Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16377
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 dec 2017 13:56

Maar ondertussen heeft Sky al maanden de tijd om een scenario in elkaar te draaien waarin de test waarin je aantoont dat het mogelijk is dat de waardes te hoog kunnen zijn bij Froome goed uitpakt. Dat terwijl hij in het verleden waarschijnlijk altijd onder die waardes is gebleven.
Campagnolo Ultra Dork

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 15 dec 2017 14:12

Het probleem hangt er ook mee samen dat, indien iemand wél aannemelijk kan maken dat het een natuurlijk verschijnsel is, de toestemming van deze atleet nodig is voor het überhaupt publiek bekend gemaakt mag worden.
Dus het hoeft niet Froome te zijn, maar het zou zomaar kunnen dat er 1 tot misschien wel 40 wielrenners rondrijden die het wel hebben kunnen aantonen. En zonder hun toestemming, horen wij er nooit iets van.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16377
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 dec 2017 14:21

Totdat er een keer iemand besluit naar de pers te lekken en dan zijn de rapen gaar. Als je streeft naar transparantie is dat dus niet verstandig.
Campagnolo Ultra Dork

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 15 dec 2017 14:31

Ach ja, emotie en de koers. Ze zijn onafscheidelijk, altijd al geweest.
Een van de mooiste odes aan die emotie die ik ooit gehoord heb is deze:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=c0LtnrS4MxE[/youtube]

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38140
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 dec 2017 14:36

Ernie C. schreef: 15 dec 2017 13:46

Ik vrees nog het meeste dat hij wel gestraft gaat worden maar zijn Vuelta zege mag houden (Ulissi mocht zijn zeges ook houden) en er een schorsing van max 6 maanden volgt waardoor zijn programma geen gevaar loopt,
Ik riep ook al eerder "het zal wel 9 maanden worden". Dan is hij mooi op tijd voor de tour. En worden geschorste renners gedurende hun schorsing eigenlijk intensief getest?
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5720
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 15 dec 2017 14:46

daniel1975 schreef: 15 dec 2017 14:36
Ernie C. schreef: 15 dec 2017 13:46

Ik vrees nog het meeste dat hij wel gestraft gaat worden maar zijn Vuelta zege mag houden (Ulissi mocht zijn zeges ook houden) en er een schorsing van max 6 maanden volgt waardoor zijn programma geen gevaar loopt,
Ik riep ook al eerder "het zal wel 9 maanden worden". Dan is hij mooi op tijd voor de tour. En worden geschorste renners gedurende hun schorsing eigenlijk intensief getest?
'k denk niet dat dat verschil maakt. Tot zolang je een licentie hebt kun je gecontroleerd worden.
'k Dacht ook dat het niet de hoeveelheid die je inneemt belangrijk is maar de hoeveelheid of waarden die in je lichaam op het ogenblik van de controle gevonden worden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 dec 2017 14:48

En als hij idd bestraft wordt zal Sky hem wel ontslagen.... dopingzondaars kunnen ze bij sky niet hebben....

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 15 dec 2017 14:55

walter- schreef: 15 dec 2017 14:48 En als hij idd bestraft wordt zal Sky hem wel ontslagen.... dopingzondaars kunnen ze bij sky niet hebben....
Dat kan nog best een lastige zaak worden als de ploegarts van Sky hem te veel van dat spul gegeven heeft.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 dec 2017 15:03

ploegleiding tegen froomey: "we kunnen niet zonder je, maar we gaan het toch proberen"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38140
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 dec 2017 15:22

SKY na een eventuele schorsing: “ondanks dat hij is veroordeeld vinden wij dit niet terecht. Wij hebben niets verkeerd gedaan en staan achter Froome en houden hem gewoon in dienst”
Less is bore

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 15 dec 2017 15:49

Thomas wist kennelijk al iets meer, enkele dagen geleden: "“Ik zal zeker luisteren naar wat andere ploegen te zeggen hebben. (...) Ik zeg niet dat ik ga vertrekken, maar ik wil absoluut eens samenzitten en kijken wat iedereen te zeggen heeft.”
En ook dat hij aangeeft kopmanschap te krijgen in de Vuelta en mogelijk de Tour...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 dec 2017 17:10

Met een koersende zoon die ook een "astma" probleem heeft is het best een interessant verhaal; ook hij valt soms terug op ventoline (en soms zelfs iets zwaarder). Hij heeft de pech dat zijn astma oorzaak niet duidelijk is en zijn probleem doorheen het jaar evolueert. Hij heeft een berg indicatoren dat hij allergisch op iets reageert maar niet duidelijk waarop. Bij een longfunctie test kan hij soms positief testen op inspanningsastma en soms niet... En in het goede deel van het jaar kan hij zonder medicatie koersen... En hij sukkelt met periodes aan continue ontsteking/irritatie van de bovenste luchtwegen. En dan met die verkoudheidachtige symptomen gaan trainen/sporten is niet evident.
Door het laatste staat hij soms een paar weken op non-actief; voordeel daarvan is het hij nooit over-vermoeid geraakt in een koersseizoen... ;-).
Als je dan weer eens een paar weken met een snotneus rondloopt hebben we -heb de ouders daar iets aan te zeggen?- wel al eens gedacht te stoppen of enkel nog in bepaalde periodes te gaan rijden of iets anders.... Maar dat is dan weer niet evident want we weten niet welke de goede periodes zijn (we weten niet wanneer hij allergisch reageert - de lente dikwijls een vervelende periode). En hij heeft ook al goede wedstrijden gereden zonder puffer ... En zonder puffer heeft hij ook al eens aan de kant staan na een paar km met een ademhaling die gewoon niet meer werkt (al is dat laatste lang geleden).

En zolang koersen voor het plezier is, is bovenstaande niet echt een probleem; Buiten een frustratie van een mindere periode te hebben valt het mee - en voorlopig een vertrouwen te hebben dat er zeker goede periodes komen.
Een dag dat koersten serieus moet genomen worden wordt het wel ingewikkelder.

Er zijn nog wel meer renners met allergieën: Ik dacht dat er dit of vorig jaar een renner uit koers stapte in de Ronde van Italië wegens hooikoorts/allergieën. ; Tim Wellens die weigert medicatie te nemen voor zijn 'Warmte/zonne-allergie' - wat dat ook is ;-). - en dan minder presteert in de Tour.

Walter

Plaats reactie