trainen na 3-voudige ribbreuk
Zondag tegen de grond gekwakt na een valpartij me een aantal clubleden.
De rit nog grotendeels zonder problemen uitgereden (begrijp ik nu plots beter die profs die ondanks serieuze blessures toch nog de rit eindigen - je voelt de pijn pas later).
Soit, vanmorgen toch bij de dokter gegaan en conclusie: 3-voudige ribbreuk. Momenteel heb ik veel pijn bij het mij rechtzetten of bepaalde bewegingen met de rm of romp. Vraag: zijn er hier leden die ook al een ribbreuk hebben gehad en na hoeveel tijd konden jullie weer de fiets op (rijden op wielertoeristenniveau, dus rustig herbeginnen). Graag jullie advies of ervaringen aub.
De rit nog grotendeels zonder problemen uitgereden (begrijp ik nu plots beter die profs die ondanks serieuze blessures toch nog de rit eindigen - je voelt de pijn pas later).
Soit, vanmorgen toch bij de dokter gegaan en conclusie: 3-voudige ribbreuk. Momenteel heb ik veel pijn bij het mij rechtzetten of bepaalde bewegingen met de rm of romp. Vraag: zijn er hier leden die ook al een ribbreuk hebben gehad en na hoeveel tijd konden jullie weer de fiets op (rijden op wielertoeristenniveau, dus rustig herbeginnen). Graag jullie advies of ervaringen aub.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
Zelf geen ervaring, maar volgens mij is het advies rust en kunnen doktoren verder weinig doen. Het beste alternatief om in conditie te blijven/geraken lijkt me een Tacx i.c.m. Zwift/TR. Op die manier heb je minder last van het wegdek en al het andere dat bij buiten fietsen komt kijken.
Haha, ook toevallig. Vandaag voor het eerst weer begonnen met (race)fietsen en dat na 6 weken 'revalidatie(herstel)' tijd van twee gebroken ribben, heup- en schouderfractuur en een lichte hersenschudding. Nu nog een pijnlijke schouder bij het in gestrekte houding zitten op de fiets en kan daardoor ook geen kracht zetten. Volgens de dokter kan dit nog wel een paar maanden duren voordat de pijn echt weg is.fiedoo schreef: ↑22 aug 2017 16:51 Zondag tegen de grond gekwakt na een valpartij me een aantal clubleden.
https://www.strava.com/activities/1146054596
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb alleen ervaring in trainen met gebroken vingers en gebroken pols. Dat gaat heel prima 
Ik ben er van overtuigd dat sportief blijven bewegen beter is dan absolute rust (betere doorbloeding, gunstiger mechanische stimulatie voor het bot); alleen als je te ver gaat met belasten, dan heb je denk ik wel een serieus probleem.
Voor mij was dat zorgen dat je situaties waarin je het bot al te zwaar belast zoveel mogelijk voorkomen. Dus niet vallen(!), in het begin alleen op glad asfalt en heel rustig over drempeltjes en in jouw geval waarschijnlijk ook niet zo zwaar trainen dat je ademhaling sky-high gaat. De eerste week zou ik sowieso even niet al teveel doen.
(VB: ik brak 7 weken geleden mijn pols, 6 weken geleden zat ik, in het gips, weer op de racefiets, 4 weken geleden ging het gips eraf en durfde ik, met brace, weer op de MTB. Sinds vorige week zit ik zonder brace op de racefiets. Voor de MTB twijfel ik nog. Mijn bot lijkt weer helemaal heel en sterk; tenminste, toen vorige week op een lullige manier, gewoon te voet, uitgleed en er keihard op viel was er niets aan de hand)
Disclaimer: deze "revalidatiestrategie" zal door velen wellicht onverstandig gevonden worden. Toepassen is geheel op eigen verantwoordelijkheid
:
EDIT: hoe dan ook beterschap natuurlijk!
