Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 sep 2017 18:32

Hoeveel efficiënte motoren ga je vinden die geen permanente magneten bevatten? Volgens mij is het prima om gewoon het magneetveld te controleren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

senior
Forum-lid

senior 06 sep 2017 20:54

timo2.0 schreef: 06 sep 2017 12:58 Op welke gegevens baseer jij die 5% - of is het je onderbuik?
Wat dacht je van zijn duim?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 sep 2017 07:43

Ja hoor, we hebben weer iemand die eens lekker oude koeien uit de sloot gaat vissen......
Zal ongetwijfeld waar zijn, maar laat het rusten.

Olympisch wielerkampioen Leontien van Moorsel zou, onder meer rond de Olympische Spelen van 2000, het verboden middel epo hebben gebruikt.
Dat stelt Peter Janssen, een van belangrijkste Nederlandse wielerartsen, zaterdag in een interview in de Volkskrant. De 75-jarige arts zegt de onthulling te doen omdat “het systeem op de schop moet”.
De wielrenster en haar echtgenoot zouden hem hebben benaderd voor informatie over het middel. Daarna heeft Janssen haar naar eigen zeggen uitgelegd hoe het middel moest worden geïnjecteerd.
Van Moorsel zou onder meer epo hebben gebruikt in de maanden voorafgaand aan de Spelen in 2000, waar zij drie Olympische medailles won. In die periode kampte de wielrenster onder meer met eetstoornissen.
Aantekeningen
De samenwerking loopt volgens de arts spaak als Van Moorsel zich niet, zoals afgesproken, in het ziekenhuis laat controleren.
Janssen heeft, zo stelt hij in de Volkskrant, uitgebreid aantekeningen bijgehouden van de gebeurtenissen. De arts is inmiddels met pensioen en woont in Thailand.
Bloeddoping
Van Moorsel is bij keuringen nooit positief bevonden. Zij ontkent in een reactie aan de Volkskrant ooit epo te hebben gebruikt. Zij zegt wel bij Janssen onder behandeling te zijn geweest voor voedingadviezen.
De arts stelt in het interview ook wielrenners Steven Rooks en Gert-Jan Theunisse bloeddoping te hebben toegediend. Dit gebeurde in de jaren tachtig, in de periode dat de twee renners grote successen behaalden. Ook zij ontkennen in de Volkskrant.
Monique Knol
Het is overigens niet de eerste maal dat Van Moorsel wordt beschuldigd van het gebruik van doping. Oud-kampioen Monique Knol betichtte haar collega er vorige jaar van dat de Brabantse renster tijdens haar loopbaan verboden middelen had gebruikt.
Van Moorsel stelde toen in een reactie "stappen" te gaan ondernemen tegen Knol. Het is niet duidelijk of ze dit plan ook heeft doorgezet.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

delsol
Forum-lid

delsol 09 sep 2017 08:24

Van oude mannen die naar Thailand verhuizen krijg ik ook onderbuik gevoelens bij.

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 09 sep 2017 08:54

delsol schreef: 09 sep 2017 08:24 Van oude mannen die naar Thailand verhuizen krijg ik ook onderbuik gevoelens bij.
Dit soort insinuaties horen wat mij betreft niet thuis op dit forum.
Peter Jansen woont in Noord Thailand omdat zijn vrouw daar vandaan komt. Ik hoop dat je niet iets anders wilden insinueren.

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 09 sep 2017 09:25

Een renner die in die periode geen epo of bloeddoping nam zou wat mij betreft hogere nieuwswaarde hebben.
Maar zoals altijd; waar rook is… Jammer dat dit inderdaad nu weer even boven gehaald moet worden. Wat ben je dan voor iemand als je zo lang na dato nog even gaat natrappen, bah!!

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 09 sep 2017 09:40

Het interview gaat wel over meer dan alleen Leontien van Moorsel. Dat is nog geen 10% van het interview.
Het gaat over zijn perioden bij ploegen als PDM, Panasonic, Skil-Shimano, P3-Batavus en Vacansoleil.
Het geeft ook inzicht in de verweving van de UCI en de wielerarrtsen, en van de dopingcontroleurs en de wielerartsen.
Het allemaal naar buiten brengen is te laat, maar wat mij betreft beter te laat dan nooit.

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 09 sep 2017 09:43

Het blijft niet bij een afspraak. Janssen: "Leontiens man, Michael Zijlaard, was er altijd bij. Ze kwamen buiten het spreekuur. Er zat vaak een lange tijd tussen en op het laatst van die consulten werd dan gevraagd, vooral door hem, of het mogelijk was een kuurtje te volgen."
Deze man is nog steeds actief in de wielerwereld en begeleidt jonge talenten. In dat opzicht vind ik het weldegelijk relevant om dit op te duikelen. Hoe kom je tot een schonere wielersport als dit soort figuren onder de mantel van omerta gewoon actief kunnen blijven?

Over hypocriet gesproken: https://www.bnr.nl/nieuws/10002493/zijl ... rd-terecht
t.a.f.k.a.e.h.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 sep 2017 10:13

Ow, wist niet dat er nog een ander artikel was met het volledige verhaal. De ellende bij Nu.nl, maar weer een populair stukje eruit gevist om clicks te krijgen.

Kan iemand dat artikel posten?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

dc
Forum-lid

dc 09 sep 2017 10:31

Roompot :roll:

KNWU, overheid, vooral niet gaan graven bij die ploeg... nergens goed voor :x

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 09 sep 2017 10:35

vantheman schreef: 09 sep 2017 09:40 Het interview gaat wel over meer dan alleen Leontien van Moorsel. Dat is nog geen 10% van het interview.
Het gaat over zijn perioden bij ploegen als PDM, Panasonic, Skil-Shimano, P3-Batavus en Vacansoleil.
Het geeft ook inzicht in de verweving van de UCI en de wielerarrtsen, en van de dopingcontroleurs en de wielerartsen.
Het allemaal naar buiten brengen is te laat, maar wat mij betreft beter te laat dan nooit.
bedankt voor die nuance. Dan heb ik iets te snel gereageerd.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 09 sep 2017 10:42

Marxten schreef: 06 sep 2017 18:11 De huidige controle (met iPad en af en toe X-Ray) is niet voldoende, ik denk dat vrijwel iedereen het daar over eens is.
Maar wat is dan wel een goede manier om te controleren? De UCI zou in samenspraak met de fietssponsors een methode kunnen bedenken, maar buiten de momenteel gebruikelijke methodes zie ik geen easy fix.
Gewoon de fietsen wegen vooraf en achteraf. De gewichten wegen, vastleggen en vergelijken is zuiver een kwestie van organiseren. Trouwens de gewichten van alle componenten zijn m.i. allemaal bekend, dus indien er motortjes en batterijen verstopt zitten moeten deze fietsen gewoon door de mand vallen. Gewoon niet moeilijk doen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie