 10 dec 2017 11:39

Mevr. berends en ik gebruiken samen de tacx bushido smart. Ik heb een stages PM op de fiets, mevr berends niet. Ik gebruik dus mijn stages om te trainen, mevr berends het vermogen van de tacx. Misschien is laatste niet helemaal 100% maar volgens ons zeer constant. Dat is volgens mij waar het om gaat bij trainen. Als je de FTP test doet op de tacx en ook die vermogenscijfers gebruikt voor training gaat dat heel goed. (belangrijk is dan wel dat je af en toe kalibreert)

We gebruiken beiden de tacx naar volle tevredenheid. De extra kosten: een achterwiel met trainingsbandje. Wij hebben het luxe gedaan, wij bezitten twee oude achterwielen met een trainingsbandje en cassette ... :lol:

aanvulling:
niet helemaal eerlijk want we gebruiken ook specifieke trainingsprogramma's uit trainingpeaks die we direct in onze garmin krijgen via "TP iq" app. De garmin laadt automatisch het programma van de dag in dat dan wordt gebruikt om de tacx aan te sturen. Super handig
Allard

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 dec 2017 13:02

Maar een Bushido kost 500 piek, dan is de stap naar een DD (die ook nog eens veel nauwkeuriger is) zoals de Flux of de Direto toch wel heel klein.

Over nauwkeurigheid van de Bushido is al heel veel geschreven. Als het apparaat goed warm is als als je goed kalibreert dan is het redelijk goed op z'n best.

karluk
Forum-lid

karluk 13 dec 2017 16:17

Wielrennen is nou eenmaal een vrij dure sport om te bedrijven, dus geld is zeker een factor maar goede spullen (en software) kosten nou eenmaal geld. Zie het dan ook als een goede investering, zeker als je wilt fietsen met een bepaald doel. En van een goede trainer heb je meer en langer plezier.
Bijvoorbeeld eenTacx Flux, stil, direct drive en goede betrouwbare vermogensmeting. In combinatie met Zwift kun je je dan prima in de winter trainer, toeren en racen. Wil je alleen gericht trainer dan zijn Trainerroad en Sufferfest ook goede opties.

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 15 dec 2017 18:21

Ik heb eind 2016 een Tacx NEO gekocht, na jaren op een Kettler spinbike getrained te hebben in de winter/slecht weer. Heel vroeger wel eens een 'domme' Tacx gehad (1 dag), maar die ging meteen weer terug.

Gebruik de NEO vooral icm Zwift en zou niet meer anders willen, vooral het automatisch aanpassen van de weerstand zodra het bergop/bergaf gaat.
Hierdoor de hele winter door kunnen rijden en dus in het voorjaar al meteen fit voor 100km+ ritten.
En nu zeker met de trainingsplannen in Zwift perfect te gebruiken door de ERG modus.

De NEO is ook heel stil (tenzij je roadfeel aanzet), dus ook goed 's avonds te gebruiken.

Nadeel, hij is niet goedkoop
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Plaats reactie