Alles over vakanties op én met de fiets

Tour du Mont Blanc Cyclo 2017

martinlukasse
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2016 17:05

martinlukasse 14 nov 2016 08:24

Ik ben voornemens om de Tour du Mont Blanc Cyclo te gaan rijden in 2017. Zijn er hier mensen aanwezig met ervaring van deze Cyclo die me iets zouden kunnen vertellen over de organisatie, bevoorrading en begeleiding onderweg?

Tevens nog tips voor een verblijfslocatie daar in de buurt of een eventueel georganiseerde reis naar deze Cyclo?

Alvast bedankt!

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 14 nov 2016 10:49

Ik was van plan hem vorig jaar met een vriend te rijden. Door omstandigheden (gebroken pols van eind mei tot begin juli) heb ik samen met mijn vriend 'slechts' de laatste 200 km gereden. Mijn vriend heeft hem wel helemaal uitgereden. Mijn eerlijke mening over deze tocht is dat hij vooral de moeite waard is omwille van de naam en faam, het is een tocht die je vooral op je palmares wilt hebben. Puur qua beleving en parcours zijn er mooiere en beter georganiseerde Alpenritten.

Het grootste nadeel van de TdMB vind ik persoonlijk dat het parcours vanaf de Grand Saint Bernard tot de voet van de Petit Saint Bernard zéér druk is. De Grand Saint Bernard is gewoon een transitweg tussen Zwitserland en Italië en er zit dus zeer veel verkeer op, zeker in het weekend. Aangenaam en op het gemak klimmen zit er dan niet in. Daarna rij je een lang stuk door de vallei van Aosta tot de voet van de Petit Saint Bernard. Dit is opnieuw een grote baan, niet zo aangenaam om te rijden en met goed weer is het hier bakken. Het stuk voor Zwitserland is wel rustig (vooral door het vroege ochtenduur), en vanaf de Petit Saint Bernard is het wel opnieuw aangenaam fietsen. De organisatie is in orde maar ook niet bijzonder: m.a.w. je hebt bepijling en bevoorrading zoals bij andere ritten maar buiten bagagetransport en pastabuffet op het einde geen bijzonderheden. Je krijgt wel een polo en een wielertruitje, wat de hoge inschrijvingsprijs enigzins verzacht of kan verantwoorden.

Ik wil je niet afschrikken, want ik wil zelf nog eens teruggaan om hem volledig te rijden. Ik heb gewoon het gevoel bij de TdMB zoals ik dat bij de Ronde van Vlaanderen heb: ik rij hem toch weer opnieuw omdat ik hem wil gereden hebben, maar er zijn mooiere en leukere fietservaringen. Zo heb ik dit jaar ook het Alpenbrevet gereden, en deze was qua parcours en beleving toch mooier.

Wat verblijf betreft: ik had met enkele vrienden via AirBnB een chalet in Les Saisies geboekt, dit was prima. Nog een laatste opmerking: met slecht weer zou ik deze rit niet willen rijden.. En ik ben verre van een goed-weer-fietser. Maar dit geldt in principe voor elke lange/zware bergrit.

martinlukasse
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2016 17:05

martinlukasse 14 nov 2016 15:10

Bedankt voor je uitgebreide reactie Matthia, geeft me toch weer wat meer inside informatie, de drukke banen onderweg met veel verkeer lijkt me inderdaad niet zo prettig fietsen.

Na 2x de Marmotte te hebben gereden zoek ik voor 2017 een nieuwe uitdaging en wel een beetje het liefste in dezelfde periode (begin/half juli) vandaar dat ik zat te denken aan de Tour de Mont Blanc. Ik ga er dan toch nog eens goed over nadenken en wellicht mijn cyclo kalender iets aanpassen. Alpenbrevet staat zeker op mijn to do list maar komend jaar past dat helaas niet voor mij.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 nov 2016 15:39

Uitdagingen zat in die periode: www.cyclokalender.nl. Tip: Italiaanse granfondo's zijn over het algemeen geweldig georganiseerd en de sfeer is vaak erg goed.
Vergis je overigens niet in een rit als de TdMB. Ikzelf heb ooit het Alpenbrevet platin rondje gereden en dat was toch wel wat anders dan de Marmotte. Was compleet uitgeperst. De TdMB is daar nog eens een schepje bovenop.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 14 nov 2016 16:56

Zoals gezegd wil ik je zeker niet afschrikken. Maar zoals ook Herman al zegt, het is een ultra tocht, dit is een andere beleving dan een cyclo. Je zit veel langer op de fiets en het doel is vooral hem uitrijden. Het is waarschijnlijk ook één van de zwaarste ritten die er zijn (+300km, 8000hm), maar dat is weer net wat het zo aantrekkelijk maakt natuurlijk :)

martinlukasse
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2016 17:05

martinlukasse 14 nov 2016 20:23

Klopt helemaal dat het een andere beleving en doel is, vandaar ook mijn interesse om ervoor in te schrijven voor deze ultra tocht. Ik heb al best een aantal cyclo's gereden en zal er komend jaar zeker ook een paar rijden maar daarnaast zoek ik toch nog 1 hoofddoel en dat zou dan de TdMB kunnen zijn. Of eventueel een meerdaagse cyclo.

