Alles over vakanties op én met de fiets

Land's End naar John O'Groats

Spelvout
Forum-lid

Spelvout 15 aug 2017 14:30

Goedemiddag allen,

Al enkele jaren heb ik het wilde idee in mijn hoofd om de route Land's End naar John O'Groats te gaan fietsen. Ik zelf ben geen hele ervaren fietser, maar fiets wel elke dag naar mijn werk (ca. 25 km). En ga af en toe op zondag fietsen (ca. 50 á 60 km).

Nu wil ik graag samen met mijn vriendin de route gaan doen. Het probleem is dat zij niet vaak fietst. Nu zijn we van plan om samen te gaan trainen en dit volgend jaar zomer te gaan realiseren.

Ik ben al druk doende met het uitzoeken van de route e.d. maar wil graag toch jullie expertise. We gaan waarschijnlijk 3,5 weken doen over de route met enkele rustdagen.

Zou het haalbaar zijn om dit samen met mijn vriendin te doen als we 7 maanden van te voren beginnen met trainen? 2x per week fietsen, 1x 70 tot 100 km en 1x 30 tot 50 km.

Ik ben in het bezit van een MTB en zij ook, zijn deze fietsen geschikt? We hebben wel beide wegbandjes dus we fietsen gemiddeld 25 km per uur.

Zijn er in het bijzonder boekjes, gidsen of websites die jullie adviseren? Heb zelf al heel wat gevonden maar alles is welkom.

Wat zijn jullie persoonlijke ervaringen van de route?

Nog eventuele tips en tricks?

Zijn er soort van reisbureau's waar je dit kunt regelen?
Alvast bedankt!

MVG,

Spelvout

joopi
Forum-lid

joopi 15 aug 2017 14:54

joopi
Forum-lid

joopi 15 aug 2017 15:02

1600 km in 3.5 week lijkt me geen over-ambitieus doel. Ik zou vooral in het voorjaar een paar keer in NL een tochtje van 2/3/4 dagen maken (bijvoorbeeld rondje IJsselmeer of vanuit de Randstad in 2/3 dagen naar Twente/Drenthe oid fietsen en de trein terug pakken) om te ervaren hoe het voelt om een paar dagen achter elkaar te fietsen, hoe je dag om komt en dat soort dingen. Want puur fysiek zal LEJOG altijd wel lukken, het gaat ook om meer andere dingen zoals bijna elke dag op die fiets moeten stappen, wind tegen hebben of slecht weer, etc. De praktische dingen (eten/drinken/overnachten) wijzen zich vanzelf wel, je zit niet midden in de rimboe zonder faciliteiten.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 15 aug 2017 15:49

LeJog in 3,5 weken is zeer ruim. Er zijn genoeg mensen die 'm in 7-`10 dagen rijden dus je blijft ruim aan de rustige kant van het peloton. Veel info kun je vinden/vragen op een Brits forum, www.yacf.co.uk

slugbait
Forum-lid

slugbait 15 aug 2017 15:55

Reisbureau lijkt me niet echt nodig. Het enige dat je echt vooraf wilt regelen is het vervoer naar Land's End (boot naar Harwich, trein naar Penzance, bv) en het vervoer van John O'Groats (trein van Wick naar Newcastle, boot vanaf Newcastle, bv), waarbij je bij het regelen van de terugtocht een paar dagen speling inbouwd. Trein regelen kan via de Treinreiswinkel in Amsterdam/Leiden en de boot direct bij de veerdiensten. Tijdens mijn wandeltochten door Groot-Brittanië heb ik altijd op het laatste moment overnachtingen geregeld. Eigenlijk altijd wel ergens een B&B gevonden en met de fiets voorzie ik nog minder problemen omdat je dan veel mobieler bent.

slugbait
Forum-lid

slugbait 15 aug 2017 16:01

ultra_ivo schreef: 15 aug 2017 15:49 LeJog in 3,5 weken is zeer ruim. Er zijn genoeg mensen die 'm in 7-`10 dagen rijden dus je blijft ruim aan de rustige kant van het peloton. Veel info kun je vinden/vragen op een Brits forum, www.yacf.co.uk
Niet iedereen is een randonneur ;) Sommigen houden het bij 60-70 km per dag. Dan ben je wel een week of 3 onderweg.

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 15 aug 2017 16:06

Heb toevallig afgelopen vakantie in Cornwall doorgebracht, ook nog even een rondje St Ives - Land's End - Penzance gemaakt.

Het terrein is er redelijk geanimeerd; in totaal weinig hoogteverschil, maar wel continu op en af, met fel kort klimwerk. (behoorlijk anders fietsen dan in de polder dus ;))

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 15 aug 2017 16:17

Ben zelf net terug van een fietsvakantie door de UK (van Harwich naar Isle of Skye en via Inverness en Edinburgh weer naar huis). Ik kan jullie aanraden om van tevoren nog eens een weekendje naar de Ardennen te gaan. Op die manier kun je 'leren' hoe het voelt om de hele dag op-en-af te rijden en dat meerdere dagen achter elkaar. Gemiddeld heb je (afhankelijk van de route) misschien ~1000 hm per dag, maar dat kun je niet vergelijken met bijvoorbeeld Frankrijk. Er zit nogal wat verschil in één klim van 1.000m op een dag of 100 klimmetjes van 10m met uitschieters ruim boven de 20%.

3.5e week lijkt me ruim voldoende, net als 7 maanden voorbereiding. De 25km/u ga je waarschijnlijk niet halen, maar 60-70km per dag gemiddeld is heel goed te doen (is immers maar 3 uurtjes, dus als je om 9u vertrekt ben je om 12u te plek. Ik zou me nog gaan vervelen ook dan ;)).

En oh ja, neem je regenkleding, lange broek/shirt en arm+beenwarmers mee. Het was afgelopen weken soms maar 9 graden overdag in het noorden van Schotland, bakken met regen en windkracht 4-5 (vanuit het zuid-westen en in de rug gelukkig). Een dag later, of dezelfde dag nog, kon het weer 26 graden en windstil zijn (met de nadruk op kon).

Spelvout
Forum-lid

Spelvout 16 aug 2017 10:42

Hartelijk dank voor jullie reacties. We gaan komende maand alles op een rijtje zetten. Zodra de reis is afgerond zullen we zeker verslag brengen.

levensnevel
Forum-lid

Gebruikersavatar levensnevel 16 aug 2017 15:37

weet niet wanneer jullie gaan en hoe de overnachtingen geplanned zijn maar hou in Schotland iig rekening met de midges
http://www.reisverhaleneuropa.nl/htmbes ... idges.shtm
Zoonlief heeft een jaar of wat geleden in de zomervakantie met de motor een rondje Engeland / Schotland gereden met John O'Groats als meest noordelijke plaats.
Daarbij overnachtte hij doorgaans op de camping in een tent.
Hij vond dankzij die midges bijna z'n waterloo maar kon dankzij de medicijnen van een lokale huisarts (zucht daar heb je toerist nummertje XXX dit jaar) z'n tocht voortzetten.
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 16 aug 2017 18:49

Oh ja, misschien ook het noemen waard:

De B wegen in Engeland zijn prima fietsen, A wegen verschillen van verkapte landweg tot iets wat hier als N weg zou gelden (en waar je als fietser weinig te zoeken hebt).

Bijna alles is wel in streetview beschikbaar, dus ik zou je uitgestippelde route even goed nalopen.
(B3306 Land's End - St Ives is iig fantastisch met de fiets, zowel qua landschap als parcours! :like:)

Rootland
Forum-lid

Rootland 16 aug 2017 19:09

Wow, gave tocht! Iemand hier die hem al een keer op de racefiets met minimale bagage (lees: rugzak) heeft gedaan?

Plaats reactie