Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Hoe blijven jullie droog op kortere ritjes?

bdw
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16

bdw 11 aug 2017 16:34

Fiets sinds kort naar het werk en ben dus ongeveer een uurtje onderweg enkel. Met de Belgische zomers is het natuurlijk soms tussen de regenbuien door fietsen waardoor ik stilletjes aan aan het uitkijken ben naar waterdicht fietsgerief.

Ben dus even aan het nadenken wat ik allemaal nodig heb.

Vorige rit had ik een gewoon truitje aan met daaronder waterafstotende armwarmers. Een gewone korte bib en dan overschoenen aan. Door het opstotend water waren mijn kousen na 20 km toch nat.

Wat zijn hier de tips van de meer ervaren fietsers?

Ik heb al zoveel sites zitten bekijken dat ik door de reviews het bos niet meer zie. Wat tips van mensen die de kledij in kwestie bezitten, zou dus wel helpen.

Zelf had ik nog gedacht aan: waterafstotende jersey/jas. Heb gelezen dat de galibier tourmalet zeer goed is? Lange waterafstotende broek voor als het kouder wordt? Enige tips qua merk? En dan betere overschoenen? Iets voor onder de helm?

Ik krijg zelf niet snel koud dus draag meestal een korte short maar besef dat dit later toch nodig zal zijn.

Nat worden is niet zo erg, het is tenslotte maar dertig km, maar eens het kouder wordt zou ik het toch ook graag volhouden.

Voor de duidelijkheid; 30 km naar het werk, daar douchen en kledij laten drogen, 30 km terug 's avonds.

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 11 aug 2017 17:10

Check even de 208 pagina's van dit topic, daar worden diverse opties besproken: viewtopic.php?f=22&t=9351

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 11 aug 2017 20:01

GABBA en Perfetto

hayes

hayes 11 aug 2017 21:10

In de zomer gewoon niets. Nat zijn is geen drama. Op het werk kan ik m'n fietskleren ophangen om te drogen al het moet.
Tegen de avond zijn ze altijd weer droog.

In de koudere maanden draag ik enkel waterbestendige overschoenen en een regenjas en een paar goeie handschoenen. Natte en echt koude voeten is héél erg onaangenaam :-)

edit: Ik draag uiteraard meer dan enkel die drie dingen ;-)

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 11 aug 2017 22:32

Ja, een broek is ook wel aan te raden.... :D

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 aug 2017 12:23

Wiliertoerist schreef: 11 aug 2017 22:32 Ja, een broek is ook wel aan te raden.... :D
Nou ja, hangt ervan af wat je van plan bent. : :lol: :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1280
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 12 aug 2017 12:41

Met de broek aan is wel veiliger...
...

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 17 aug 2017 11:07

Dit jaar ben ik ook een paar keer naar mijn werk gefietst in de regen dat is voor mij een lange rit. Ook ik kan douchen en ik leg ook reserve fietskleding op het werk neer.
Ik gebruik de Castelli nanoflex light (pro) short en daarop een perfetto 2. Ik zou de volgende keer fluor geel kopen ipv grijs. Verder bevalt het prima. Voor mjin voeten paar dunne waterdichte overschoenen. Helaas komt het water wat opspat via mijn benen toch in de schoenen dus waren ze na enkele uren toch nat.

Als je kunt douchen en spullen redelijk kunt laten drogen dan zou ik me op dat ritje van 1 uur niet te druk maken om kurkdroog aankomen. Zolang je het maar niet te koud krijgt. Natte kleren terug aantrekken is niet fijn dus ik zou proberen een extra ondershirt en sokken mee te nemen oid als je het al niet op het werk neer legt.

PetiK
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 mar 2015 13:03

PetiK 18 aug 2017 10:57

Om natte voeten te voorkomen in ieder geval geen broekspijpen of beenwarmers in de overschoen proppen, want dan loopt het erin. En je sokken er niet bovenuit laten steken.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 18 aug 2017 11:40

zoals anderen al melden,
koud door wind of water is vervelender/lastiger.
er zijn weinig producten die je droog houden, en op den duur lekken ze toch door, wanneer je een 100% waterdicht kleding gebruikt wordt het klam van zweet.

ik gebruik zelf
een regenhesje zonder mouwen,
overschoenen
gabba korte mouwen
winterjas met regenstop
nanoflex been/armstukken.
petje
ik verwacht van geen enkel product dat het mij droog houd.

misschien zijn de gore producten dit wel doen, maar ik betwijfel het.

dixy100
Forum-lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 04 aug 2011 21:49

dixy100 18 aug 2017 20:49

Ik heb onlangs een Castelli Imprevisto Nano Jersey in de uitverkoop aangeschaft.
Vandaag voor het eerst kunnen testen in af en toe een buitje.
Het werkt beter als een normaal zomershirt.
De druppeltjes blijven de eerste 15 minuten op het shirt liggen,maar langer ook niet.
Dus met aanhoudend regenweer voldoet deze niet.
het shirt moet wel de kans krijgen om weer droog te waaien.
Had voor de zekerheid een regenjack meegenomen, maar heb ik niet gebruikt.
Dus voor een dag als vandaag met 20 graden en een zomers buitje die niet lang aanhoud is het prima geschikt.

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 18 aug 2017 21:09

Hoe blijven jullie droog op kortere ritjes?: NIET

Ik rij 45 minuten van en naar mijn werk het hele jaar rond en ik kleed me uitsluitend op temperatuur, niet op neerslag.
Nat worden is geen probleem omdat ik zowel op mijn werk als thuis na de rit kan douchen en de kleren kan drogen (werk) en/of wassen (thuis).
Stevig doorfietsen (28-30 gem.) in regenkleding vind ik persoonlijk een drama.
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Plaats reactie