Drank voor onderweg
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Mijn rusthartslag is niet te meten, als ik naar de HR meter kijk stijgt deze al 10 slagen. Zoute soep is al snel 5x zouter dan wat je in je bidon doet.
Is natuurlijk afhankelijk wat je zoute soep noemt en "iets te zoute soep" Maar ik begrijp nog steeds niet waarom je zout in een bidon zou doen als je bijv. 80/100km bij 23 graden in D2/D3 fietst.
En hoe kun je nu weten dat je bloeddruk vooraf wel 10 slagen lager was?
Ik weet wat "witte jassen" bloeddruk is en heb daar al heel veel discussies over en ervaringen mee gehad.
Dat ligt natuurlijk aan je dieet, eet je gewoon eten dan heb je die extra zout nooit nodig. Volg je een dieet, kook je zoutarm én train je 400km in de week dan lijkt het me best een nuttige toevoeging voor de lange en/of zware trainingen. Dat blijkt ook uit de studies.Jans schreef: ↑19 sep 2017 12:15
Is natuurlijk afhankelijk wat je zoute soep noemt en "iets te zoute soep" Maar ik begrijp nog steeds niet waarom je zout in een bidon zou doen als je bijv. 80/100km bij 23 graden in D2/D3 fietst.
En hoe kun je nu weten dat je bloeddruk vooraf wel 10 slagen lager was?
Ik weet wat "witte jassen" bloeddruk is en heb daar al heel veel discussies over en ervaringen mee gehad.
Ik weet dat mn rusthartslag 10 slagen te hoog is bij direct meten, omdat ik hem in rust net zo lang om houdt totdat de 'stress' van het meten afzakt.
- ophetkantje
- Forum-lid
En de mijne helemaal niet als reactie op zout. Is al meerdere malen getest en mijn bloeddruk reageert niet op zout en koffie. Wel op inspanning vermoeidheid en witte jassen. De reactie van je bloeddruk op zout is naar mijn mening erg individueel net als heel veel andere dingen en volgens mij moet je alle adviezen die hier gegeven worden ook zo lezen. Voor velen prima voor enkelen niet werkend of zelfs (een beetje) slecht.
Ach, ik zeg ook maar wat
Goed onthouden.
Hypertensie (chronisch hoge bloeddruk) is geassocieerd met chronisch hoge zout-inname (alhoewel zelfs daar controverse over is), maar dat heeft weinig te maken met dat je bloeddruk stijgt/daalt als je iets eet.
Er is wel een aantal studies daarnaar gedaan, zie o.a. https://pdfs.semanticscholar.org/e243/e ... 0ed277.pdf
Wat ze daar hebben gedaan is een aantal mensen extreme hoeveelheden zout laten eten. Pas vanaf 800mmol/24 uur, is er iets van een stijging in de bloeddruk waar te nemen. Omgerekend is dat ongeveer 50 gram aan zout, per dag (advies is 6 gram). Als jouw bloeddruk stijgt van soep eten, zal daar dus iets anders meespelen zoals stress (je voelt immers noodzaak om je bloeddruk te meten tijdens het eten, dat geeft al extra stress vergelijkbaar met de wittejassen-hoge bloeddruk), of een fysiologische reactie op een hoge temperatuur in je mond/maag. Maar ik betwijfel ernstig of dat van het zout in de soep komt.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4
Gazelle XR4
Dit meen je echt? Dan heb je in drie uur er meer zout doorheen gejaagd dan wat eigenlijk maximaal is voor een hele week. Wat dan erg jammer is dat je èn je nieren heel negatief belast en dat het ook nog averechts werkt.
Lijkt me beter dat je gaat fietsen met alleen een scheutje siroop (dan bedoel ik niet een halve fles