Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Angst na ongeval

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 16 okt 2017 11:36

Blijft lastig, want in sommige situaties wordt door de angst de kans op een ongeval juist groter.

Vooral in groepjes zie je het vaak, een keer over een paar voorgangers heen gevallen, en dan bij het minste of geringste in de remmen knijpen; auto van links die al aan het afremmen is, maar toch afremmen waardoor de hele groep in elkaar schuift etc.

Het blijft een lastige hobby omdat de omgeving zo onvoorspelbaar is.

Wat betreft de jeugd met koptelefoons en smarphones: je zou kunnen overwegen een fluitje mee te nemen, dat is een penetranter geluid dan een fietsbel.
Overigens kun je ze vaak beter in hun eigen bubbel laten, dan gedragen ze zich nog enigszins voorspelbaar. Als je ze laat omkijken is het altijd maar de vraag wat er gaat gebeuren.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 16 okt 2017 11:49

@53×11 dat met de elleboog en schouder merkte ik pas later toen ik weer thuis was ook mijn rechter arm die voel ik nog steeds vooral als ik achter wat uit mijn shirt wil pakken.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 16 okt 2017 12:09

Ik herken je probleem. Het is bij mij al behoorlijk lang geleden, dat wel. Ik was met een groepje van drie flink aan het doorkachelen op een fietspad, toen er een auto van rechts de weg overstak waar ons fietspad langs lag (een voorrangsweg overigens!). Tussen het fietspad en de weg was nog ruimte voor de automobilist om te stoppen. Dat deed hij dan ook. Wij waren vervolgens in de veronderstelling dat hij ons ook gezien had. Blijkbaar niet, want plotseling stak hij alsnog het fietspad over. Mijn twee fietsmaten konden er nog achterlangs glippen, maar ik lag voorop de motorkap.
In paniek gaf de chauffeur een nog dot gas erbij, en in de volgende paniek trapte hij nog eens lekker krachtig op de rem. Pas daardoor kwam ik ernstig ten val. Het gevolg was een stevige knieblessure. Daar ben ik toen wel een paar maanden zoet mee geweest.

Vanaf dat moment heb ik nog jaren lang een erg onprettig gevoel gehad bij verkeer van rechts waar ik voorrang op heb. Je bent je er meer van bewust dat je soms ook overgeleverd bent aan de waakzaamheid (of juist niet) van anderen.

Overigens, in de titel van je topic bedoel je denk ik "na" in plaats van "naar". Of het moet zijn dat je bedoeld dat je bang bent voor een naar ongeval, wat in dit geval wel enigszins toepasselijk is.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 16 okt 2017 14:32

Ben vanmiddag naar mijn souplesse training over hetzelfde fietspad gereden waar het ongeval heeft plaats gevonden. Was een heel raar gevoel. Ik fietste naar mijn gevoel met ingehouden adem langs. Pas toen ik weer op de Greenport bikeway was voelde ik me beter.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8435
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 okt 2017 15:19

Ik ben na mijn val (5 jaar geleden) waarbij ik uiteindelijk een schouderprothese gekregen heb, geen moment bang geweest. Opletten deed ik altijd al. En een ongeluk zat in een heel klein hoekje. Oppassen dat ik niet weer op dezelfde schouder val. En wat denk je, toen ik van de zomer viel, was het dus wel weer op dezelfde schouder. Het ging niet hard, alleen de asfaltweg hield in een bocht plotseling op, en direct grid.. Een paar weken pijn, maar waarschijnlijk niet eens door de val op zich, maar door het aanspannen van de spieren door de schrik.
@Sweety2008 Wel veel kilometers gereden met je souplessetraining? Dat gaat dus wel lekker? Dat heb ik uit je lijst gehaald.

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 16 okt 2017 16:40

Ik ben al tig keer onderuit gegaan en zelfs eens aangereden door een scootmobieler in koers maar nooit ernstige angst. De eerste x na het het ongeval is wat onwennig maar je moet je zelf dan ook een beetje aanpakken.

Niet te lief zijn voor je zelf. Als je niet wil vallen dan moet je lekker gaan water yoga'en ofzo. We blijven wel wielrenners en we weten wat de risico's zijn. Vroeg of laat stuiteren we allemaal een keer onderuit.
Biking is Living!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16345
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 okt 2017 17:40

Als ik tegen scootmobielen zou moeten koersen zou ik toch wel een beetje angstig worden over mijn vormpeil... :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5945
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 okt 2017 19:09

ik ben inmiddels een paar keer serieus gevallen. Verbrjzeld dijbeen, gebroken bekken, pink uit de kom, gebroken jukbeen en een over de kop geslagen en tegen bergwand geklapt. Plus nog een serie schaafwonden en beurse plekken door kleinere ongelukjes. Alleen door het eerste serieuze ongeluk (in de afdaling over de kop slaan en tegen de bergwand aan gesmakt worden) heb ik tijden als een zak aardappelen gedaald. Niet normaal meer, ik was de s;lak van groep. En dat heeft jaren geduurd voordat ik normaal rap kon dalen.

Dat gezefd hebbende, heb ik een belangrijke tip:
Kijken! Kijken waar je naartoe wilt En vooral niet kijken wat je angst inboezemt.

Deze tip is de belangrijkste uit mijn motoropleiding, Een betere tip is wellicht gewoon dat hele rijbewijs te halen. Je wordt een veel beter bestuurder, ook in de auto en op de fiets, maar dat wel wat veel gedoe.

Waarom is kijken zo belangrijk? Je lichaam heeft automatisch daarheen te sturen waar je naar kijkt. Dus altijd kijken waar je heen wilt en niet focussen op het gevaar. Er zijn al genoeg motorrijders tegen een boom geklapt op een open stuk met slechts een boom. Zelfs blind was het moeilijker er tegenaan te rijden :shock: Maar ja, ze keken naar de boom. :(

Nog een keer dus, KIJKEN! Kijken waar je heen wilt :like:

En @sweety, Wil je de titel aanpaasen naar; 'angst na ongeval' of eventueel 'angst voor ongeval? Ik geef toe, het is een taal puristische zeur opmerking, maar ik vind het zoveel netter als in de titel geen typos staan
Live fast; die young. mijn blog

bever
Forum-lid
Berichten: 2141
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 16 okt 2017 19:50

rob74 schreef: 16 okt 2017 19:09
En @sweety, Wil je de titel aanpaasen naar; 'angst na ongeval' of eventueel 'angst voor ongeval? Ik geef toe, het is een taal puristische zeur opmerking, maar ik vind het zoveel netter als in de titel geen typos staan
Dat vind ik dan wel weer grappig om te lezen, gezien het aantal typo's in jouw post :lol:

Verder niets persoonlijks :)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 okt 2017 20:11

Is geen typo , Sweety dur moedertaal is Duits...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 16 okt 2017 20:15

' Angst na naar ongeval' mag ook!

Is overigens een natuurlijke reactie. Heb je ook na een auto ongeluk. Moet gewwon even slijten. Beste medicijn: veel fietsen!
o'7o

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 16 okt 2017 20:58

@Rob74 hoe kan ik de titel aanpassen?
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie