Ik heb in vakanties gemerkt dat ik echt moet wennen aan het fietsen bergop. Dat staat los van mijn conditie: ook als die goed is verbeter ik door bergop te fietsen. Dat vul ik dan altijd in door om de dag te fietsen.
Daarom was mijn idee om toch wat fietstochtjes te maken om te wennen.
Maar de vraag is natuurlijk of het voordelig effect daarvan groot genoeg is om het nadeel te compenseren. Temeer daar ik met klimmen der jaren steeds langzamer herstel van inspanningen.
Het is mijn bedoeling om 2-3 keer omhoog te fietsen.
Zonder daar echt voor getraind te hebben ging het omhoogfietsen in de zomer van 2016 langzaam, maar redelijk makkelijk. dus met een specifiekere voorbereiding moet 3 keer haalbaar zijn.....
Adviesgevraagd: trainen voor Alpe d'HuZes
Ik ben zelf ook een eind in de zestig en vind het ook aangenaam om wat klimritme op te doen alvorens aan de echte bergen te beginnen, maar een serieus voordeel is het IMO niet, het komt aan op je voordien opgebouwde conditie en ook de laatste 3 tot 5 dagen krachten sparen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Het is daar niet extreem hoog, op de galibier na dan. En de alpen worden steeds warmer. Dus het zal snel goed komen. Je zou ook eerst een halve week in de vogezen kunnen verblijven (alhoewel dat gebied vaak regenachtig is) kan je ook beklimmingen pakken van 10 a 12km lang en rond de 1000 hoogtemeters. Dan heb je dat klimmen sowieso gevoeld en het ligt op de weg naar de Alpen.
Maar eerlijk gezegd, ik denk dat je in omgeving bourg wel uit de voeten kunt eind mei.,. op de meeste grote colls, en anders ook wel op de iets minder hoge colls zoals de Ornon, Vaujany (iig tot en met het dorp), la Berarde, les deux alpes zal ook wel gaan.
Maar eerlijk gezegd, ik denk dat je in omgeving bourg wel uit de voeten kunt eind mei.,. op de meeste grote colls, en anders ook wel op de iets minder hoge colls zoals de Ornon, Vaujany (iig tot en met het dorp), la Berarde, les deux alpes zal ook wel gaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Meerdere malen een berg op fietsen is niet heel ingewikkeld, je moet gewoon zorgen dat je niet te hard van stapel loopt. Ga je de eerste keer direct in het rood dan betaal je dat later terug met rente. Zeker met een evenement als AD6 gaat het niet om de snelheid. Wel om doorzettingsvermogen, dus als je denkt dat het wel mooi geweest is dan ga je nog een keer. (tenzij je al 6 x geweest bent natuurlijk, wat mijns inziens ook de opzet is, maar goed)
Ik heb in 2010 meegedaan met slechts 2 jaar fietservaring. Veel duurtraining doen, gewoon veel duurtraining. Op de dag zelf niet te hard beginnen en dan moet het best gaan lukken. Succes! (en een paar dagen ervoor alvast wat cols beklimmen is altijd fijn voor het klimgevoel, zeker doen)
Ik heb in 2010 meegedaan met slechts 2 jaar fietservaring. Veel duurtraining doen, gewoon veel duurtraining. Op de dag zelf niet te hard beginnen en dan moet het best gaan lukken. Succes! (en een paar dagen ervoor alvast wat cols beklimmen is altijd fijn voor het klimgevoel, zeker doen)
Voor de doorsnee wielertoerist, die 2 keer in de week na anderhalf uur met een gemiddelde hartslag aan 85% van max HR thuis komt, is dat toch moeilijker. Want dat type kan hard fietsen, overschat zichzelf en gaat de derde keer kruipend omhoog.
Hetgeen erikkie39 al zegt, daar kan ik me ook prima in ik vinden. Heb dit jaar ook meegedaan, geen echte klimervaring en fiets nu voor t 3e seizoen. 6x bovenkomen was prima gelukt ware het niet dat het onweer en de afsluiting roet in het eten gooide.
Mijn tips:
1) planning. Maak een tijdschema voor de dag met de daal- en starttijden. Dan weet je waar je aan toe bent.
2) doe rustig. Mijn omslagpunt ligt op 179. Ik heb heel de dag op 165 op 34x32 rondgepeddeld. Vergeet de gedachte dat je een reserve-kransje moet hebben; als je je inhoudt heb je die echt niet nodig.
3) afvallen. Stop met suikers, sauzen en andere vette rommel. Iedere kilo is zo'n beetje 10% op de watt/kg schaal.
4) D1 is de bom. Snelheid niet in het schermpje van je fietscomputer en uren maken. Ik rekende niet in km/h maar in intensiteit/duur verhouding. Lange D1 rit ; kortere intervallen.
5) geniet. De eerste klim was spannend, wist ik niet hoe snel ik moest fietsen. Fiets de 1e keer naar boven zoals je wílt.foersen. Je moet toch een keer een benchmark zetten. 1.31u ipv de geschatte 1.30u per klim geeft dan meteen een goede inschatting voor de rest van je dag.
Succes!
Mijn tips:
1) planning. Maak een tijdschema voor de dag met de daal- en starttijden. Dan weet je waar je aan toe bent.
2) doe rustig. Mijn omslagpunt ligt op 179. Ik heb heel de dag op 165 op 34x32 rondgepeddeld. Vergeet de gedachte dat je een reserve-kransje moet hebben; als je je inhoudt heb je die echt niet nodig.
3) afvallen. Stop met suikers, sauzen en andere vette rommel. Iedere kilo is zo'n beetje 10% op de watt/kg schaal.
4) D1 is de bom. Snelheid niet in het schermpje van je fietscomputer en uren maken. Ik rekende niet in km/h maar in intensiteit/duur verhouding. Lange D1 rit ; kortere intervallen.
5) geniet. De eerste klim was spannend, wist ik niet hoe snel ik moest fietsen. Fiets de 1e keer naar boven zoals je wílt.foersen. Je moet toch een keer een benchmark zetten. 1.31u ipv de geschatte 1.30u per klim geeft dan meteen een goede inschatting voor de rest van je dag.
Succes!
klimervaring die je in de loop der tijd opbouwt speelt denk ik ook wel een rol. Ik kan me mijn eerste berg nog herinneren (Ballon d'Alsace...), dacht dat ik dood ging of wilde dat ik het wasKeezx schreef: ↑06 dec 2017 11:47 Ik ben zelf ook een eind in de zestig en vind het ook aangenaam om wat klimritme op te doen alvorens aan de echte bergen te beginnen, maar een serieus voordeel is het IMO niet, het komt aan op je voordien opgebouwde conditie en ook de laatste 3 tot 5 dagen krachten sparen.
En toch wel zorgen dat je veel km in de benen hebt dit jaar