Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bepalen trainingszones.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 04 sep 2017 13:56

Deze week wat magazines gelezen over trainingszones bepalen.
De één gaat uit van aantal % van maximum hartslag de ander rekent vanuit omslagpunt.
Wie heeft de juiste interpretatie qua zone bepaling?
Trainen op wattage gaat vanuit omslagpunt (zover mijn kennis reikt).
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 04 sep 2017 15:04

Vanuit omslagpunt is het meest nauwkeurig. Mits je dat omslagpunt regelmatig laat bepalen. Aan het begin van een seizoen kan namelijk je omslagpunt verschillen ten opzichte van het eind van het seizoen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 04 sep 2017 15:34

scottwilko schreef: 04 sep 2017 15:04 Vanuit omslagpunt is het meest nauwkeurig. Mits je dat omslagpunt regelmatig laat bepalen. Aan het begin van een seizoen kan namelijk je omslagpunt verschillen ten opzichte van het eind van het seizoen.
Dus genereert het bepalen vanuit je omslagpunt de meeste omzet, voor SMA's etc. ;)
Maar of je er beter van gaat fietsen wordt de volgende vraag.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 sep 2017 18:07

scottwilko schreef: 04 sep 2017 15:04 Vanuit omslagpunt is het meest nauwkeurig. Mits je dat omslagpunt regelmatig laat bepalen. Aan het begin van een seizoen kan namelijk je omslagpunt verschillen ten opzichte van het eind van het seizoen.
Vermogen op omslagpunt veranderd, maar daar heb je een vermogensmeter voor om het te meten. Hartslag op omslagpunt veranderd niet veel over een seizoen, het effect van dag tot dag is veel groter door vermoeidheid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 04 sep 2017 20:10

Een keer een testje doen, is het beste. Meten is weten. Dat kan professioneel bij een keuring, of aan de hand van bijvoorbeeld een drie minutentest bij Trainen op Wattage of een andere sportschool. Essentie is dat je zowel hartslag als wattage registreert en een test doet waarbij je je plafond opzoekt.
Als 'ongeveer goed' goed genoeg is, doe dan een eenvoudige test. Als je het precies wilt weten voor een op maat gemaakt trainingsprogramma, dan moet je meer geld uitgeven.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 04 sep 2017 22:40

Nee_Nee schreef: 04 sep 2017 20:10 Een keer een testje doen, is het beste. Meten is weten. Dat kan professioneel bij een keuring, of aan de hand van bijvoorbeeld een drie minutentest bij Trainen op Wattage of een andere sportschool. Essentie is dat je zowel hartslag als wattage registreert en een test doet waarbij je je plafond opzoekt.
Als 'ongeveer goed' goed genoeg is, doe dan een eenvoudige test. Als je het precies wilt weten voor een op maat gemaakt trainingsprogramma, dan moet je meer geld uitgeven.
Het ging om zonebepaling,het viel mij op dat een ieder een eigen intrepetatie er aan geeft betreffende de geleerden.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 sep 2017 09:43

Je hebt al meerdere meningen/visies gelezen. En vraagt hier naar nog meer visies. In de hoop op de "juiste" visie uit te komen? Dan gaat het erom wie jij het meest gelooft aan het einde van de dag ;) .

Het fijne aan zones is dat het geen exacte punten zijn. Vandaar ook "zone". Als je een zone X hebt, die loopt van Y tot Z, en je zit altijd tegen Z aan te fietsen.... wat heb je dan aan de zonebepaling? In dat geval moet je wel vrij veel zekerheid hebben over de juiste bepaling van Z.

Volgens mij is zonebepaling vanuit omslagpunt het meest betrouwbaar.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 05 sep 2017 11:16

nijkie schreef: 04 sep 2017 22:40
Het ging om zonebepaling,het viel mij op dat een ieder een eigen intrepetatie er aan geeft betreffende de geleerden.
Zal mijn schuld zijn geweest door te zeggen dat het het allerbeste is om de zonebepaling regelmatig uit te laten voeren middels een inspanningstest.
Dat de zonebepaling op basis van het omslagpunt het beste is, is wel iedereen het eens.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 05 sep 2017 12:04

scottwilko schreef: 05 sep 2017 11:16
Zal mijn schuld zijn geweest door te zeggen dat het het allerbeste is om de zonebepaling regelmatig uit te laten voeren middels een inspanningstest.
Dat de zonebepaling op basis van het omslagpunt het beste is, is wel iedereen het eens.
Ik ben best wel benieuwd hoe vaak jij dat laat bepalen. Of is het meer dat je het vaker zou willen laten bepalen, maar het toch ook niet zo vaak doet.

Karl66
Forum-lid

Karl66 05 sep 2017 12:29

Je hoeft het toch niet perse te laten bepalen? Je kan dat toch ook zelf doen? Het is minder nauwkeurig dan een omslagpuntbepaling met lactaatmeting maar een stuk nauwkeuriger dan een berekening op basis maximale en minimale hartslag. Omdat die berekening uitgaat van een gemiddelde mens en meeste mensen nou eenmaal afwijken van het gemiddelde.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 05 sep 2017 12:59

Jans schreef: 05 sep 2017 12:04
scottwilko schreef: 05 sep 2017 11:16
Ik ben best wel benieuwd hoe vaak jij dat laat bepalen. Of is het meer dat je het vaker zou willen laten bepalen, maar het toch ook niet zo vaak doet.
Het ging er om wat het beste is.
Zelf klooi ik maar wat aan met trainen, en de laatste test voor het omslagpunt dateert ook al van ruim 10 jaar geleden.

Als mijn lijf het volhoud, dan ga ik ergens volgend jaar weer serieus in training voor een halve Ironman. Dit gaat dan onder begeleiding van een coach, waarbij de eerste stap zal zijn het bepalen van de zones door middel van een test.

Plaats reactie