Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fiets upgraden

jordi76
Forum-lid

jordi76 11 apr 2011 02:35

Hallo,

Sinds een jaar ongeveer ben ik begonnen met wielrennen.
Momenteel heb ik een Haibike Tour RC, een aluminium fiets, carbon voorvork,
shimano tiagra groep.
Ben op zich nog wel tevreden over mn eerste echte fiets. Maar, sinds vandaag
ben ik ook de trotse eigenaar van een Gazelle Champion Mondial, een oldtimer uit 88 met een mooi stalen AA 653 Reynolds frame.
Vandaag natuurlijk lekker stukje gefietst en die Gazelle rijdt echt vreselijk lekker.
Eigenlijk nog beter dan mn 'echte' fiets.
Verschil is alleen 22 jaar en dat die Haibike bijna 4x zo duur is, en veel betere onderdelen heeft. Waar ligt dat nou precies aan?
Wat zou nou het belangrijkste zijn om te verbeteren aan mn fiets? De velgen?
Op de Haibike zitten Shimano R 500 velgen en op de Gazelle Mavick (weet niet welk type). Is dat nou het voornaamste verschil?

db87
Forum-lid

db87 11 apr 2011 07:16

Je bedoelt dat de Gazelle comfortabeler rijdt?

Dat zou je ook grotendeels kunnen verbeteren door betere (en iets bredere) banden te monteren en een extra laag stuurlint aan te brengen. Een beter zadel kan ook helpen.

Heb je de fietsen al vergeleken met elkaar qua houding en maten? Mogelijk heb je op de Gazelle iets prettigere houding op de fiets die voor jouw comfortabeler is.

krokie
Forum-lid

krokie 11 apr 2011 11:22

Vergeet niet dat die Gazelle een erg goede en destijds ook prijzig fietsje was.
De maten zijn van grote invloed op of je lekker fietst.
Ik merk zelf dat sinds ik geswitched ben van Alu naar Carbon ik niet meer van de fiets stuiter, scheelt een slok op een borrel dus (ook in de portemonnee). Met de Alu fiets reed ik ook met een dubbel stuurlint en nog trilde je op de klinkers van de fiets af.
Ik geloof graag dat je stalen fiets met waarschijnlijk lage Mavic velgen een stuk comfortabeler fietst dan je straffe Duitse Alu fiets.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 11 apr 2011 15:11

Ga je ook harder op die oldtimer?

remmiedepemmie
Forum-lid

remmiedepemmie 11 apr 2011 16:44

Jordi76 schreef:Hallo,
Maar, sinds vandaag
ben ik ook de trotse eigenaar van een Gazelle Champion Mondial, een oldtimer uit 88 met een mooi stalen AA 653 Reynolds frame.

Zelf heb ik nog een AA Super, en alhoewel mijn 'moderne' Gios lichter is met moderne onderdelen, heb ik nooit echt het gevoel dat het zoveel sneller is dan die ouwe Gazelle. Wel een vraagje uit nieuwsgierigheid, is het Reynolds 653, Reynolds 531 of Reynolds 753? Mijn fiets is uit dezelfde periode en heeft 531 buizen.

jordi76
Forum-lid

jordi76 11 apr 2011 20:12

Bedankt voor jullie info/antwoorden!

De Gazelle is een slag groter, en ik ben er denk ik wel achter dat dat het voornaamste verschil is. Naast het enorm sterke en stugge frame.
Ook zijn het geen slicks maar hebben de banden profiel.
Wat bedoel je met laag stuurlint?
===========
Het was inderdaad destijds een goede fiets (en nog steeds!) Ik denk dat mn Haibike gewoon over niet al te geruime tijd weggaat en een fully carbon daarvoor in de plaats gaat komen.
Want die vangt klappen veel slechter op idd dan het stalen gazelle frame..
==========
Ik ga niet echt veel harder, heb wel het idee dat ik veel beter mn krachten kwijt kan op de Gazelle (das de maat, denk ik 58 vs. 61)
============
Gazelle champion mondial is echt een super super fiets! Frame is een 653.

Plaats reactie