Heren,
Ik heb een set Fulcrum Racing Quattro uit 2014, na 10.000km zijn de lagers toe aan vervanging. Ik lees op het forum dat deze makkelijk te wisselen zijn.
Maar ben ik hier speciaal gereedschap voor nodig? En welke lagers kan ik terug plaatsen?
Het liefst een upgrade door beter (niet fulcrum) lagers!
Fulcrum Racing Quattro lagers
Als je de zoekfunctie gebruikt dan vindt je uitgebreid hoe je het kan aanpakken. Lager is meen ik de 6903 2rs, deze zijn bijv. bij Mantel in allerlei kwaliteiten te krijgen. speciaal gereedschap is niet nodig, alleen enige handigheid. de speling afstellen bij de quattro,s is misschien het meest lastig.
Partijen als Lagerboer en Lager-techniek kunnen dit soort lagers meestal ook leveren tegen geringe kosten. Neem altijd dubbel afgedichte, die gaat lang mee. Qua gereedschap kom je met een hamer, een paar schroevendraaiers en een passende dop meestal al vrij ver.
Bedankt heren. In de zoek functie kan niet echt wat vinden specifiek voor de quattro. Ik lees wel dat het om 6903 2rs lagers gaan. Ik neem aan dat voor en achterwiel er allen twee hebben. De hub lager is die anders?
Ik heb maar 1 set winter wielen, dus mocht ik deze los halen moeten de zelfde dag weer in elkaar anders kan er niet gefiest worden. Dus ik moet goed voorbereid te werk gaan.
Ik heb maar 1 set winter wielen, dus mocht ik deze los halen moeten de zelfde dag weer in elkaar anders kan er niet gefiest worden. Dus ik moet goed voorbereid te werk gaan.
Meer info vind je hier
http://www.fulcrumwheels.com/en/download
http://www.fulcrumwheels.com/en/download
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Ik heb in het voorjaar de lagers van de body (de hub is de naaf) vervangen, daar gingen 6803 lagers in (17x26x5). Body even losschroeven, de oude lagers er voorzichtig uitmeppen, binnenkant body schoonmaken, nieuwe lagers (van te voren in de vriezer leggen, dan zijn ze iets gekrompen en hebben ze een wat makkelijkere passing) met behulp van dop of oude lager er in persen, wat vet bij, en klaar. Klusje van half uurtje.
Frigide schreef: ↑02 nov 2017 09:01 Bedankt heren. In de zoek functie kan niet echt wat vinden specifiek voor de quattro. Ik lees wel dat het om 6903 2rs lagers gaan. Ik neem aan dat voor en achterwiel er allen twee hebben. De hub lager is die anders?
Ik heb maar 1 set winter wielen, dus mocht ik deze los halen moeten de zelfde dag weer in elkaar anders kan er niet gefiest worden. Dus ik moet goed voorbereid te werk gaan.
Het uitmeppen? Kan dat zonder speciaal gereedschap?Spykerracing90 schreef: ↑02 nov 2017 09:52 Ik heb in het voorjaar de lagers van de body (de hub is de naaf) vervangen, daar gingen 6803 lagers in (17x26x5). Body even losschroeven, de oude lagers er voorzichtig uitmeppen, binnenkant body schoonmaken, nieuwe lagers (van te voren in de vriezer leggen, dan zijn ze iets gekrompen en hebben ze een wat makkelijkere passing) met behulp van dop of oude lager er in persen, wat vet bij, en klaar. Klusje van half uurtje.
Is het een kwestie van voorzichtig rond tikken van uit de andere kant?
In het algemeen:ja.
Afhankelijk van de body.
Bij sommige body 's moet er nog een veerring uit en andere Fulcrum body 's zijn uberhaupt niet te. servicen.
Naaflagers uittikken vanaf de andere kant, in het algemeen....
Afhankelijk van de body.
Bij sommige body 's moet er nog een veerring uit en andere Fulcrum body 's zijn uberhaupt niet te. servicen.
Naaflagers uittikken vanaf de andere kant, in het algemeen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Ik heb destijds bij mijn oude Fulcrum R7 wielen de typecoderingen van de fulcrum lagers ingetikt in Google, en kreeg vanzelf wel wat hits met de algemene typecoderingen.
Het is even zoeken, maar als je het noteert voor de volgende keer hoeft het maar eenmaal.
Als je weer een tijd lang redelijk onbezorgd wilt rijden zou ik wel goede lagers plaatsten zoals SKF.
De Enduro lagers van Mantel zijn niet zo goed, en van de goedkopere handelaren zoals lagerboer.nl is ook niet alles van een goed merk.
Dat zijn meer partijhandelaren, en die hebben soms ook goedkope troep.
Het is even zoeken, maar als je het noteert voor de volgende keer hoeft het maar eenmaal.
Als je weer een tijd lang redelijk onbezorgd wilt rijden zou ik wel goede lagers plaatsten zoals SKF.
De Enduro lagers van Mantel zijn niet zo goed, en van de goedkopere handelaren zoals lagerboer.nl is ook niet alles van een goed merk.
Dat zijn meer partijhandelaren, en die hebben soms ook goedkope troep.
SKF of FAG altijd goed, tenzij imitatie (Ebay is wat dat betreft verdacht), maar goede naaflagers hoeven niet meer dan 5-6 € p.st. te kosten.
Fulcrum lagers zijn in het algemeen veel te duur voor wat het feitelijk is , namelijk een standaard stalen industrielager.
Fulcrum lagers zijn in het algemeen veel te duur voor wat het feitelijk is , namelijk een standaard stalen industrielager.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De assen zijn verwijderd. Voorral het voorwiel was even zoeken voordat ik las dat je de doppen er af moet ''poppen''.
De TD op het werk heeft gereedschap om de lager er af te trekken dus dat gaan we vannacht doen. De wielen spreken voor zich maar die van de body niet.
De body heeft 2 lagers met een busje er tussen. Beide lager lijken er aan de buitenkant af te moet. Is dit het proberen waard of is het advies mooi laten zitten?
De TD op het werk heeft gereedschap om de lager er af te trekken dus dat gaan we vannacht doen. De wielen spreken voor zich maar die van de body niet.
De body heeft 2 lagers met een busje er tussen. Beide lager lijken er aan de buitenkant af te moet. Is dit het proberen waard of is het advies mooi laten zitten?