In ieder geval hartelijk dank voor jullie feedback, toch hele waardevolle informatie en stof tot nadenken! En Italiaanse cyclo's staan ook zeker nog op mijn lijstje Herman!

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1126
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 16 nov 2016 23:50

Mijn voorkeur gaat ook uit naar Italiaanse cyclo's, perfect georganiseerd (tot zelfs meerijdende motoren met reservewielen erop), die vaak afgezette wegen hebben.
Spreek uit eigen ervaring over de Dolomieten Maraton, GF Sportful, La Campionissimo, GF Felice Gimondi, Novecolli.

In het verleden ook de Marmotte gereden, ook mooi maar wel een stuk minder qua organisatie.

Paar jaar terug de Grand St Bernard vanuit Zwitserland omhoog gereden, was wel heel druk met auto's vond ik
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Toffel
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2017 19:54

Toffel 17 aug 2017 20:10

Hallo,

Verleden maand hebben we deze cyclo gereden.
Zoals reeds gezegd is het zeker niet de mooiste 330km uit de Alpen, maar de sfeer is wel heel bijzonder omdat het een rit van extremen is.

Ik heb er volgend filmpje van gemaakt:


De route biedt best wel wat leuke uitzichten, maar dat mag wel over 330km. Daarnaast is het een typisch franse organisatie: relatief duur, allerhande documenten die moeten ondertekend worden (medische goedkeuring huisdokter, verklaring dat je verzekerd bent, verklaring dat je geen vuilnis gaat achterlaten...) maar daarentegen heb ik wel geen enkele toilet gezien. :shock:

De bevoorradingen zijn minimalistisch met als positieve uitschieter de pasta. Het is wel interessant dat je 2 zakjes kan afgeven die je op 2 van de 7 bevoorradingspunten kan laten afleveren. Deze zakjes staan daar dan de hele dag onbewaakt langs de straatkant... maar je hebt ondertussen wel je handtekening ergens gezet waarbij je verklaart dat de organisatie niet verantwoordelijk is indien er iets uit verdwijnt..! :roll:

Versta me niet verkeerd; we hebben een prachtige dag gehad, mede dankzij het uitzonderlijk gunstige weer, maar... naar Belux-normen hinkt deze organisatie nog ver achterop. Ik meende ergens gehoord te hebben dat Golazo mee in de organisatie is gestapt, sinds kort. Dus voor de toekomst belooft dat veel goed (met als risico dat de inschrijfingsprijs omhoog gaat). #voorwathoortwat

Groeten.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3128
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 aug 2017 08:25

Respect :winkthumb: En een leuk filmpje !
YFood !!!

Birota
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 06 jan 2015 19:43

Birota 19 aug 2017 09:54

Mooi filmpje! Hoe verhoudt deze cyclo/ultra zich ten opzichte van een "normale" bergcyclo zoals bijvoorbeeld de ORM? Maken de extra km's de tocht heel veel zwaarder, of is het op de juiste intensiteit te doen voor een gemiddelde cyclorijder?

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 19 aug 2017 12:10

Heb je behalve dat leuke filmpje ook een Strava kaartje van de rit?
Lijkt me een heel mooie toeristische rit. Ik wil die wel een keer doen met mijn vrouw samen in de auto en alleen de afdalingen en valleien op de fiets. Tijdens de beklimmingen fiets en ik zelf weer in de auto. Bespaart me al dat gezwoeg en ben aan benzine kosten waarschijnlijk nog minder kwijt dan het extreme inschrijfbedrag. En het gaat dan waarschijnlijk omdat we de beklimmingen om optimaal van de uitzichten willen profiteren en dus met de auto heel kalmpjes naar boven gaan rijden me een aantal KOMmen in Strava opleveren. :lol:

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 19 aug 2017 18:46

Mooi filmpje Toffel. Staat met potlood op de kalender van 2018.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het je afging? Ben je nog in de problemen gekomen? Waar begon het echt zwaar te worden? Of liep het de hele dag vrij goed zonder in te storten?
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie