Het verschil
Vraag
Waarom kan een renner als Sagan , Boonen geen tijdrit winnen?
Cancellara kan dan wel weer een klassieker winnen...
Wat zijn de fysiologische karakteristieken / verschillen ?
Van de Ende kan snoei hard fietsen maar voorin bij een klassieker......
Van Avermaet altijd voorin ..... maar bij een tijdrit......
Waarom kan een renner als Sagan , Boonen geen tijdrit winnen?
Cancellara kan dan wel weer een klassieker winnen...
Wat zijn de fysiologische karakteristieken / verschillen ?
Van de Ende kan snoei hard fietsen maar voorin bij een klassieker......
Van Avermaet altijd voorin ..... maar bij een tijdrit......
Het hoekige postuur van Sagan zal niet meehelpen. Echter, ik denk dat het vooral een kwestie is dat je de nodige tijd in het tijdrijden moet stoppen. Zowel windtunnel om positie te bepalen als ook uren te maken op de TT-fiets. Behalve Cancellara heb je bijvoorbeeld ook nog Terpstra en Boom. Aan de andere kant wil ik Dumoulin graag in de klassiekers zien.
Tijdrijden is aeroob vermogen versus luchtweerstand (houding en postuur) (+gewicht op geaccidenteerd terrein)
Klassiekers rijden/winnen is aeroob vermogen+ anaeroob vermogen+ gewicht+ sprintsnelheid+ koersslimheid.
Het verschil tussen een pur sang tijdrijder en een typische klassiekerrenner is dus dat de klassiekerrenner doorgaans beschikt over veel anaeroob vermogen plus sprintsnelheid en de tijdrijder hoeft dat niet te hebben.
Waarom Jos van Emden dan geen potten breekt in een bergtijdrit en Tom D wel is me ook niet duidelijk, tenzij Jos veel zwaarder is dan ik denk.
Klassiekers rijden/winnen is aeroob vermogen+ anaeroob vermogen+ gewicht+ sprintsnelheid+ koersslimheid.
Het verschil tussen een pur sang tijdrijder en een typische klassiekerrenner is dus dat de klassiekerrenner doorgaans beschikt over veel anaeroob vermogen plus sprintsnelheid en de tijdrijder hoeft dat niet te hebben.
Waarom Jos van Emden dan geen potten breekt in een bergtijdrit en Tom D wel is me ook niet duidelijk, tenzij Jos veel zwaarder is dan ik denk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Goed punt Kees.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Volgens Wikipedia is Jos van Emden 74 kilogram. Tom Dumoulin is volgens dezelfde site sinds dit jaar 69 kilo.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jos_van_Emden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Dumoulin
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jos_van_Emden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Dumoulin
maar ging wel lekker mee in de aanval vandaag in de laatste etappe van de BinckBankTour.
Nu verwar je aerobe drempel met het omslagpunt (=anaerobe drempel)
De aerobe drempel wordt gedefinieerd als het optreden van 2 millimol melkzuur per liter.
De anaerobe drempel of omslagpunt wordt gedefinieerd als het optreden van 4 millimol/liter, iets wat de mens langdurig verdraagt zonder snel te verzuren.
De laatste waarde markeert eigenlijk het maximaal duurvermogen (dus voor tijdrijden zeer relevant)
De eerste is een trainingsparameter en geen eigenschap van een atleet, de energie wordt hoofdzakelijk door vetten geleverd en dat trainen is vooral voor langeduursporten relevant.
Duidelijker zo?
Er hangt natuurlijk veel meer aan, maar je moet met iets beginnen en anderen vullen dat dan wel aan...
Laatst gewijzigd door Keezx op 13 aug 2017 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Der Toni is natuurlijk een typische tijdrijder , hoog duurvermogen versus een redelijk aerodynamische houding.
Om snel een berg op te rijden wat aan de zware kant, maar geen berg op is niet terecht, hij is geen topklimmer, maar minimaal een redelijke klimmer en heeft ook bergetappes in de tour gewonnen.
Herhaal dit niet onnodig
Het mentale aspect speelt ook mee, Tony Martin is een winnaar, een 27ste plek in de etappe naar Alpe d'Huez zegt hem niks dus komt hij in de bus binnen. Maar als zn kopman het geel heeft is hij wel in staat om het peloton bergop te decimeren.