Vervangde (/aanvullende) training voor fietsen
Als je lichamelijk niets mankeert kun je toch best gaan lopen mits je het rustig aan doet. Je kunt ook gaan fitnessen en/of hiit met gewichten gaan doen. Alles wat een systematische prikkel is traint lichaam. Ik denk zelfs dat het goed is om naast het fietsen iets anders te doen. Door de lage belasting op je skelet door het fietsen of een andere ondersteunde sport zoals zwemmen wordt het zwak. Daar kun je op latere leeftijd last van krijgen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Zeker, punt is dat elke schaatser kan fietsen... Maar niet elke fietser kan schaatsen. Iets met techniek enzo. Als dat teveel ontbreekt zul je het lastig hebben om belasting te draaien op het ijs en tegelijkertijd zie je dan vaak dat metname de onderrug ontzettend overbelast gaat worden.
Voordeel van schaatsen is dat je elke training even 2uur extra kunstlicht pakt. Ipv de depressie donkere avonden buiten...voor wat het waard is natuurlijk
Voordeel van schaatsen is dat je elke training even 2uur extra kunstlicht pakt. Ipv de depressie donkere avonden buiten...voor wat het waard is natuurlijk
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Om beetje bij aan te vullen; de profrenner die ik op strava volg- waarom eigenlijk?- loopt nu toertjes naast fietsen.
En de jonge coureur in huis had tijdens de turnles 'lopen'; eerste week liep hij dan 15km tijdens de les en was dan 4 dagen kreupel... nadien liep/wandelde hij gewoon mee met de rest van de klas....
Walter
En de jonge coureur in huis had tijdens de turnles 'lopen'; eerste week liep hij dan 15km tijdens de les en was dan 4 dagen kreupel... nadien liep/wandelde hij gewoon mee met de rest van de klas....
Walter
Ik was zelf ook zo'n fietser die niet kon lopen. Na een km of 4-5 kreeg ik altijd last van m'n knieen. In het verleden heb ik dit maar geaccepteerd en dus steeds weer gestopt met lopen.
Anderhalf jaar geleden ben ik tot de conclusie gekomen dat "iets anders dan alleen fietsen" best nuttig zou kunnen zijn, al is het maar om te voorkomen dat m'n botdichtheid te veel zou afnemen. Lopen was dus niet echt een optie, maar bij mij in de buurt was wel een leuke bootcamp groep. Beetje lopen, beetje hannesen met gewichten, springen, opdrukken etc. Altijd buiten, wat voor weer het ook is. In het begin lastig en zwaar, elke keer weer spierpijn in rug en schouders enzo.
Nu, anderhalf jaar later voel ik me een stuk gezonder, nooit meer last van m'n rug en nek na een dag kantoorwerk. Bovendien kunnen m'n knieen nu wel de belasting van het lopen verdragen, waarschijnlijk door de bootcamp-training. Ik kan geen andere oorzaak bedenken. Afgelopen zondag liep ik de Zevenheuvelenloop, zonder enige last, behalve dan de inspanning zelf.
En ja, van training zoals bootcamp ga je niet harder fietsen. Misschien wel iets langzamer, aangezien je er wel wat zwaarder, bij mij 1 a 1.5kg, van wordt. Aan de andere kant: Als hierdoor je lichaam beter belastbaar wordt, dan kan dat ook voor fietsen helpen. En bovendien: Het is leuk, dus het is winst op zich!
Zo, dat was mijn verhaal, volkomen anekdotisch, N=1 etc
Anderhalf jaar geleden ben ik tot de conclusie gekomen dat "iets anders dan alleen fietsen" best nuttig zou kunnen zijn, al is het maar om te voorkomen dat m'n botdichtheid te veel zou afnemen. Lopen was dus niet echt een optie, maar bij mij in de buurt was wel een leuke bootcamp groep. Beetje lopen, beetje hannesen met gewichten, springen, opdrukken etc. Altijd buiten, wat voor weer het ook is. In het begin lastig en zwaar, elke keer weer spierpijn in rug en schouders enzo.
Nu, anderhalf jaar later voel ik me een stuk gezonder, nooit meer last van m'n rug en nek na een dag kantoorwerk. Bovendien kunnen m'n knieen nu wel de belasting van het lopen verdragen, waarschijnlijk door de bootcamp-training. Ik kan geen andere oorzaak bedenken. Afgelopen zondag liep ik de Zevenheuvelenloop, zonder enige last, behalve dan de inspanning zelf.
En ja, van training zoals bootcamp ga je niet harder fietsen. Misschien wel iets langzamer, aangezien je er wel wat zwaarder, bij mij 1 a 1.5kg, van wordt. Aan de andere kant: Als hierdoor je lichaam beter belastbaar wordt, dan kan dat ook voor fietsen helpen. En bovendien: Het is leuk, dus het is winst op zich!
Zo, dat was mijn verhaal, volkomen anekdotisch, N=1 etc
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
Peter Sagan is ook gestart met zijn aanvullende wintertraining!
https://www.facebook.com/PeterSagan/vid ... f=mentions
https://www.facebook.com/PeterSagan/vid ... f=mentions
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!