FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Moderator
- Berichten: 3088
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Als er nu een BB30 crank op zit, past een GXP gegarandeerd niet zonder aanpassingen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
-
- Moderator
- Berichten: 3088
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Dan denk ik dat er geen BB30 crank in heeft gezeten. Maar je kunt het meten. Links 22mm en rechts 24mm binnenmaat lager, Dan past GXP gewoon.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
mackersv2.0 schreef: ↑24 nov 2017 18:36 Dan denk ik dat er geen BB30 crank in heeft gezeten. Maar je kunt het meten. Links 22mm en rechts 24mm binnenmaat lager, Dan past GXP gewoon.
En dan heb ik nog wel een mooi crankstel voor je.
Bij interesse pm
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Hallo,
ik heb een nieuwe fiets gekocht (koga kimera pro uit 2017) met voor 52/36 en achter 11/28. Nu ben ik 88 kg en niet super getraind en wil ik er in het voorjaar toch wat bergen op proberen te komen.
Ter illustratie van mijn niveau?? met mijn oude fiets met tripple en als kleinste verzet 30/27 kwam ik in 2 uur de Ventoux op. Mijn vraag is zou een cassette met 11-30 voldoende zijn in de bergen of moet ik naar compact? Die dura ace is zo verrekte duur dus ik overweeg ultegra 11 speed maar past dat eigenlijk wel?
ik heb een nieuwe fiets gekocht (koga kimera pro uit 2017) met voor 52/36 en achter 11/28. Nu ben ik 88 kg en niet super getraind en wil ik er in het voorjaar toch wat bergen op proberen te komen.
Ter illustratie van mijn niveau?? met mijn oude fiets met tripple en als kleinste verzet 30/27 kwam ik in 2 uur de Ventoux op. Mijn vraag is zou een cassette met 11-30 voldoende zijn in de bergen of moet ik naar compact? Die dura ace is zo verrekte duur dus ik overweeg ultegra 11 speed maar past dat eigenlijk wel?
Je kan via een verzettentabelletje zo opzoeken hoeveel zwaarder 36x28 is dan 30x27....
Blijft de vraag waarom je niet meteen de goeie verzetten neemt bij een fiets van 4500€........ik heb daar eigenlijk meestal niet veel begrip voor.
Waren de kleurtjes zo verblindend dat er geen oog meer was voor de belangrijker zaken?
Blijft de vraag waarom je niet meteen de goeie verzetten neemt bij een fiets van 4500€........ik heb daar eigenlijk meestal niet veel begrip voor.
Waren de kleurtjes zo verblindend dat er geen oog meer was voor de belangrijker zaken?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik heb dan weer meer moeite met me inleven in mensen die niet in staat lijken te zijn 2x 2 getalletjes op elkaar te delen, maar dat zal wel aan mij liggen..
*Voor de helderheid, ik doel niet op Kees, die kan dat denk ik wel
*Voor de helderheid, ik doel niet op Kees, die kan dat denk ik wel
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Wat wil je precies weten?
Een ja of nee?
Puur naar verzet kijkende dus nee. De 36/30 is zwaarder dan je oude kleinste verzet.
Maar dat is kort door de bocht alleen kijkende naar verschil in verzetten.
Zoals je zelf al hebt uitgezocht is de 36/30 zwaarder dan de 30/28 die je had, maar vraag blijft of je die ook continue gedraaid hebt. Had je nog over, hoe was je conditie, etc etc.
Meer info is gewenst indien je concreet info wilt.
Een ja of nee?
Puur naar verzet kijkende dus nee. De 36/30 is zwaarder dan je oude kleinste verzet.
Maar dat is kort door de bocht alleen kijkende naar verschil in verzetten.
Zoals je zelf al hebt uitgezocht is de 36/30 zwaarder dan de 30/28 die je had, maar vraag blijft of je die ook continue gedraaid hebt. Had je nog over, hoe was je conditie, etc etc.
Meer info is gewenst indien je concreet info wilt.
Sorry, ik dacht dat je een nieuwe fiets had gekocht en daarna pas ging nadenken over de aandrijving....
Een vuistregeltje voor verschillen in verzetten bij bergop rijden is minimaal 10% om daar echt wat aan te hebben en dus mag je de conclusie trekken dat je met je "nieuwe"fiets daar nog wel wat aan moet doen om in de buurt te komen van je oude setup....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Je crankstel is compact, boutcirkel 110mm. Alleen zijn de bladen aan de grote kant. Binnenblad kan naar 33t. (TA) Maar dan zal het buitenblad liever naar de 50t moeten, al zeggen sommigen dat 19t verschil wel te schakelen is. Geen lekkere combinatie. By the way: 36:28t is 16% groter dan 30:27t. Goedkopere optie is cassette tot 34t. 34t:30t=13% verschil. Of je andere derailleur nodig hebt, moet blijken. Zonodig gebruik je 9v Sora derailleur met langere kooi. Problemen met ijdelheid kan ik niet oplossen.
Als ik achter 32 kwijt kan kom ik toch al aan 2,36 meter per omwenteling tov 2,33 per omwenteling met de oude setup? Dat zou dan echt maar een procent of iets meer schelen!
Maar past dat en past dan de goedkopere ultegra of gaat dat niet?
Maar past dat en past dan de goedkopere ultegra of gaat dat niet?