Ik ben er van overtuigd dat sportief blijven bewegen beter is dan absolute rust (betere doorbloeding, gunstiger mechanische stimulatie voor het bot); alleen als je te ver gaat met belasten, dan heb je denk ik wel een serieus probleem.
Voor mij was dat zorgen dat je situaties waarin je het bot al te zwaar belast zoveel mogelijk voorkomen. Dus niet vallen(!), in het begin alleen op glad asfalt en heel rustig over drempeltjes en in jouw geval waarschijnlijk ook niet zo zwaar trainen dat je ademhaling sky-high gaat. De eerste week zou ik sowieso even niet al teveel doen.
(VB: ik brak 7 weken geleden mijn pols, 6 weken geleden zat ik, in het gips, weer op de racefiets, 4 weken geleden ging het gips eraf en durfde ik, met brace, weer op de MTB. Sinds vorige week zit ik zonder brace op de racefiets. Voor de MTB twijfel ik nog. Mijn bot lijkt weer helemaal heel en sterk; tenminste, toen vorige week op een lullige manier, gewoon te voet, uitgleed en er keihard op viel was er niets aan de hand)
Disclaimer: deze "revalidatiestrategie" zal door velen wellicht onverstandig gevonden worden. Toepassen is geheel op eigen verantwoordelijkheid
EDIT: hoe dan ook beterschap natuurlijk!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Heb jij nog kunnen voortfietsen? Bij mij is het vnl de gebroken ribben die mij hinderen. Schouder valt wel mee.Orlok schreef: ↑22 aug 2017 16:59Haha, ook toevallig. Vandaag voor het eerst weer begonnen met (race)fietsen en dat na 6 weken 'revalidatie(herstel)' tijd van twee gebroken ribben, heup- en schouderfractuur en een lichte hersenschudding. Nu nog een pijnlijke schouder bij het in gestrekte houding zitten op de fiets en kan daardoor ook geen kracht zetten. Volgens de dokter kan dit nog wel een paar maanden duren voordat de pijn echt weg is.fiedoo schreef: ↑22 aug 2017 16:51 Zondag tegen de grond gekwakt na een valpartij me een aantal clubleden.
https://www.strava.com/activities/1146054596
Dokter heeft voor genezing 6 weken voorzien maar 'k heb echt niet durven vragen wanneer ik mocht fietsen terug
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

Dat is het wellicht ook niet. Punt is dat de men vaak uit voorzorg het zal afraden, maar dat er met een beetje beleid heel veel mogelijk is. Het was voor mij steeds een afweging tussen het risico op extra schade en knettergek worden van het niet sporten. Als je die beweegdrive niet zo hebt, dan zou ik gewoon de fiets een tijdje laten staan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb weleens wat ribben gebroken en kon in principe alles gedurende het herstel. Alleen de pijn van sommige bewegingen en bijvoorbeeld diep ademen zorgde er voor dat ik enige tijd niet op de racefiets gezeten heb.
Het grootste risico zit vooral in het nogmaals vallen heb ik begrepen. Indoor training op de tacx zou dit risico moeten minimaliseren. Dan is het vooral zorgen dat het niet te pijnlijk wordt.
Het grootste risico zit vooral in het nogmaals vallen heb ik begrepen. Indoor training op de tacx zou dit risico moeten minimaliseren. Dan is het vooral zorgen dat het niet te pijnlijk wordt.
Nee, heb niet kunnen door fietsen en werd met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Maar ik zou gewoon 6 weken rust houden en dan weer beginnen met (race)fietsen, Btw, het hangt er ook een beetje vanaf welke ribben en waar deze zijn gebroken. Bij mij waren het twee ribben links achter onder/bij mijn schouderblad.fiedoo schreef: ↑22 aug 2017 18:29 Heb jij nog kunnen voortfietsen? Bij mij is het vnl de gebroken ribben die mij hinderen. Schouder valt wel mee.
Dokter heeft voor genezing 6 weken voorzien maar 'k heb echt niet durven vragen wanneer ik mocht fietsen terug. 'k Dacht van aan de hand van een paar "ervaringsdeskundigen"
een bepaalde datum te kunnen vooropstellen. Maar we zullen afwachten hoe het evolueert en onze tijd nemen. Spijtige zaak nu dak juist de goe conditie te pakken had. @ 53x11: met gebroken vingers en pols rondrijden lijkt mij toch ook niet zo vanzelfsprekend.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
zelfde plaats bij maar maar 3 keer prijsOrlok schreef: ↑22 aug 2017 19:29Nee, heb niet kunnen door fietsen en werd met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Maar ik zou gewoon 6 weken rust houden en dan weer beginnen met (race)fietsen, Btw, het hangt er ook een beetje vanaf welke ribben en waar deze zijn gebroken. Bij mij waren het twee ribben links achter onder/bij mijn schouderblad.fiedoo schreef: ↑22 aug 2017 18:29 Heb jij nog kunnen voortfietsen? Bij mij is het vnl de gebroken ribben die mij hinderen. Schouder valt wel mee.
Dokter heeft voor genezing 6 weken voorzien maar 'k heb echt niet durven vragen wanneer ik mocht fietsen terug. 'k Dacht van aan de hand van een paar "ervaringsdeskundigen"
een bepaalde datum te kunnen vooropstellen. Maar we zullen afwachten hoe het evolueert en onze tijd nemen. Spijtige zaak nu dak juist de goe conditie te pakken had. @ 53x11: met gebroken vingers en pols rondrijden lijkt mij toch ook niet zo vanzelfsprekend.

Nou ja, beterschap igg en probeer zou gauw mogelijk van de morphine en/of andere pijnstillers af te komen want dat geeft zeker de eerste dagen/weken het gevoel dat het wel gaat.fiedoo schreef: ↑22 aug 2017 21:44zelfde plaats bij maar maar 3 keer prijsOrlok schreef: ↑22 aug 2017 19:29Nee, heb niet kunnen door fietsen en werd met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Maar ik zou gewoon 6 weken rust houden en dan weer beginnen met (race)fietsen, Btw, het hangt er ook een beetje vanaf welke ribben en waar deze zijn gebroken. Bij mij waren het twee ribben links achter onder/bij mijn schouderblad.fiedoo schreef: ↑22 aug 2017 18:29 Heb jij nog kunnen voortfietsen? Bij mij is het vnl de gebroken ribben die mij hinderen. Schouder valt wel mee.
'k ben geen maniak van fietsen maar had juist de goede forme. dus wat spijtig maar ook niet supererg hoor.
Nee jong, ik pak zo goed als niks van pijnstillers, een beetje af en toe op de tanden bijten en 't gaat wel.Orlok schreef: ↑23 aug 2017 10:09Nou ja, beterschap igg en probeer zou gauw mogelijk van de morphine en/of andere pijnstillers af te komen want dat geeft zeker de eerste dagen/weken het gevoel dat het wel gaat.fiedoo schreef: ↑22 aug 2017 21:44zelfde plaats bij maar maar 3 keer prijsOrlok schreef: ↑22 aug 2017 19:29 Nee, heb niet kunnen door fietsen en werd met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Maar ik zou gewoon 6 weken rust houden en dan weer beginnen met (race)fietsen, Btw, het hangt er ook een beetje vanaf welke ribben en waar deze zijn gebroken. Bij mij waren het twee ribben links achter onder/bij mijn schouderblad.'k ben geen maniak van fietsen maar had juist de goede forme. dus wat spijtig maar ook niet supererg hoor.
![]()

Zijn er röntgenfoto's van jouw ribbreuk gemaakt.?fiedoo schreef: ↑23 aug 2017 14:59Nee jong, ik pak zo goed als niks van pijnstillers, een beetje af en toe op de tanden bijten en 't gaat wel.