Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

2 problemen met R8000 ultegra

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 21 nov 2017 21:06

Is het stukje buitenkabel tussen derailleur en achterpad niet wat te lang ?
Ik herken je probleem niet, ik kan alles perfect afstellen.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 22 nov 2017 14:14

Ik heb het probleem kunnen oplossen. Bij de oude 6800 derailleur is de kabelspanner naar achteren gericht en moest mijn kabel 180° draaien (zie eerste, onduidelijke foto). Bij de nieuwe 8000 derailleur is de bocht die de kabel moet maken zeer kort en is het echt zoeken bij welke kabellengte er zo weinig mogelijk spanning is. Maar zelfs dan staat er teveel druk op de zijkant van de kabelspanner om deze aan- of uit te draaien. Met de kabelspanner van mijn 'oude' 6800 derailleur lukt dit wel. Lijkt me dus echt gewoon een slecht design van Shimano.. Ook de positie van de nieuwe kabelspanner lijkt me niet optimaal, want je moet echt een zeer korte bocht maken wanneer je met interne kabels werkt (en dat is toch zo goed als elke moderne fiets tegenwoordig..). Ook het kabeleinde moet je zeer kort afknippen om te voorkomen dat het in je spaken hangt, wat aanpassingen achteraf dan weer moeilijker maakt. Over de rest van de groep ben ik zeer tevreden, maar over het design van de achterderailleur minder. Schakelen doet hij wel als een zonnetje nu.

Afbeelding

Afbeelding

Maarten Cox
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2017 09:28

Maarten Cox 26 nov 2017 15:05

Sorry voor mijn absentie, maar inmiddels heb ik de groep lopend als een zonnetje!

De nieuwe hanger bracht geen uitkomst, dus toen heb ik contact opgenomen met de dealer waar ik de frameset had gekocht. Het probleem was hem bekend omdat hij er zelf ook tegenaan was gelopen bij het monteren van de R8000 voorderailleur op dit specifieke frame.

Uiteindelijk een klein spacertje van SRAM besteld die ik tussen de derailleur en de hanger heb geplaatst en nu past en loopt het perfect!

Erg blij met de fiets nu

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 nov 2017 15:50

Dit was toch voor het voorderailleur probleem?

En de spacer zet je aan de voor- of achterkant van hanger?

Sommige frames hebben naast de hanger een uitsparing om plaats te laten aan de derailleur.

Walter

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 26 nov 2017 17:02

Ik denk erachter, aangezien de derailleur op de oorspronkelijke plek tegen de staande Buis kwam

Maarten Cox
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2017 09:28

Maarten Cox 26 nov 2017 17:28

Negatief, Spacer komt tussen de Hanger en de derailleur in, zodat de derailleur iets verder naar achter komt te zitten en daarom door de druppelvorm van het frame wel recht kan komen te zitten

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 26 nov 2017 17:48

@Matthiav, het lijkt wel of je de kabel wat te kort hebt gemaakt.
Op de foto lijkt het of de einddop al scheef getrokken in de kabelregelaar zit en de buitenkabel dan ook nog eens scheef in de einddop omdat de kabel eigenlijk te kort is..

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 27 nov 2017 06:50

Maarten Cox schreef: 26 nov 2017 17:28 Negatief, Spacer komt tussen de Hanger en de derailleur in, zodat de derailleur iets verder naar achter komt te zitten en daarom door de druppelvorm van het frame wel recht kan komen te zitten
Ja, achter de hanger, dat is wat ik ook schrijf.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 27 nov 2017 14:29

Raymond62 schreef: 26 nov 2017 17:48 @Matthiav, het lijkt wel of je de kabel wat te kort hebt gemaakt.
Op de foto lijkt het of de einddop al scheef getrokken in de kabelregelaar zit en de buitenkabel dan ook nog eens scheef in de einddop omdat de kabel eigenlijk te kort is..
Het lijkt inderdaad zo, maar dit is de best mogelijke uitkomst. Een beetje langer en de kabel drukt al tegen de andere kant van de kabelspanner. Daarom dat ik de positie van de kabelspanner en kabelingang op de nieuwe derailleur slecht gekozen vind. Wanneer je kabel door de rechtse liggende vork loopt (dit is bij zowat elk modern carbon frame?) dan moet je een zeer korte bocht maken en krijg je bijna altijd met spanning (en dus wrijving) op je kabel te maken.

Plaats reactie