Dat kan ook afhangen van de wielen die in je Roubaix gemonteerd zaten. Als jij voor een relatief slap wiel had zitten voelt je fiets aan de voorkant allicht een stuk comfortabeler, omdat er extra demping (in de zin van vervorming) optreedt.
Een vergelijking tussen twee frames is denk ik pas zinvol als je exact dezelfde wielen zou gebruiken (ceteris paribus, zoals dat zo mooi heet: als alle andere omstandigheden gelijk blijven).
Canyon
Dan is hij denk ik vergelijkbaar met de Scott Solace disc die ik nu heb aangezien daarvan de voorvork nmm ook een stuk minder comfortabel is dan de achterkant. Wil je scherp kunnen sturen dan moet je natuurlijk ook geen hele slappe voorvork/balhoofd (constructie) hebben.
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Zo'n groot verschil maakt een wielsetje nou ook weer niet. Heb maar op weinig frames gereden in mijn leven, maar toch wel talloze wielsets. Het zijn toch vaak de frames, voorvork, banden en gewicht van de wielset (bij acceleratie) die de rijeigenschappen van de fiets bepalen.bobkat19 schreef: ↑30 aug 2017 15:19 Dat kan ook afhangen van de wielen die in je Roubaix gemonteerd zaten. Als jij voor een relatief slap wiel had zitten voelt je fiets aan de voorkant allicht een stuk comfortabeler, omdat er extra demping (in de zin van vervorming) optreedt.
Een vergelijking tussen twee frames is denk ik pas zinvol als je exact dezelfde wielen zou gebruiken (ceteris paribus, zoals dat zo mooi heet: als alle andere omstandigheden gelijk blijven).
Ik zit met een vergelijkbaar dilemma, ben ook op zoek naar een nieuwe racer maar kan niet slagen voor de prijs die ik in gedachten heb. Budget is iets van €2100 - €2600 en dan kom ik bij de gevestigde merken zoals C'dale, Sensa of Bianchi op een raceframe uit, vaak carbon en afgemonteerd met Ultegra en Aksium (oid) wielen. Mooi voor het oog, want welke niet-deskundige kijkt nu naar de wielset?ypuh schreef: ↑16 aug 2017 21:48Normale prijzen ben ik nog steeds niet helemaal met je eens (ik kijk dan naar de prijsklasse €1.500 - €3.000).daniel1975 schreef: ↑16 aug 2017 20:41 Ik heb in de Sale nog even gekeken naar de Ultimate met SR en Bora's. Maar helaas (gelukkig€€ ) alleen in het suf zwart en niet dat fraaie blauw.
Ik vind de huidige structuur van Canyon prima, maar dan moeten ze ook wel echt scherp zijn ipv de inmiddels normale prijzen. Dan zou ik ook normale keuzes willen.
Ik ben me al maanden aan het orienteren op wat mijn volgende racer zou worden en o.a. de volgende fietsen zijn de revu gepasseerd:
- BMC RoadMachine
- Cannondale Synapse
- Cervelo S2
- Bianchi Intenso
- Rose Xeon Team CGF
- Cube Agree C:62
- Giant Defy Advanced 2
Bijna allemaal zijn of €300 - €800 duurder t.o.v. de Endurace CF SL en allemaal doen ze concessies (Mavic Aksium wielen, Si cranks, afwijkende remmen, goedkoop zadel, zwaar frame, Schwalbe Ultemo bandjes, max 25mm etc).
Het lukt Canyon wel om fietsen met een ergo cockpit, DT Swiss 1400 wielen, 28mm GP's, Fizik zadel, volledige Ultegra etc. af te monteren en nog steeds €300,- goedkoper te zijn met het lichtste frame (hecht ik geen echte meerwaarde aan). Met name het verschil t.o.v. van BMC, Cervelo en Cannondale is nog wel gigantisch, die zijn vaak én duurder én doen meerdere concessies (105 groep én alu stuur+pen combi én mindere wielen/banden én een flut zadel), ofwel 10-30% duurder én 4-5 onderdelen die ik bij aanschaf zou vervangen, zonder daar een aanmerkelijk beter frame of service tegenover te zetten.
Bianchi, Cube en Giant kunnen op prijs concurreren maar doen nog steeds concessies. Rose kan concurreren maar iets houdt me toch tegen om zo'n fiets te kopen (bij de club rijden er ook 2-3 met een Rose met Di2 etc. maar vind het in het echt vrij suffe fietsen).
Bij Canyon heb ik dan als extra (voor hetzelfde geld) een Ksyrium wielset en Ultegra Di2 en vaak ook nog de lichtste fiets in totaal. Nou is Di2 me niet écht geld waard (zou er niet méér voor gaan betalen), maar een mooie lichte(re) wielset is wel een fors pluspunt.
Het is een moeilijke beslissing, want ik zit er weer de nodige jaren aan vast aan die fiets. Zou een Bianchi, Trek of Cannondale van €300,- duurder nou echt veel beter zijn dan de Canyon? Of zelfs waardevaster bij inruil? Voor dealer support wil ik dat geld niet uitgeven, meeste sleutelwerk doe ik zelf en alleen wielen laat ik spannen/richten. En dat gaat naar een parttime-professional 2 straten verderop die in zijn vrije tijd wielen bouwt. Voor hem maakt het niks uit van welk fietsmerk de wielen afkomstig zijn.
Dogma F
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 38290
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Die Fransen betalen kennelijk goed.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 38290
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Yup, net iets meer dan DT Swiss ben ik bang.
Less is bore
Zo'n blauw/witte CF SL 8.0 mag er toch best wezen en daar zitten DT Swiss wieltjes in. Helaas is die kleur dan weer niet te krijgen met Campa of als los frameset. De nieuwe Ultegra is toch wel een stukje mooier dan de oude overigens. Ik zou er bijna mee kunnen leven.
![Afbeelding](https://static.canyon.com/img/cache/66/d/bb84e0bdf097ae4ba336db5a6217e.jpg)
![Afbeelding](https://static.canyon.com/img/cache/66/d/bb84e0bdf097ae4ba336db5a6217e.jpg)
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 31 aug 2017 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12905
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
80% van de aeroads 2017 werd reynolds strike geleverd. Dus dat valt best mee.